Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1146776
Vojje skrev:inte så miljövänligt som man kanske vill tro...

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsin ... kraftspark

Det där debatteras det fram och tillbaka om hela tiden.
Vissa säger att det inte påverkar mer än våra telefonstolpar, höghus och broar..
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=4794052

Men det är bra att det forskas kring det... så att man kan undvika det om möjligt. Sen är det där ju inget som påverkar en global miljö utan en lokal. (Inte så att man inte ska bry sig för det, men det är svårt att jämföra). Plus att den största del el till elbilar i Sverige kommer från Vattenkraft och kärnkraft idag.

Samtidigt som "elbilsrevolutionen" nu inleds har vi även en stor förändring i energisektorn. 2016 gick solcellers pris ner ytterligare och nu är solenergi det billigare energislaget om man jämför med nyinvesteringar på t.ex olja, kol eller andra fossila bränslen. Samtidigt har batterier droppat enormt i pris, effektivitet och även fått miljövanligare framställning, vilket gör att solenergi kommer kunna användas på större del av dygnet.

Svårt att säga exakt hur det kommer utveckla sig, men mycket tyder på att vi har en start på en S-kurva både på solceller, batterier och elbilar, historiskt har det efter dom första 5-10% gått enormt fort i omställningen till ny teknik. I Januari-försäljningen på bilar gick man nu över 5% laddbara bilar! För 2 år sen log siffran på runt 1%, den nästan dubblas varje år.
Bild
#1146863
VolvoB20 skrev:Med 100 miljarder i budget per år borde man kunna marknadsföra sitt budskap internationellt så folk får upp ögonen och tänker lite oftare på att mänskligheten kan bli totalt bortsprängd från jordens yta inom någon minut om någon trycker på en knapp. Kanske kanske kanske kan man få någon att börja tycka det är rätt knäppt och att vi borde inte ha det så ....
Jag tror tyvärr inte att man når särskilt långt mot lösningen av just detta problem med hjälp av marknadsföring (eller, med ett välvilligare ordval, opinionsbildning eller upplysning).
#1146865
S80_140HK skrev:För att återgå till ursprungsdiskussionen....

Fint att Oslo förbjuder dieselbilar vissa dagar. Liknande bör ske i Sverige också.
Den ursprungliga diskussionen i denna tråd rör valet mellan diesel och bensin. När det gäller den frågan är det förstås inte särskilt bra att förbjuda förhållandevis rena dieslar samtidigt som man tillåter smutsigare bensinbilar. Därför skall Sverige självfallet inte följa Oslo i spåren. Skall den här sortens förbud införas är det Tyskland, inte Norge, man skall titta på. I Tyskland går man på utsläppen istället för motortypen, vilket naturligtvis är väsentligt bättre.
#1146875
Dagens notis, 1 dieselpersonbil skitar ner mer än 2 lastbilar??? Sveriges bilister står för 0'1 % av världens problem ! Men det är klart vi måste vara världsbäst i allt. Jag är ruggigt trött på människor som tror att världen rör sig om SVERIGE. En liiiten bananrepublik... hehehehe.....;-)
#1146890
Det klassiska "vi är så några så det har ändå ingen betydelse"-argumentet. Kanske är praktiskt om alla som tänker så även struntar i att rösta.. För man bör väl leva som man lär?
#1146897
Hur fungerar det här med snabbladdare när det gäller betalning? Jag vet att Vattenfall tar en avgift på 3kr per minut (?) för att utnyttja deras stationer. Detta är ju helt j*vla HUTLÖST, när det i slutänden blir dyrare med en elbil i förhållande till en vanlig bensin / diesel... Men sen är det väl inte ENBART Vattenfall som har laddstationer, jag tänker på Sickla tex? Finns ju ingen anledning att köpa en plugin om det är lika dyrt som att tanka vanligt fossilbränsle... :roll:
#1146905
joel80 skrev:Det klassiska "vi är så några så det har ändå ingen betydelse"-argumentet. Kanske är praktiskt om alla som tänker så även struntar i att rösta.. För man bör väl leva som man lär?
Typisk svensk kommentar,
Varför måste vi alltid vara BÄST i allt?
En sketen liten landsända LÅNGT UPPE I SHOOTAHEEITI?
MED MÄNGDER AV MÄNNISKOR SOM HAR LÖSNINGEN PÅ ALL världens problem.
Myggor o elefanter är bara förnamnet.........skjut mygg så länge du orkar, men GE FAN i elefanterna för då blir det svårare.
Nu har jag pratat färdigt i detta.
#1146938
Skruffel skrev:Hur fungerar det här med snabbladdare när det gäller betalning? Jag vet att Vattenfall tar en avgift på 3kr per minut (?) för att utnyttja deras stationer. Detta är ju helt j*vla HUTLÖST, när det i slutänden blir dyrare med en elbil i förhållande till en vanlig bensin / diesel... Men sen är det väl inte ENBART Vattenfall som har laddstationer, jag tänker på Sickla tex? Finns ju ingen anledning att köpa en plugin om det är lika dyrt som att tanka vanligt fossilbränsle... :roll:
Beror lite på vilken laddare du stannar vid. Jag gillar nog Clevers betalningssystem bäst. Dom tar 5kr/kwh med "kontantkort" (som är gratis), men laddar mnan ofta kan man för 99kr/månader (49kr månaden om man använder clever el hemma som el-leverantör) ladda för 2,50kr/kwh.

