Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1148887
Angående energiomställning.. The tipping point har passerats I flertalet länder. Det är inte länge ekonomiskt försvarbart att bygga nya olje, kol eller gas-kraftverk. Det blir ett spännande decennium framöver.. Både vad gäller energiproduktion och transport.
Speciellt intressant med det tyska försöker det visas om i filmen nedan, där man räknar med att med solceller på taken och 10% elbilar inkopplade på lite olika tider ska man kunna bli en självförsörjande stadsdel vad gäller el. Där man som elbilsägare ställer in att man kanske ska ha som minst 15 eller 20 mils räckvidd på morgonen, men där övrig batteri kapacitet kan användas för lagring av solel och säljas av bilägaren under kväll/natt.

http://www.svtplay.se/video/12087634/de ... -for-solen
#1148895
Ja det är en spännande tid framöver. Jag har tillsammans med släktingar lösa planer på att bygga solcellspark i det gamla grustag norr om Uppsala som vi ärvt och som numera är en sandöken. Det finns ett elbolag bokstavligen bakom hörnet (vi pratar någon kilometer) med hundraåriga traditioner, Upplands energi, men det har så här långt stupat på skattereglerna i kombination med extremt låga elpriser. Möjligen syns nu en strimma ljus vid horisonten.
#1148896
Skattereglerna ändras med största sannolikhet i sommar.. Skatten för de flesta mindre producenter är ju redan noll och för de absolut största producenterna (över 255kw) minskar den med 98% och blir så gott som obetydlig. Målet är att dom ska ta bort den helt men det var nån EU-regel som hindrade det nu.

Från 1a juli ska ändringen gälla:
http://www.regeringen.se/pressmeddeland ... -pa-solel/

Det ska bara genom lagrådet nu verkar det som:
http://www.di.se/nyheter/forslag-om-ska ... lel-klart/
#1148897
Tack Joel. Intressant och absolut ett steg i rätt riktning.
#1149458
Ökningen i procent från förra årets Januari i försäljningen av elbilar och framför allt laddhybrider är häpnadsväckande! Ökningen går i rasande takt nu och även om det bara är från enstaka procent av alla bilar som säljs som ni kan se så kommer förändringen gå sanslöst fort om ökningen fortsätter ens i närheten av senaste året:
Skärmklipp 2017-02-13 23.18.35.png
Skärmklipp 2017-02-13 23.18.35.png (94.88 KiB) Visad 507 gånger
Uppe i drygt 5% laddabara bilar i nybilsförsäljningen nu.. Ge det två år till så är det uppe i nästan 20%. (Det har varit en nära fördubbling många år i rad, och nu börjar det bli så pass höga siffror att det rätt snart om ökningen fortsätter (det finns inget som säger att det ska minska) blir en väsäntlig del av försäljningen. Innan året är slut kommer vi nog se rejäl skillnad på de riktiga elbilarna också då det är på väg ut flera stycker nya modeller med längre räckvidd.
Spännade! Man får vara med mitt uppe i en disruptiv förändring!

Norge ligger dock lite före... :)
Försäljningen i Norge av dieselbilar sjönk kraftigt i januari jämfört med förra året..
Hittills i år har dieselförsäljningen fallit från dryga 32 till 19 procent, jämfört med samma tid förra året, enligt siffror som tidningen fått från statistikförande OFV.
http://www.affarsliv.com/nyheter/ras-fo ... 02110.aspx

Rena elbilar är där uppe på 26% av nybilsförsäljningen och laddhybrider har 23% av nybilsförsäljningen.. Rena elbilar är alltså normen där nu.. Det är den mest efterfrågade biltypen av alla kategorier.
#1149481
Med statistik kan man säga allt. Siffrorna för elbilar ser ju kanon ut, en gigantisk ökning. Men läser man de noggrant är det fortfarande inte mer än 10%. Vilket dock är en mycket bra siffra. Jag håller med dig, det är på gång. Ända tills Staten anser att det finns skattepengar att tjäna. Det har hänt varje gång hittills (bl.a gasdrift, etanol och numera är diesel lika dyr som bensin). Så fort det lönar sig för oss "vanliga" så finns det pengar att dra in till statskassan. Bilar (och fordon i allmänhet) är för staten först och främst ett sätt att kunna "dra in" pengar. Så har det alltid varit och så kommer det alltid att förbli, oavsett vilken "färg" dom styrande har.
#1149483
Vadå inte mer än 10%?
I Sverige är det 5% laddbara bilar.. I Norge är försäljningen uppe på 49% laddbara, varav 26% rena elbilar.. Vilka siffror av nybilsförsäljningen i januari får du till 10%?
Ökningen från tidigare år är något extremt vad gäller laddhybrider.. Och som vanligt ungefär fördubbling vad gäller rena elbilar.

Tycker inte jag vrider till några siffror konstigt här.. Hur menar du?

Eftersom elbilar inom kort kommer vara det billigare alternativet både att köpa och äga skulle det behövas straffbeskattning för att stoppa. Tror du elbilar kommer beskattas hårdare än förbränningsmotorerna?!
Senast redigerad av 1 joel80, redigerad totalt 0 gånger.
#1149592
joel80 skrev:Tycker inte jag vrider till några siffror konstigt här.. Hur menar du?
Totalt sålda bilar i januari 2017 = 24039, total såld andel elbilar = 2306 = strax under 10%. Vilket jag alltså tycker är en stor andel
#1149605
Ah... Tolkade ditt inlägg som att jag rört ihop siffrorna. Ja räknar man med de hybrider som inte är laddbara (som bara laddar vid körning/inbromsning) är det hela 10% i Sverige. Jag brukar dock endast räkna med de som går att plugga in... Dom andra hybriderna har ingen egentlig eldrift utan mer av ett hjälpbatteri/hjälpmotor.

5% är ändå nästan dubbelt upp från förra året.. Och kollar man 2 år tillbaka så hade vi en fördubbling där också.. Såklart från låga siffror, men att fördubbling verkar hålla i sig även nu när det börjar bli märkbara siffror är spännande. Fortsätter det i den takten har vi 50% laddbart i nybilsförsäljningen redan om 2021.. Jag har sagt här i några år att jag tror vi har 50% år 2025 och fått mest fnysningar.. ;) Det ser inte helt omöjligt ut med den siffran nu.
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18

Okej tack ska undersöka detta vidare

Möjligt att dom försökt bryta rattl[…]

Vågar jag köra?

Kan va flera saker men abs givare eller hjullager […]

Byta larmsiren.

Tack för det. :-)