Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1145200
Var i lugn fart påväg till återvinningen i Visby igår eftermiddag. Jag hade ett fullt last med rivningsvirke. Jag tog en mindre väg, 631 heter den. O i Endre ser jag en mötande bil som kommer i fruktansvärd hög fart, uppskattas till 140km/h, han tar korvar alldeles för långt ut i gruset i vägkanten, där får han sladd, o bilen sladdar snett mot mig,mer hinner jag inte se fören jag hör hur det smäller. Som tur är missade han bilen med en hårsmån, men han tog släpet i smällen. Hans sida/front tog hela långsidan på släpet. Däcket med en bit an hjulaxel hittades 150m från släpet på andra sidan av vägen, hjulhuset/skärmen hittades inte. Efter mitt släp tog han närkontakt med en telefonstolpe, sedan voltade han innan han landade i diket 100-150m från mig. Jag stannade på ca 20meter. Jag tar upp telefonen från golvet, där den hamnade i smällen, o ringer 112. 3 vittnen som såg händelsen hann fram till den andras bil snabbt. Den var bara skrot. Men, idioten vid ratten överlevde. Efter några minuter kommer det blåljus från alla håll, fullt pådrag med brandmänn, poliser o ambulanser. En patrull poliser tog föraren av andra bilen åt sidan, jag blev hänvisad till den andra patrullen. Ambulans o brandkår frågade hur jag mådde, sedan tog polisen över. Jag blåste så klart negativt, men det gjorde inte föraren av den andra bilen. Släpet bärgades till Assistanskårens garage, Volvon körde jag hem, men den kändes inte bra, så idag lät jag bärga den till Volvo i Visby. Hoppas den inte är allt för illa åtgången. Släpet satt kvar på bilen efter smällen.dragkroken drogs ut 10-15cm, Kan ramen/konstruktionen tagit stryk? När den värsta chocken lagt sig, jag var ändå 2 SEK från döden, så fick jag ont i nacken, blev uppmanad att åka i o få det undersökt. Men bara muskeln från nacken till axeln som fått sig en smäll av bältet. Hörde sedan att den vållande föraren blåste 2,5 promille på stationen. Det gör mig så jävla arg, hur fan kan man sätta sig bakom ratten när man är så jävla full? Grovt rattfylleri o vårdslöshet är han misstänkt för nu. Får se vad rätten kommer fram till. Jag är bara glad att jag lever. Ta det lugnt i trafiken, kör ALDRIG påverkad!

Bild

Bild
Senast redigerad av 1 Gotlandsbästa, redigerad totalt 0 gånger.
#1145215
Ruggig historia! Ni hade båda änglavakt trots att den andre inte förtjänade någon sådan. Du gör förstås klokt i att få bilen noggrant undersökt. Man kan ju hoppas att det inte skett något som inte låter sig rättas till med rätt enkla medel. Men tyvärr finns ju möjligheten att det är värre ställt än så. Det blev förstås en himla påkänning på draget och därmed också dess infästningar.
#1145218
Oj oj oj! Vilken tur du hade!
En anledning att köra onykter skulle vara vid en extrem nödsituation ALDRIG annars.
Fy tusan vilken olycka det kunde ha blivit. Droger, alkohol och annat som tar fokus från bilkörning skulle ge fängelse.
#1145243
Jäklar! Skönt att det ändå gick förhållandevis bra med dig, hoppas att bilen klarar sig också.
Mycket bra att även få alla egna potentiella skador dokumenterade av läkare ifall något visar sig längre fram.

2.5 är fan inte att leka med, hoppas han åker dit så det sjunger om det.
Krya på dig!
#1145268
Ett problem med sådana förare som kör omkring såpass påverkade är att dom ofta har andra saker på sitt samvete (inget körkort, straffbelastad i övrigt) och då får dom ofta straffrabatt för dom "lindrigare" brotten. Vilket tyvärr rattfylleri fortfarande räknas som, fast han borde åtalas för mordförsök. Minst.. :evil:
Du hade riktig tur denna gång... :lol:
#1145300
Vad otäckt! Om det nu inte skulle gå bra för bilen, så får du vara glad att det åtminstone bara blev materiella skador.

En kollega till mig blev påkörd av ett rattfyllo för en herrans massa år sedan. Han har fysiska men av olyckan och har trots många operationer inte blivit återställd. De träffades i rätten, men rattfyllot visade inte på någon som helst ånger.

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]