Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1151258
Nollvisionen går före. Annars hade de fått lägga ner alla trafiksäkerhetsåtgärder som också råkar innebära bättre framkomlighet och därmed möjlighet för fler att köra. Om det ska vara konsekvent.
av andersuw
#1151298
Lucif3r skrev:Nokian höll/håller ju på att utveckla ett däck med utfällbara dubb får något år sedan, men inte hört något om det på sistonde. Tror dom var tänkta att fungera med centrugalkraften eller nått, typ att dom fälls ut när hjulet plötsligt blir att spinna.
Den idén tycker jag låter utmärkt, och tom något som jag som anti-dubb-person skulle kunna tänka mig att ha. :) Det skulle ju ge alla fördelar med dubbfritt, samtidigt som att ge fördelen med dubb på ren is.
Du menar sannolikt det här konceptdäcket:

https://www.nokiantyres.se/innovativt-a ... ra-dubbar/

Ser lovande ut men funkar med all säkerhet inte med "centrifugalkraft". Nokia är dock hittills tystlåtna om exakt hur det istället fungerar. Tyvärr fälls inte dubbarna ut automatiskt när de behövs utan är knappmanövrerade. Men man kan ju hoppas på en automatisk variant framöver. :D
av Waizguy
#1151348
Derank skrev:vad ser ni för alternativ på de större vägarna till saltet då? ska vägverket låta det vara som det är tycker ni el?
Problemet är väl egentligen inte saltningen av Sveriges huvudstråk E4, E6, E18/20 m.f. Problemet med översaltning är väl snarare att man saltar allt man kan, överallt. Det finns ju även faror med salt som t.ex vid landsvägar utan viltstängsel. Vissa vägar inom lågfartsområden där oskyddade trafikanter är hänvisade till bevakade övergångar eller kanske inte vistas alls och lågtrafikerade vägar kan säkerligen grusas istället. Problemet med grus förutom de uppenbara stenskott och annat är väl att folk antagligen inte tänker anpassa hastigheten till underlaget. Kan inte minnas att man saltade så mycket förr som nu. Men det var ju också riktiga vintrar förr i tiden :D
av LumberJack
#1151353
Derank skrev:vad ser ni för alternativ på de större vägarna till saltet då? ska vägverket låta det vara som det är tycker ni el?
Jag tycker att man kan sluta med saltet helt och hållet. Saltet driver upp hastigheterna och får folk att köra omkring på 10år gamla hockeypuckar och när de hamnar på osaltade vägar eller det blir nog kallt så det fryser trots saltet kör de 60 på 110-väg och blir en fara för sig själv och andra.

Saltet gör även så vägbanan inte "torkar upp" när det blir kallt. Innan man började salta sublimerade isen när det blev kallt på de större vägarna och det blev bra fäste på den torra nakna asfalten. Nu fryser en ishinna på vägbanan och det blir bara halkigare.

I södra Sverige och mellansverige kan jag förstå poängen med att salta men ge fan i att göra det i Norrland och låt oss ha vinterväglag. Speciellt här i Norrbotten och Västerbotten.

Gällivare kommuns förslag att helt ta bort saltet är det bästa jag hört på mycket länge.

Nu låter jag som en riktig gnällspik men jag är riktigt less på allt salt som sprids ut oavsett om det behövs eller inte.
Användarvisningsbild
av joel80
#1151355
Man hade ju en liten lösning på det här saltandet för några år sen där man minskade mängden salt och ersatte med socker, men man fick skrota det p.g.a kostnader (EU ställde till det som vanligt) samt att man fick lite problem med älgar som stod o skickade vägarna. [GRINNING FACE WITH SMILING EYES]
Älgproblemet hade man nån lösning på men EU verkar inte ha gett sig..
http://www.nyteknik.se/fordon/sockersal ... en-6409770
av intruder1400
#1151362
LumberJack skrev:
Derank skrev:vad ser ni för alternativ på de större vägarna till saltet då? ska vägverket låta det vara som det är tycker ni el?
Jag tycker att man kan sluta med saltet helt och hållet. Saltet driver upp hastigheterna och får folk att köra omkring på 10år gamla hockeypuckar och när de hamnar på osaltade vägar eller det blir nog kallt så det fryser trots saltet kör de 60 på 110-väg och blir en fara för sig själv och andra.

Saltet gör även så vägbanan inte "torkar upp" när det blir kallt. Innan man började salta sublimerade isen när det blev kallt på de större vägarna och det blev bra fäste på den torra nakna asfalten. Nu fryser en ishinna på vägbanan och det blir bara halkigare.

I södra Sverige och mellansverige kan jag förstå poängen med att salta men ge fan i att göra det i Norrland och låt oss ha vinterväglag. Speciellt här i Norrbotten och Västerbotten.

Gällivare kommuns förslag att helt ta bort saltet är det bästa jag hört på mycket länge.

Nu låter jag som en riktig gnällspik men jag är riktigt less på allt salt som sprids ut oavsett om det behövs eller inte.
Kan bara hålla med ! Salt räcker vid korsningar o en del backar
Användarvisningsbild
av grillchips
#1151387
Hoppas de som bytt i sthlm låter bilen stå idag.
Användarvisningsbild
av joel80
#1151407
grillchips skrev:Hoppas de som bytt i sthlm låter bilen stå idag.
Alltså är folk så jävla dumma att dom tror vintern är slut i mitten av februari p.g.a några varma dagar har de flesta nog tyvärr inte förmågan att lista ut att det är en sån här dag man inte då tar bilen. Undantag finns säkert men jag har lågt hopp om folk i den frågan..
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1151579
andersuw skrev:Du menar sannolikt det här konceptdäcket:

https://www.nokiantyres.se/innovativt-a ... ra-dubbar/

Ser lovande ut men funkar med all säkerhet inte med "centrifugalkraft". Nokia är dock hittills tystlåtna om exakt hur det istället fungerar. Tyvärr fälls inte dubbarna ut automatiskt när de behövs utan är knappmanövrerade. Men man kan ju hoppas på en automatisk variant framöver. :D

Det där är säkerligen en "uppdaterad"(om man kan kalla en ~3år gammal artikel för uppdaterad) version av dom jag såg, men dom är det ja. Vet att jag även såg en variant som hade fjäder-belastade dubbar, men antar att det inte fungerade tillräckligt bra i praktiken...
Tråkigt dock om det ska vara knappmanövrerat, det tar ju bort lite av vitsen med hybrid-däck, plus att dom lär säkert bli att kosta mer än vad dom flesta är villiga att betala för däck... :|
av Lövet
#1151820
Nu räcker det med tjafs om vem som sagt vad, vilken länk som gäller, vem som förstått vad, vem som egentligen skrivit vad, vem som kan köra bil och så vidare Inte ett enda inlägg till från någon av er av den typen för då tar jag fram saxen. Fattar ni inte att det är totalt oinstressant för alla andra? Fortsätt i PM i så fall.

Diskutera ÄMNET, inte vem som sagt vad. Ska det vara så j-a svårt?!
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 23

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen