Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1146897
Hur fungerar det här med snabbladdare när det gäller betalning? Jag vet att Vattenfall tar en avgift på 3kr per minut (?) för att utnyttja deras stationer. Detta är ju helt j*vla HUTLÖST, när det i slutänden blir dyrare med en elbil i förhållande till en vanlig bensin / diesel... Men sen är det väl inte ENBART Vattenfall som har laddstationer, jag tänker på Sickla tex? Finns ju ingen anledning att köpa en plugin om det är lika dyrt som att tanka vanligt fossilbränsle... :roll:
#1146905
joel80 skrev:Det klassiska "vi är så några så det har ändå ingen betydelse"-argumentet. Kanske är praktiskt om alla som tänker så även struntar i att rösta.. För man bör väl leva som man lär?
Typisk svensk kommentar,
Varför måste vi alltid vara BÄST i allt?
En sketen liten landsända LÅNGT UPPE I SHOOTAHEEITI?
MED MÄNGDER AV MÄNNISKOR SOM HAR LÖSNINGEN PÅ ALL världens problem.
Myggor o elefanter är bara förnamnet.........skjut mygg så länge du orkar, men GE FAN i elefanterna för då blir det svårare.
Nu har jag pratat färdigt i detta.
#1146938
Skruffel skrev:Hur fungerar det här med snabbladdare när det gäller betalning? Jag vet att Vattenfall tar en avgift på 3kr per minut (?) för att utnyttja deras stationer. Detta är ju helt j*vla HUTLÖST, när det i slutänden blir dyrare med en elbil i förhållande till en vanlig bensin / diesel... Men sen är det väl inte ENBART Vattenfall som har laddstationer, jag tänker på Sickla tex? Finns ju ingen anledning att köpa en plugin om det är lika dyrt som att tanka vanligt fossilbränsle... :roll:
Beror lite på vilken laddare du stannar vid. Jag gillar nog Clevers betalningssystem bäst. Dom tar 5kr/kwh med "kontantkort" (som är gratis), men laddar mnan ofta kan man för 99kr/månader (49kr månaden om man använder clever el hemma som el-leverantör) ladda för 2,50kr/kwh.

Med 5kr/kwh får man en milkostnad på mellan 7,50kr-12:50kr beroende på elbil/förbrukning.

Vattenfall med sina 3kr per minut kan ge väldigt olika kostnad per mil beroende på vilken bil man laddar. (vilket är rätt knäppt) Deras laddare stödjer oftast 50kw... i praktiken max 45kw, vilket ger 1kwh på 1:20min. Alltså ca 4kr/kwh... Men... det är inte alltid man får full hastighet. Många gånger ligger det runt 35-40kw beroende på batteriets temperatur eller laddning.. så då blir det kanske runt 5-6kr/kwh. Skulle man vilja ladda fullt på en sån laddare kommer det kosta rejält per kwh på slutet då laddhastigheten sjunker rejält i de flesta bilar efter 90%.

Grejen med snabbladdare är dock att man sällan kommer använda dem. I en undersökning bland elbilister i England är det ca 3% av totala laddningarna man gör som görs på snabbladdare. De andra procenten görs då man ändå står parkerad.. alltså på natten hemma eller t.ex på jobbet under dagen. Då är kostnaden per kWh betydligt lägre och milkostnaden för mig (med hybriden som drar rätt mycket!) ligger på under 2kr/mil. (Jag betalar ca 80öre/kwh inklusive skatter och överföringsavgift.)

Att snabbladdarna är lite dyra tycker jag kan vara okej, i allafall till en början nu känns tillgänglighet viktigare än pris, eftersom det bara är vid långresor man skulle behöva en.
Jag menar, med bilarna som kommer ut nu med runt 20-30 mils räckvidd, hur många dagar per år kör ni mer än 20-30 mil i sträck? För mig som ändå kör mycket i tjänsten är det inte mer än max 10 dagar under året. De resorna skulle jag kunna ta och stanna på en snabbladdare och ha sista halvan av resan med en milkostnad som nästan motsvarar vad man får betala för bensin.

Hybriderna laddar man aldrig i snabbladdare.. Dom har oftast inte stöd för att snabbladda.

På många ställen finns det sen gratis "semisnabbladdare". T.ex IKEA har på många ställen 22kw-laddare där man med en Tesla laddar ca 10 mil per timme..
När jag kopplar in mig i en sån får jag dock bara ca 1,5mil per timme eftersom min bil bara stödjer 16A enfas. (3,7kw).


