Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1146601
Men Ioniqen skulle jag kunna köra runt i utan att skämmas:

Bild


Eller Golfen också för den delen:
Bild



Fast jag väntar på en lite störra elbil, i allafall i V60-storlek, räckvidd 20 mil vintertid, snabbladdning och pris på under 500k så blir det nästa firmabil. ;)
#1146628
joel80 skrev:Men Ioniqen skulle jag kunna köra runt i utan att skämmas:

Bild


Eller Golfen också för den delen:
Bild



Fast jag väntar på en lite störra elbil, i allafall i V60-storlek, räckvidd 20 mil vintertid, snabbladdning och pris på under 500k så blir det nästa firmabil. ;)
Enda jag skulle kunna tänka mig i dagsläget är Tesla. Men långt ifrån min plånbok.
#1146686
Nu snackade jag enbart utifrån utseende och inte storlek/funktion. För mig är det not också fortfarande endast Tesla som hade funkat.. Storlek och räckviddsmässigt.. För att det ska bli smidigt då jag pendlar Gävle-Stockholm ett par dagar i veckan.
Ioniq är nära räckviddsmässigt.. På vintern med snöfall och motvind skulle det nog bli problem utan att stanna en snabbis och ladda några minuter. På sommaren skulle den absolut funka rävkviddsmässigt, jag kan oftast ladda under dagen och de gånger jag inte kan har den snabb snabbladdning.. Men storleken för bagage är för litet. Jag svär ibland över att jag förlorat så mycket utrymme mellan V70 och V60.. :)
#1146687
Frågan är om en Ioniq funkar i Teslas stationer? Eller man kanske bränner upp allt med den effekten...

Och så Tesla för den som inte har en mille... :wink:

#1146703
Nej, ingen annan elbil funkar på Teslas Superchargers. Inte för att det är för hög effekt utan för att Tesla inte tillåter det..
En elbil som laddar på en station som kan ge mer än bilen kan ta emot får vara den mängd el som den kan ta emot. Laddare och bil pratar med varandra och bilen berättar vad den kan ta emot.
Men det börjar finnas rätt bra med vanliga snabbladdare med CCE-standarden som Europa tagit beslut om. Så att ta sig runt i landet med en Ioniq är inga större problem.. Endast delar av norra Norrland som idag är svårt.
#1146706
Okej, tack. Då får man spana lite efter var dessa stationer finns i dagsläget. Vore intressant att köra helt eldrivet...
#1146741
joel80 skrev:Nu snackade jag enbart utifrån utseende och inte storlek/funktion. För mig är det not också fortfarande endast Tesla som hade funkat.. Storlek och räckviddsmässigt.. För att det ska bli smidigt då jag pendlar Gävle-Stockholm ett par dagar i veckan.
Ioniq är nära räckviddsmässigt.. På vintern med snöfall och motvind skulle det nog bli problem utan att stanna en snabbis och ladda några minuter.
Det finns redan elfordon som funkar för dig, järnväg heter det och är väldigt energieffektivt :D Det bör vara det miljömässigt bästa valet om man vill pendla mellan två städer som ligger utmed en stambana, elbil är ett betydligt sämre val.
#1146744
Jo, fast inte om man ska en hel bagagelucka full med grejer med sig. Funkar inte riktigt på tåget...
#1146772
Ja försök få med det här på tåget.. blir lite problematiskt måste jag säga..
Just sånna här jobb är problematiska med V60 också, så antingen får jag packa med mig mindre saker eller ta en annan bil.. Men oftast klarar jag mig med lite mindre grejer så V60 funkar, men blir det ännu mindre blir det opraktiskt och allt för ofta bilbyten.
2014-08-15 18.55.40.jpg
2014-08-15 18.55.40.jpg (101.36 KiB) Visad 501 gånger
2014-08-15 18.04.35.jpg
2014-08-15 18.04.35.jpg (83.68 KiB) Visad 503 gånger


Angående laddplatser finns det lite bra sidor att kolla:
uppladdning.nu använder jag rätt ofta för att hitta en bra parkering att stå på under dagen.
Där finns snabbladdarna samlade också om man letar sånna... Den sidan är kanske att föredra före dom nedan genom att dom har med från alla, även mindre aktörer, men vill man hitta från specifikt bolag kan man kolla här:

Clever har ett rätt okej uptbyggt nätverk och håller på att utöka norröver nu också..
http://services.clever.dk/pcmapr_se.html
Vill man ladda på Fortums "charge & drive"-nätverk kan man hitta alla deras stolpar här:
map.chargedrive.com (Kolla i Norge!! Dom ligger lite före!) :)
Vattenfall har sina också:
https://www.vattenfall.se/ladda-elbilen ... stationer/
Finns appar också...
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 18

Jag tänker att Volvo inte tar betalt, gå[…]

Måste man ha specialverktyg för att lyf[…]

Vågar jag köra?

Går att köra, tänk dock på b[…]

Samma prylar 850/v70?

Hej Är det samma elhissar och elspeglar p&ar[…]