Skruffel skrev:Hur fungerar det här med snabbladdare när det gäller betalning? Jag vet att Vattenfall tar en avgift på 3kr per minut (?) för att utnyttja deras stationer. Detta är ju helt j*vla HUTLÖST, när det i slutänden blir dyrare med en elbil i förhållande till en vanlig bensin / diesel... Men sen är det väl inte ENBART Vattenfall som har laddstationer, jag tänker på Sickla tex? Finns ju ingen anledning att köpa en plugin om det är lika dyrt som att tanka vanligt fossilbränsle... :roll:
Beror lite på vilken laddare du stannar vid. Jag gillar nog Clevers betalningssystem bäst. Dom tar 5kr/kwh med "kontantkort" (som är gratis), men laddar mnan ofta kan man för 99kr/månader (49kr månaden om man använder clever el hemma som el-leverantör) ladda för 2,50kr/kwh.
Med 5kr/kwh får man en milkostnad på mellan 7,50kr-12:50kr beroende på elbil/förbrukning.
Vattenfall med sina 3kr per minut kan ge väldigt olika kostnad per mil beroende på vilken bil man laddar. (vilket är rätt knäppt) Deras laddare stödjer oftast 50kw... i praktiken max 45kw, vilket ger 1kwh på 1:20min. Alltså ca 4kr/kwh... Men... det är inte alltid man får full hastighet. Många gånger ligger det runt 35-40kw beroende på batteriets temperatur eller laddning.. så då blir det kanske runt 5-6kr/kwh. Skulle man vilja ladda fullt på en sån laddare kommer det kosta rejält per kwh på slutet då laddhastigheten sjunker rejält i de flesta bilar efter 90%.
Grejen med snabbladdare är dock att man sällan kommer använda dem. I en undersökning bland elbilister i England är det ca 3% av totala laddningarna man gör som görs på snabbladdare. De andra procenten görs då man ändå står parkerad.. alltså på natten hemma eller t.ex på jobbet under dagen. Då är kostnaden per kWh betydligt lägre och milkostnaden för mig (med hybriden som drar rätt mycket!) ligger på under 2kr/mil. (Jag betalar ca 80öre/kwh inklusive skatter och överföringsavgift.)
Att snabbladdarna är lite dyra tycker jag kan vara okej, i allafall till en början nu känns tillgänglighet viktigare än pris, eftersom det bara är vid långresor man skulle behöva en.
Jag menar, med bilarna som kommer ut nu med runt 20-30 mils räckvidd, hur många dagar per år kör ni mer än 20-30 mil i sträck? För mig som ändå kör mycket i tjänsten är det inte mer än max 10 dagar under året. De resorna skulle jag kunna ta och stanna på en snabbladdare och ha sista halvan av resan med en milkostnad som nästan motsvarar vad man får betala för bensin.
Hybriderna laddar man aldrig i snabbladdare.. Dom har oftast inte stöd för att snabbladda.
På många ställen finns det sen gratis "semisnabbladdare". T.ex IKEA har på många ställen 22kw-laddare där man med en Tesla laddar ca 10 mil per timme..
När jag kopplar in mig i en sån får jag dock bara ca 1,5mil per timme eftersom min bil bara stödjer 16A enfas. (3,7kw).
Fördelen med elbil är snarare ofta så att du aldrig behöver tänka på drivmedel. Du har alltid 20 nya mil varje morgon... Att behöva åka förbi macken en gång i veckan eller vad man nu är van kan man helt skippa.
Polestar 2 Dual Motor MY21
V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13
Min garagetråd Polestar 2:
viewtopic.php?t=163389