Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av 800serien
#1150740
Skruffel skrev:
800serien skrev:
Skruffel skrev: Var tvungen att gå in på SMHI och kolla när jag läste detta, för det lät helt befängt. Ska tydligen komma 18,7 mm snö på fredag enligt SMHI. Höll på att sätta teet i vrångstrupen! :shock:
Stockholm är en speciell stad som skiljer sig mot övriga landet, det verkar alltid komma som en förvåning för huvudstadens invånare att det faktiskt kan snöa i Sverige på vintern. Är bara februari än så vintern är långt ifrån över. Ni får nog räkna med minst 2 månader till med risk för snö.
Vet inte om du försöker vara dryg på riktigt, eller om det är omedvetet - men oavsett kan jag upplysa herrn om att jag jobbat inom transportbranschen i drygt 5 år, och har bott i Stockholm i hela mitt liv, så snö i allmänhet har jag aldrig haft något problem med. Men i det här fallet är det förvånande eftersom det varit 3-5 plusgrader och strålande sol i flera veckor. Endast på nätterna har det krupit ner runt nollan. Amerikanska NOAA har ju dessutom gått ut och kallat denna säsong för den varmaste vintern sedan gud vet hur länge. LÄNK: https://thinkprogress.org/hottest-winte ... .4h7io8itn

Senast igår mötte jag för övrigt en M3 med sommarpuckar på parkeringen utanför ICA Kvantium i Kungens Kurva. :D
Nej, inte menat att vara dryg men det låter alltid lika förvånat när det snöar eller blir minusgrader i Sthlm. Nu är visserligen inte vintrarna som förr om åren men bara för att det varit 3-5 plus i någon vecka så betyder det inte att vintern är slut som du märker.

Tycker det är förjävligt hur det blivit med klimatet, de senaste fem åren har det varit skitvintrar rakt igenom. Jag var iaf van med mycket snö och minusgrader på vintern...
Användarvisningsbild
av 800serien
#1150754
Lucif3r skrev:Verkar som många hänger upp sig på just "snö"... Snö är ju ingen fara, snö är inte ens speciellt halt... Snö i rimliga mängder går bra att köra med bättre sommardäck i, is/frost? not so much...
Det är ju isen och frostbarken som blir som är snorhal... Speciellt när temperaturen hoppar så mycket som den gör nu...
Nej, snön är ingen fara men snöar det så är det oftast minusgrader ute, sen vänder det om till plusgrader och snön börjar smälta och sen fryser det på igen. Då brukar is bildas. Och sommardäck och is är ingen smart idé som de flesta vet. ;)
Användarvisningsbild
av SkauneJohan
#1150805
800serien skrev:
Lucif3r skrev:Verkar som många hänger upp sig på just "snö"... Snö är ju ingen fara, snö är inte ens speciellt halt... Snö i rimliga mängder går bra att köra med bättre sommardäck i, is/frost? not so much...
Det är ju isen och frostbarken som blir som är snorhal... Speciellt när temperaturen hoppar så mycket som den gör nu...
Nej, snön är ingen fara men snöar det så är det oftast minusgrader ute, sen vänder det om till plusgrader och snön börjar smälta och sen fryser det på igen. Då brukar is bildas. Och sommardäck och is är ingen smart idé som de flesta vet. ;)
eller när det saltas, smälter och sedan fryser till svartis eller blankis :-(O)
Användarvisningsbild
av 800serien
#1150827
SkauneJohan skrev:
800serien skrev:
Lucif3r skrev:Verkar som många hänger upp sig på just "snö"... Snö är ju ingen fara, snö är inte ens speciellt halt... Snö i rimliga mängder går bra att köra med bättre sommardäck i, is/frost? not so much...
Det är ju isen och frostbarken som blir som är snorhal... Speciellt när temperaturen hoppar så mycket som den gör nu...
Nej, snön är ingen fara men snöar det så är det oftast minusgrader ute, sen vänder det om till plusgrader och snön börjar smälta och sen fryser det på igen. Då brukar is bildas. Och sommardäck och is är ingen smart idé som de flesta vet. ;)
eller när det saltas, smälter och sedan fryser till svartis eller blankis :-(O)
Japp, där kan vi snacka om livsfara. Men idioterna som bestämmer verkar inte förstå hur halt det blir när saltet fryser på. Bort med saltet från våra vägar!!! :-(O) :-(O)
Användarvisningsbild
av Derank
#1150828
vad ser ni för alternativ på de större vägarna till saltet då? ska vägverket låta det vara som det är tycker ni el?
Användarvisningsbild
av 800serien
#1151234
Derank skrev:vad ser ni för alternativ på de större vägarna till saltet då? ska vägverket låta det vara som det är tycker ni el?
Finns alternativ men det är lite dyrare eller så ger man fan i det helt enkelt. Folk får väl lära sig köra bil istället och anpassa sig efter väglaget när det är kring nollan. Inte svårare än så. Saltet förstör så mycket. Inte bara bilarna utan även däcken, grundvattnet/miljön, vägarna, djur kommer upp på vägarna och slickar i sig saltet=stor trafikfara, man kan fortsätta i evigheter...

Bilintresserade som höjer saltet till skyarna förstår jag mig inte på.
av Lövet
#1151244
Sand. Med följden att det skulle skrikas lika mycket om hur mycket stenskott man får.

Sen kommer säkert ett par gubbar anse "folk borde minsann lära sig köra bil" som om det skulle vara ett alternativ...
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1151251
Sand funkar dåligt på högtrafikerade vägar helt enkelt för att den inte ligger kvar så även om man bortser från blästring och att det är dyrt så är det inget riktigt alternativ.

Jag gillar inte heller saltkletet i sig men jag tycker att det är bättre än alternativen.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1151256
Saltblandad sand är ett av dom bättre alternativen dock, tycker jag... Kan minska saltet rejält, samtidigt som sanden kommer ligga kvar på vägen betydligt bättre än ren sand.

Men även det har ju sina nackdelar, främst att sanden kommer blästra bilarna, och bilarna rostar lik förb...
Men det skulle ju vara bättre för naturen att minska saltet... Lite märkligt att dom är så envisa med att inte göra det, när sverige ska föreställa vara så miljö-duktiga.... :roll:
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 23
Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]

Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]