Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1148550
Lucif3r skrev:
Schmoyoho skrev:Vad mer behöver man göra innan det ska bli fängelse?
Ptja.. ska väl vara om, gud förbjude, han hade knäppt bilen och inte släpet, och personerna i bilen fått men för livet eller värre.... Sveriges straff är skrattretande ibland... :|
Tyvärr nästan alltid, om du inte råkar köra 10 km för fort...

Mike
#1150553
Lite upp datering.
Har pratat med mitt bolag, Folksam, eftersom släpet inte hade egen försäkring, så går det på bilens trafikförsäkring, o då är det tydligen motpartens bokad, IF som ska betala ut för de jag får sönderkört. Men trots 3 brev har den som vållade olyckan inte skicka in sin redogörelse om olyckan till IF. Så när det gått en månad, den 28/2 så kommer de gå på min version. Blir så jävla less på detta väntande o skickande hit o dit med försäkringsbolag. Sedan hade tydligen polisen avskrivit hans grov vårdslöshet o körförbudet på bilen. De ingick i den Grova rattfylla han kommer åtalas för, ?:-/
Åklagaren skulle tydligen yrka på den övre delen i straffskalan. O nu kommande vecka ska jag inkomma med mina ersättningskrav. Så får vi hoppas han åtalas o döms innan sommaren.
#1150561
Kan du begära ersättning för all tid sånt här tar också? Alltså typ förlorad arbetsinkomst eller nått?
#1150574
Begära kan man alltid göra, men det är inget man får.


Om personen i fråga enbart åtalas för grovt rattfylleri så förstår jag inte riktigt vad det är TS ska inkomma med för ersättningskrav öht. Skador på bilen ersätts av försäkringsbolaget. Och blir TS kallad till rättegången så är det ju enbart som vittne, eftersom han knappast kan bli målsägande i ett rattfylleriåtal.

Säker på att enda åtalspunkten är grovt rattfylleri?
#1198038
Nu har dom kommit. 2 månaders fängelse. Ersättning har jag fått i form av skadestånd, pengar för släpet så jag kunde köpa nytt, samt för de utlägg jag hade.
#1198039
Har inte läst hela tråden, två månader låter lite för grov rattfylla och orsakat olycka.
Vilken promillehalt hade föraren? Hur många månader om han orsakat dödsolycka?
#1198132
Maxstraff på grov rattfylla är 2 år, så de kunde gott klämt in några månader till tycker jag.
#1198134
Tyvärr används systemet med prejudicerande domar i Sverige, fall som har gått till HD ska vara vägledande för kommande fall av samma karaktär. Även att man kan friges efter 2/3 finns ju.
Detta innebär att man inte kan låsa in någon i 2 år (eller annat maxstraff) hur som helst...

Yttertemperaturen har stor inverkan hur mång[…]

Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]