Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Volvoismo
#1147256
Bytte tändstiften i helgen och upptäckte att 4 st hade gap på 0.4 mm och ett hade 0.9 mm samtidigt så höll jag inte på att få loss gummi-skon som sitter över detta tändstift i övrigt ser stiften helt ok ut ds

Nån som har en ide om varför ett stift är så mycket mer slitet än de andra 4:a stiften ? Dålig spridare som är fast öppen eller stängd ? För hög tändspänning ?
Användarvisningsbild
av Volvoismo
#1147329
Rätt avstånd är 0.7 ... stiften har suttit i länge BERU UltraX titan som inte finns att köpa längre
Användarvisningsbild
av lennarte
#1147355
Förmodligen dåligt kollade vid montering. Tror inte det finns tändstift som ska ha så litet gap, det ligger nog oftare på 0,9 eller 1,1 idag. Jag måste erkänna att jag kollar nästan aldrig nya tändstift (mer än visuellt). Någon jag "hjälpte" på forumet hade bytt tändstift och ändå gick motorn "taskigt". Han kollade alla möjliga och omöjliga saker vad gäller tändning, tills jag bad honom att kolla igenom allt från början igen. Då var det ett av dom nya tändstiften som det var inget eller obetydligt avstånd på. Sedan funkade bilen.
Användarvisningsbild
av Volvoismo
#1147380
Ja du har nog rätt :D Är det platinum stift ska man nog inte ställa in avståndet iaf men är det koppar så är det nog bäst att göra en visuell koll åtminstone som du gör ser det konstigt ut så får man ställa in det
Användarvisningsbild
av lennarte
#1147385
Det är ju bara stift med en elektrod man kan justera. Idrium, Platina och andra moderna stift ska man inte justera. Många har 2, 3 eller 4 sidoelektråder och dom kan man inte justera, så då är det är ju (nästan) bara mopedstiften kvar.....
(BE)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1147604
Mopedstift :lol:
Nej jag kollar faktiskt aldrig heller gapet mer än visuellt vid nymontering. Någon liten differans på typ 0.05mm spelar ju ytterst sällan någon roll faktiskt. Har aldrig stött på stift från samma batch som haft någon större differans så...
Däremot brukar jag montera ur dom typ 1ggr/år och inspektera dom, se så dom är hyffsat jämnslitna, inget är vitt eller kolsvart osv...
Bakfjädrar.

Jag gjorde det enkelt. Beställde bara nya f[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]

Vi som beställt nya XC60

Man kan ju ladda batterierna när man k&oum[…]

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]