Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SkauneJohan
#1146533
lennarte skrev:Beställt 4 st Nankang Econex NA-1 185/65 R15 92T XL från http://www.dackonline.se (1881 sek) passar utmärkt till min 745-a. Väljer förstärkta för jag kör ofta med last. Dom får nog "vila" ett tag, men ska försöka "kränga" på dom på fälgarna så fort dom kommer i alla fall. Det gäller att vara "ett steg före" så blir det ingen panik när "björken får musöron" :lol:
köpte nankang (eco comfort tror jag) till min sambos bil 185/65 15 (ford focus halvkombi-00) dom var okay funkade vid lagliga hastigheter i regn men det var allt, dom var totalt slut efter 4000mil.... har köpt begagnade däck till lägre pris som hållt bättre och funkade riktigt bra i regn, till och med kumho är bättre enligt mig

hoppas du har bättre erfarenheter av dina nankang
av Lövet
#1146554
4000 mil på en uppsättning däck, det är ju bra inte dåligt?
Att däcken håller i all evighet tyder på att däcken är stenhårda vilket är kasst ur greppsynpunkt.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1146564
Lövet skrev:Visst bodde du i Skåne va? Dubbdäck har en liten annan funktion mera norröver ;-)
Stämmer.... men nu antar jag du menar Norrbotten....

Jag är uppväxt i Stockholm där jag kört buss/taxi/lastbil utan dubbar, funkade lika bra som nu i södern dit jag flyttat nu
.
Senast redigerad av 2 VolvoB20, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av SkauneJohan
#1146691
Lövet skrev:4000 mil på en uppsättning däck, det är ju bra inte dåligt?
Att däcken håller i all evighet tyder på att däcken är stenhårda vilket är kasst ur greppsynpunkt.
har använt många däck som håller mer än 6000mil med riktigt bra grepp så i detta fallet är det urkasst, dåligt grepp och slits upp snabbt så hade du läst allt jag skrev så hade du förstått att dessa däcken var dåliga på alla sätt
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1146753
Dom flesta av mina däck, oavsett märke, har hållt långt längre än bäst-före-datumet :P Sommardäcken(michelin-nånting) på 945an hade väl typ 4mm kvar efter 8år när det var dags att byta dom pga. ålder. Vinterdäcken(odubbat givetvis, nokian-nånting) hade nå liknande efter lika många år.
Kanske beror på hur man kör? :mrgreen: Nejdå, vet att vissa däck slits pinsamt fort oavsett hur man kör.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1146986
SkauneJohan skrev:
lennarte skrev:Beställt 4 st Nankang Econex NA-1 185/65 R15 92T XL från http://www.dackonline.se (1881 sek) passar utmärkt till min 745-a. Väljer förstärkta för jag kör ofta med last. Dom får nog "vila" ett tag, men ska försöka "kränga" på dom på fälgarna så fort dom kommer i alla fall. Det gäller att vara "ett steg före" så blir det ingen panik när "björken får musöron" :lol:
köpte nankang (eco comfort tror jag) till min sambos bil 185/65 15 (ford focus halvkombi-00) dom var okay funkade vid lagliga hastigheter i regn men det var allt, dom var totalt slut efter 4000mil.... har köpt begagnade däck till lägre pris som hållt bättre och funkade riktigt bra i regn, till och med kumho är bättre enligt mig

hoppas du har bättre erfarenheter av dina nankang
Det är andra omgången Nangkang på Volvon, första omgången slets ut i förtid p.g.a mötet med lastbilen för några år sedan. Dom började slita framdäcken på insidan. Detta uppmärksammade jag inte när jag skiftade fram/bak för 2 år sedan. Så förra våren fick jag montera 4 st snedslitna sommardäck, dock godkänt mönster. Monterade 2 st nya (Nankang :lol: ) dubbade vinterdäck och ser ingen antydan på snedslitningpå dom (bytt spindelleder och justerat toe in). På dom gamla vinterdäcken var alla dubbarna borta på insidan på framdäcken. Men totalt rullade dom sommardäcken ändå 2000 mil (under 4 år) men då såg man väven på insidan bak. Frugans Nankang har rullat runt 2000 mil också och där är mer än hälften kvar (205/55x16)
Användarvisningsbild
av 800serien
#1147368
VolvoB20 skrev:Vad är problemet ??? Jag har kört dubbfritt i 15 år och det är suveränt.

Hatar dubbdäck, körde 100 mil genom Tyskland och bilen var ren och fin när jag kom fram till Svenska gränsen trots fuktigt och temp på nollan. Sen efter en mil i Sverige med samma väder ser bilen ut som man har rullat den i ävja, totalt igenmurad med dynga som består av nedmald asfalt och sten. Hela vägbanan är helt södersågad av dubbdäcken och inte bara bilen utan allt i vägen närhet som vägren, skyltar, räcken, sidomarkeringar är skitigare än det skitigaste. Ser verkligen inte roligt ut. Vart tar det vägen när det regnar, ner i grundvattnet ?
Har du glömt bort hur de saltar i Sverige? Där har du anledningen.

Sommardäck i Februari? Nä tack, jag väntar nästan 3 månader till.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1147396
800serien skrev:
VolvoB20 skrev:Vad är problemet ??? Jag har kört dubbfritt i 15 år och det är suveränt.

Hatar dubbdäck, körde 100 mil genom Tyskland och bilen var ren och fin när jag kom fram till Svenska gränsen trots fuktigt och temp på nollan. Sen efter en mil i Sverige med samma väder ser bilen ut som man har rullat den i ävja, totalt igenmurad med dynga som består av nedmald asfalt och sten. Hela vägbanan är helt södersågad av dubbdäcken och inte bara bilen utan allt i vägen närhet som vägren, skyltar, räcken, sidomarkeringar är skitigare än det skitigaste. Ser verkligen inte roligt ut. Vart tar det vägen när det regnar, ner i grundvattnet ?
Har du glömt bort hur de saltar i Sverige? Där har du anledningen.

Sommardäck i Februari? Nä tack, jag väntar nästan 3 månader till.
Det saltas friskt nere på kontinenten också.
Användarvisningsbild
av EjS
#1147419
VolvoB20 skrev:
Lövet skrev:Visst bodde du i Skåne va? Dubbdäck har en liten annan funktion mera norröver ;-)
Stämmer.... men nu antar jag du menar Norrbotten....

Jag är uppväxt i Stockholm där jag kört buss/taxi/lastbil utan dubbar, funkade lika bra som nu i södern dit jag flyttat nu
.
Du är välkommen i Danmark B20. Fast du bor ju redan på gammal dansk mark.

Klimatet är vansinnigt! Häromdagen ökade vattnet i Svendborgsund 1,8 meter pga storm, folk fick in vatten i husen, jag hade vatten på min tomt (huset liggar i +6,5 m). Det var tydligen en 100-års händelse enligt DMI fast det hände senast 2006. Samtidigt blåste det kraftigt och snöade. Dagen efter -5 grad (bra om man fått vatten i huset (!)). Dagen efter +8 grad.

Vansinnigt!


Sent from my iPhone using Tapatalk
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 23

Bra, då har vi rett ut detta. Besiktningsman[…]

Clean Zone Interior Package

Har ingen värmare, så just den teorin k[…]

Kunde läsa av strömmen till pedalen och […]

Oljud under bilen

Är länkarna till krängningshäm[…]