Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ~Kalle~
#1166067
Sommardäck på idag och tvättat bort alla asfaltsprickar, minusgrader men vägarna är torra och ingen nederbörd lovas kommande 10 dagarna.
20170414_100912red.jpg
20170414_100912red.jpg (348.32 KiB) Visad 467 gånger
Användarvisningsbild
av Perra83
#1166166
Grejen är att kallavfettningen måste få ligga på lacken rätt länge och lösa upp tjäran gärna i en varm tvätthall.
Skulle jag ha tvättat idag skulle jag ha spolat av bilen igår så att mycket av all lös smuts är borta. Då kommer kallavfettningen åt att lösa upp smutsen bättre.
Jag använder http://www.streetpower-rekond.se/avfett ... et-5l.html Har tjäran suttit länge kan det behövas ett par omgångar med avfettning.
Efter det går ja på med en flygrostborttagare. Även den finns hos Street Power.
av Aelgen
#1166209
Bor i Småland och bytte på vinterbilen för 5 veckor sedan, enda "halkan" som varit sedan dess var lite frost ute på parkeringen för ett par veckor sedan. Då jobbar jag dessutom natt och kör mycket sena kvällar, nätter och tidiga morgnar.

Gillar egentligen inte vägsalt men pendlar man som jag enbart på motorvägar och bussleder så kan man lika gärna dra nytta av den högfrekventa saltningen och byta däcken tidigt för att undvika dubbslitaget.
Användarvisningsbild
av grillchips
#1166233
Nu var ju inte det där den "nya" Prickbort men den Prickbort som finns på Rusta för kaffepengar ska väl vara jäkligt effektiv mot asfaltsfläckar om jag förstått det rätt. Kostar som sagt snudd på inget och kanske enklare att köpa hem för att testa. :)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1166380
För två år sedan lackkonserverade jag min bil. I vinter har jag bara spolat av den med kallt vatten. Nu gjorde jag den vårfin, behövdes bara lite turtle vaxchampo så försvann alla asfaltprickar och bilen blev slät och blank.

Med bra yta under fäster inte skiten och man behöver inga starka kemikaler. Förr om åren använde jag avfettning men det sabbade ju lacken så prickarna satt stenhårt och man behövde än mera avfettning.
av AWDvolvo
#1166403
Vad säger ni om BVE Grön, alkalisk avfettning?
Startade en tråd med lite frågor angående den afvettningen:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=134151

Min bil har varit inne på ditec-behandling och undrar hur jag på ''snällaste'' sätt bör tvätta den..

Sitter för övrigt och funderar på om jag ska beställa ett par Kumho Ecsta Le Sport KU39 eller köra på Continental ContiSportContact 5P som redan sitter på bilen. Priset skiljer sig cirka 900kr/däck..

Bild
Användarvisningsbild
av grillchips
#1166410
Hur skiljer sig specsen för däcken AWDvolvo? På en C63 hade jag definitivt velat ha vartenda uns av grepp i alla väder. Bullernivån lär ju motorljudet överrösta ändå. :lol:
av AWDvolvo
#1166480
Ja grillchips grepp har jag så länge foten inte ligger på gasen :wink: . Men det är just bakdäcken som inom en framtid kommer behövas bytas, just nu cirka 4-5mm kvar och likaså för framdäcken..bilen äter ju däck! :lol:
Går jag loss på Continental ContiSportContact 5P så landar priset på cirka 10500kr, då räknar jag med däckskifte och balansering, tar jag däremot ett billigare däckmärke så sparar jag cirka 4000kr. Bullernivå på däcken spelar ingen roll :lol: 8)
Fram har jag ET45, 235/35 och bak ET54, 255/30 med 19'' fälgar. Tror fälgarna fram var 8'' breda och bak 9 eller 9,5'' breda.

Bild
  • 1
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23

Hej allesammans, har en Volvo V70 från 2016 […]

Jag ska byta kamrem på min v70 05. När […]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Laser (i moderna fibernät.)

S80 T6 AWD -08

Så att det inte uppstår missförst[…]