Med 5kr/kwh får man en milkostnad på mellan 7,50kr-12:50kr beroende på elbil/förbrukning.

Vattenfall med sina 3kr per minut kan ge väldigt olika kostnad per mil beroende på vilken bil man laddar. (vilket är rätt knäppt) Deras laddare stödjer oftast 50kw... i praktiken max 45kw, vilket ger 1kwh på 1:20min. Alltså ca 4kr/kwh... Men... det är inte alltid man får full hastighet. Många gånger ligger det runt 35-40kw beroende på batteriets temperatur eller laddning.. så då blir det kanske runt 5-6kr/kwh. Skulle man vilja ladda fullt på en sån laddare kommer det kosta rejält per kwh på slutet då laddhastigheten sjunker rejält i de flesta bilar efter 90%.

Grejen med snabbladdare är dock att man sällan kommer använda dem. I en undersökning bland elbilister i England är det ca 3% av totala laddningarna man gör som görs på snabbladdare. De andra procenten görs då man ändå står parkerad.. alltså på natten hemma eller t.ex på jobbet under dagen. Då är kostnaden per kWh betydligt lägre och milkostnaden för mig (med hybriden som drar rätt mycket!) ligger på under 2kr/mil. (Jag betalar ca 80öre/kwh inklusive skatter och överföringsavgift.)

Att snabbladdarna är lite dyra tycker jag kan vara okej, i allafall till en början nu känns tillgänglighet viktigare än pris, eftersom det bara är vid långresor man skulle behöva en.
Jag menar, med bilarna som kommer ut nu med runt 20-30 mils räckvidd, hur många dagar per år kör ni mer än 20-30 mil i sträck? För mig som ändå kör mycket i tjänsten är det inte mer än max 10 dagar under året. De resorna skulle jag kunna ta och stanna på en snabbladdare och ha sista halvan av resan med en milkostnad som nästan motsvarar vad man får betala för bensin.

Hybriderna laddar man aldrig i snabbladdare.. Dom har oftast inte stöd för att snabbladda.

På många ställen finns det sen gratis "semisnabbladdare". T.ex IKEA har på många ställen 22kw-laddare där man med en Tesla laddar ca 10 mil per timme..
När jag kopplar in mig i en sån får jag dock bara ca 1,5mil per timme eftersom min bil bara stödjer 16A enfas. (3,7kw).


Fördelen med elbil är snarare ofta så att du aldrig behöver tänka på drivmedel. Du har alltid 20 nya mil varje morgon... Att behöva åka förbi macken en gång i veckan eller vad man nu är van kan man helt skippa.
#1146947
joel80, stort tack för en tämligen genomgående förklaring! När du pratar om elbil, är det din V60 D5 TE du pratar om då? Det här med "vilka" laddstationer som man ska använda till bäst (lägst) kostnad är fortfarande en liten gåta för mig, men om man nu tar en Outlander PHEV som exempel så har jag sett ett antal sådana ståendes vid Sicklas parkering. Hur snabbt laddar dem, tro? Jag tar mig hemifrån till Sickla enbart på el (ca 3 mil) så det hade ju varit smutt att kunna ladda där (beroende på kostnad såklart) och sen åka på batteri hem igen. :)
#1146955
wissel skrev: Typisk svensk kommentar,
Varför måste vi alltid vara BÄST i allt?
En sketen liten landsända LÅNGT UPPE I SHOOTAHEEITI?
MED MÄNGDER AV MÄNNISKOR SOM HAR LÖSNINGEN PÅ ALL världens problem.
Myggor o elefanter är bara förnamnet.........skjut mygg så länge du orkar, men GE FAN i elefanterna för då blir det svårare.
Nu har jag pratat färdigt i detta.
Nej vi måste inte vara bäst i allt. Jag tror att vi numera inser att vi inte heller är bäst i allt även om vissa av oss är uppfostrade att tro det. Men just när det gäller den här typen av frågor hänger det på att någon vågar vara tillräckligt idealistisk och tillräckligt ocynisk för att visa vägen. Sverige har en lång tradition av att vara denna någon och jag tycker inte vi ska överge den. Inte därför att vi är bättre än andra utan därför att vi har bättre förutsättningar än många andra.
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 18

På min hade ena kabeln till främre giva[…]

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr&[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]

Det låter som ett rätt kul projekt att […]