Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1146289
VolvoB20 skrev:Vi tar in 100 miljarder i direkta o indirekta energiskatter varje år. Kanske vore vettigare att använda dessa pengar till att främja nedrustning och rädda mänskligheten istället för att minska utsläppen någon procent som vi svenskar står för.
Jag har ju lite svårt att se exakt hur dessa 100 miljarder skall kunna användas produktivt för att åstadkomma nedrustning. Hur tänker du här? Skall vi försöka muta Trump, Putin m.fl. att nedrusta?
#1146290
Mwi skrev:
andersuw skrev: Köttproduktion bidrar som bekant också till växhuseffekten genom utsläpp av andra växthusgaser än CO2, t.ex. metan.
SVT har en kalkylator som räknar om din köttkonsumtion och ditt val av kött till bilkörning, kanske borde man förbjuda hamburgerkedjor istället för bilkörning ??:-/
http://pejl.svt.se/kottkalkylator/
Kan ligga en del i det. Intressant kalkylator. Nöt och lamm verkar vara särskilt illa. Gris och kyckling inte fullt så dåligt.
#1146363
För att återgå till ursprungsdiskussionen....

Fint att Oslo förbjuder dieselbilar vissa dagar. Liknande bör ske i Sverige också.

Faktum är ju att det är i städerna dom största problemen finns, både gällande den "lokala" luften samt utsläpp i stort. För mig är det obegripligt hur vissa kan välja att sitta i lååånga bilköer istället för att fundera på andra transportmedel. Så roligt är det inte att åka bil. Jag bor ute på vischan, 13,5mil från närmsta "Välkommen till Stockholm"-skylt samt att närmaste bussförbindelse finns 1 mil bort och tåg 2 mil bort. Har strax över 7mil enkel resa till jobbet. Jag har varit en extrem motståndare till kollektivtrafik och åkt bil överallt i princip. Numera tar jag bilen till tåget (första bussen har inte gått när första tåget går) och går därefter 2km från tågstationen i stan till jobbet (istället för stadsbuss). Detta tar mig typ 70 minuter. Tidsmässigt samma som med bil, men slipper skyhöga bränsle och parkeringskostnader, samt ingen frustration över köer. Samt ett bättre samvete över mina utsläpp.

Några bekanta i Stockholm lägger ungefär lika mycket tid på att åka till jobbet, fast där handlar det om några få mil. För att dom väljer att ta bilen, för det är bekvämare än tunnelbana. :|

Bilen är dock ett måste ute på Vischan, jag kan inte ta mig någonstans utan bil. Det är synd att politiken i Sverige går ut på att suga ut landsbygden så mycket som möjligt. Man kan höja bränslepriset till 20kr litern för att försöka dämpa folks bilkörning, men det kommer bara att slå mot landsbygden, eftersom i stan så handlar det inte om några avstånd ändå. Samtidigt som det är i stan man har problem med luftföroreningar....

Nä, förbjuda eller straffbeskatta icke nödvändig bilkörning i större städer samt införa lättnader på bränsleskatten för oss på landsbygden, det hade varit nått. Samt att lägga ner mer krut på kollektivtrafiken. Fast det kan man väl glömma.
#1146399
andersuw skrev:
VolvoB20 skrev:Vi tar in 100 miljarder i direkta o indirekta energiskatter varje år. Kanske vore vettigare att använda dessa pengar till att främja nedrustning och rädda mänskligheten istället för att minska utsläppen någon procent som vi svenskar står för.
Jag har ju lite svårt att se exakt hur dessa 100 miljarder skall kunna användas produktivt för att åstadkomma nedrustning. Hur tänker du här? Skall vi försöka muta Trump, Putin m.fl. att nedrusta?
Med 100 miljarder i budget per år borde man kunna marknadsföra sitt budskap internationellt så folk får upp ögonen och tänker lite oftare på att mänskligheten kan bli totalt bortsprängd från jordens yta inom någon minut om någon trycker på en knapp. Kanske kanske kanske kan man få någon att börja tycka det är rätt knäppt och att vi borde inte ha det så ....

