- lör 04 feb 2017, 16:31
#1146776
Det där debatteras det fram och tillbaka om hela tiden.
Vissa säger att det inte påverkar mer än våra telefonstolpar, höghus och broar..
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=4794052
Men det är bra att det forskas kring det... så att man kan undvika det om möjligt. Sen är det där ju inget som påverkar en global miljö utan en lokal. (Inte så att man inte ska bry sig för det, men det är svårt att jämföra). Plus att den största del el till elbilar i Sverige kommer från Vattenkraft och kärnkraft idag.
Samtidigt som "elbilsrevolutionen" nu inleds har vi även en stor förändring i energisektorn. 2016 gick solcellers pris ner ytterligare och nu är solenergi det billigare energislaget om man jämför med nyinvesteringar på t.ex olja, kol eller andra fossila bränslen. Samtidigt har batterier droppat enormt i pris, effektivitet och även fått miljövanligare framställning, vilket gör att solenergi kommer kunna användas på större del av dygnet.
Svårt att säga exakt hur det kommer utveckla sig, men mycket tyder på att vi har en start på en S-kurva både på solceller, batterier och elbilar, historiskt har det efter dom första 5-10% gått enormt fort i omställningen till ny teknik. I Januari-försäljningen på bilar gick man nu över 5% laddbara bilar! För 2 år sen log siffran på runt 1%, den nästan dubblas varje år.
Vojje skrev:inte så miljövänligt som man kanske vill tro...
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsin ... kraftspark
Det där debatteras det fram och tillbaka om hela tiden.
Vissa säger att det inte påverkar mer än våra telefonstolpar, höghus och broar..
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=4794052
Men det är bra att det forskas kring det... så att man kan undvika det om möjligt. Sen är det där ju inget som påverkar en global miljö utan en lokal. (Inte så att man inte ska bry sig för det, men det är svårt att jämföra). Plus att den största del el till elbilar i Sverige kommer från Vattenkraft och kärnkraft idag.
Samtidigt som "elbilsrevolutionen" nu inleds har vi även en stor förändring i energisektorn. 2016 gick solcellers pris ner ytterligare och nu är solenergi det billigare energislaget om man jämför med nyinvesteringar på t.ex olja, kol eller andra fossila bränslen. Samtidigt har batterier droppat enormt i pris, effektivitet och även fått miljövanligare framställning, vilket gör att solenergi kommer kunna användas på större del av dygnet.
Svårt att säga exakt hur det kommer utveckla sig, men mycket tyder på att vi har en start på en S-kurva både på solceller, batterier och elbilar, historiskt har det efter dom första 5-10% gått enormt fort i omställningen till ny teknik. I Januari-försäljningen på bilar gick man nu över 5% laddbara bilar! För 2 år sen log siffran på runt 1%, den nästan dubblas varje år.
Polestar 2 Dual Motor MY24
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13