Fördelen med elbil är snarare ofta så att du aldrig behöver tänka på drivmedel. Du har alltid 20 nya mil varje morgon... Att behöva åka förbi macken en gång i veckan eller vad man nu är van kan man helt skippa.
#1146947
joel80, stort tack för en tämligen genomgående förklaring! När du pratar om elbil, är det din V60 D5 TE du pratar om då? Det här med "vilka" laddstationer som man ska använda till bäst (lägst) kostnad är fortfarande en liten gåta för mig, men om man nu tar en Outlander PHEV som exempel så har jag sett ett antal sådana ståendes vid Sicklas parkering. Hur snabbt laddar dem, tro? Jag tar mig hemifrån till Sickla enbart på el (ca 3 mil) så det hade ju varit smutt att kunna ladda där (beroende på kostnad såklart) och sen åka på batteri hem igen. :)
#1146955
wissel skrev: Typisk svensk kommentar,
Varför måste vi alltid vara BÄST i allt?
En sketen liten landsända LÅNGT UPPE I SHOOTAHEEITI?
MED MÄNGDER AV MÄNNISKOR SOM HAR LÖSNINGEN PÅ ALL världens problem.
Myggor o elefanter är bara förnamnet.........skjut mygg så länge du orkar, men GE FAN i elefanterna för då blir det svårare.
Nu har jag pratat färdigt i detta.
Nej vi måste inte vara bäst i allt. Jag tror att vi numera inser att vi inte heller är bäst i allt även om vissa av oss är uppfostrade att tro det. Men just när det gäller den här typen av frågor hänger det på att någon vågar vara tillräckligt idealistisk och tillräckligt ocynisk för att visa vägen. Sverige har en lång tradition av att vara denna någon och jag tycker inte vi ska överge den. Inte därför att vi är bättre än andra utan därför att vi har bättre förutsättningar än många andra.
#1147003
joel80 skrev:Ja försök få med det här på tåget.. blir lite problematiskt måste jag säga..
Det komiska är att så många väljer bil efter de tre fyra privatresor de gör per år där man packar fullt, eller packar så mycket att man inte kan åka kollektivt.

Det är väl ungefär samma månadskostnad att pendla in till Stockholms innerstad med en ny, bättre bil som att bo billös i samma innerstad. Och då slipper man ju köerna på köpet.
#1147027
Jag ser det inte som en fördel att bo inne i stan. Jag pendlar hellre som nu.. t.o.r Gävle - Stockholm ungefär 2ggr i veckan, än att bo i Stockholm. (been there, done that!)
Men håller med dig i övrigt.. Även om jag kör fullpackad bil 1-2ggr i månaden minst..
Problemet blir ju hur man just löser sommarsemestern om man inte har bil nog för det. Det är såklart möjligt att hyra bil, men det är kanske lite omständligt.

Lite samma sak när folk kollar räckvidd på elbil.. Det är dom där 3 långresorna varje år som man kommer få stanna två gånger och ladda i 20-30minuter man bävar för. (och i verkligheten klarar man ändå inte köra 20-30mil med ungar i bilen utan att stanna.. Och alla stopp blir likt förbannat 45minuter för det ska kissar, kolla på änder, gunga i lekpark och klappa ett par hundar.

Vardagskörningen och jobbkörningarna vill jag klara utan att behöva krångla för mkt.. På semestern skulle jag ha gott om tid för t.ex laddning. :)
#1147086
StringerBell skrev:Det komiska är att så många väljer bil efter de tre fyra privatresor de gör per år där man packar fullt, eller packar så mycket att man inte kan åka kollektivt.
Vari ligger det komiska? Jag har en V70 därför att det är vad som behövs på semesterresan som i sin tur svarar för bortemot hälften av den årliga körsträckan. Resten av året skulle jag kunna klara mig med en väsentligt mindre bil bortsett från enstaka transportbehov som skulle kunna lösas på annat sätt (hyrbil, hyrsläp etc.).
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 18
Vågar jag köra?

Går att köra, tänk dock på b[…]

Samma prylar 850/v70?

Hej Är det samma elhissar och elspeglar p&ar[…]

V70 motor till 850

Okej tack för svar :-)

Kinna Filmen ( Stig Helmer story) Skickat fr&ar[…]