100 miljarder per år är ju inte en fis i rymden, eller så är det ....
#1146431
S80_140HK skrev: Bilen är dock ett måste ute på Vischan, jag kan inte ta mig någonstans utan bil. Det är synd att politiken i Sverige går ut på att suga ut landsbygden så mycket som möjligt. Man kan höja bränslepriset till 20kr litern för att försöka dämpa folks bilkörning, men det kommer bara att slå mot landsbygden, eftersom i stan så handlar det inte om några avstånd ändå. Samtidigt som det är i stan man har problem med luftföroreningar....

Nä, förbjuda eller straffbeskatta icke nödvändig bilkörning i större städer samt införa lättnader på bränsleskatten för oss på landsbygden, det hade varit nått. Samt att lägga ner mer krut på kollektivtrafiken. Fast det kan man väl glömma.
Man behöver inte köra på fossila bränslen, dom kan dom gärna få skatta bort. Elbil kommer bli ett fungerande val även för de som köper begagnat inom några år, och om man kunde se till att Etanolen och ev HVO-dieseln stannade på nuvarande priser när man klimatbeslkattar bensinen och dieseln mer skulle fler konvertera eller köra på HVO (när biltillverkarna nu godkänner det som bränsle för sina bilar..). Okej lösning under övergången..

Du skulle ju klara dig på en E-golf med 10-15 mils räckvidd med ditt körmönster idag.. dom finns beggade nu. Ioniq som nu säljs med 16-30mil (vintertester i motorvägsfart med full värme på verkar den klara dryga 16 mil, men på sommaren och i lägre farter upp till det dubbla.) kommer nog finnas några beggade av om ca 3,5 år då de som leasar på 2 år då ska byta. Den bör man kunna hitta för en bra bit under 200k då. (Nypris före supermiljöbilspremien ca 330-370k beroende på utrustning)
#1146439
Absolut, elbil är klart ett alternativ när det väl finns en vettig begagnatmarknad. Ger man det några års utveckling så blir det säkert bra... Enda hindret för mig är att jag är snål och betalar inte gärna mer än 100k för en begagnad bil, kostar bara mer än vad det smakar. När E-golfen var på G att lanseras så var jag och provkörde den genom mitt dåvarande jobb. Skön bil!


När vi ändå pratar E85 så tycker jag att priset på E85 är totalt bedrövligt idag. Lagom till att jag tog körkort för 10år sedan så köpte jag mig en 740 -90 som kördes på E85 från dag ett. Gick många tusen mil på E85 :) Det är ett enkelt sätt att minska sin klimatpåverkan, dock så kan man ifrågasätta hur den framställs och skeppas.
#1146442
Hur många mil kör du på ett år? Kanske blir det vettigare att kolla på totalekonomin säg över 3 år med bil.. om man byter ut 20-30kkr per år från bensin/dieselkostnad mot runt 4-5000kr i elkostnad blir det ju en slant över till lite dyrare bil också.
#1146453
Den billigaste e-golfen på marknaden kostar 234' nu. Om man skulle köra den i 3 år och sedan slänga den i soptunnan (vilket man inte gör) blir totalkostnaden för värdeminskningen inte högre än en ny V90.

Bara för att sätta saker i lite perspektiv. Vi har råd med elbilar, egentligen.


(Säger jag själv som inom kort kommer beställa en ny dieselbil. Jag påstår inte att jag är något föredöme direkt...)
#1146467
Fast jag skulle nog själv inte vilja åka en Golf för samma kostnad som en V90..
Men det är på väg ner... vissa modeller är redan idag billigare i totalägandet än motsvarande modell, om man kör tillräckligt långt per år.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 18
Slutsteg original

Undrar var sitter slutsteget till original woofern[…]

Missljud höger bak v60cc II

Hade tråkigt missljud i höger bakvagn p[…]

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]