Waizguy skrev:Nox utsläpp är i stort sett obefintlig från e85 i jämförelse med motsvarande Diesel.
Här är utsläppsvärden för en V70 T4F -14 automat (den sista etanolmotor som Volvo tillhandahöll för V70) vid körning på etanol:
Kolmonoxid, CO
408,1 mg/km
Totala kolväten, THC
61,3 mg/km
Ickemetankolväten, NMHC
37,3 mg/km
Kväveoxider, NOX
10,7 mg/km
Partiklar
0,1 mg/km
Om vi jämför med de siffror som dissonans gav oss för D4 ovan vinner D4 när det gäller CO och kolväten och T4F när det gäller NOX och partiklar.
Waizguy skrev:Sen finns det statistik som visar hur nox m.f utsläpp skjuter i taket från en dieselmotor när temperaturen sjunker under nollan.
Vilken är din källa vad den statistiken beträffar (länk tack)? Och vilken statistik finns för motsvarande utsläpp från andra motortyper?
Waizguy skrev:Så prisa dieselmotorn till skyarna bara för att verkningsgraden och skattelättnader gör dieselmotorn prisvärd vette tusan. Skatteverket har högre grundavgift för diesel men baseras sedan i stort sett enbart på co2-utsläpp. Man tar alltså en högre grundavgift för att dieslar släpper ut mer Nox, sen om de släpper ut 20mg eller 2000mg spelar ingen roll, avgiften är densamma.
Ingen ny bil med dieselmotor får släppa ut mer än 80 mg NOX/km i enlighet med normen för Euro 6. Motsvarande norm för bensinare är max 60 mg NOX/km samtidigt som normen för CO är mer släpphänt i det fallet. Frågan är ju mot den bakgrunden om vi överhuvudtaget bör behålla den högre grundavgiften för dieseln när det gäller bilar som uppfyller kraven för Euro 6. Den högre grundavgiften tillkom ju vid en tid då NOX-normen för nya dieslar var väsentligt mer släpphänt än idag.
Waizguy skrev:Det mest rättvisa systemet borde vara 0kr i grundavgift och sedan kr/mg nox samt vägtestade bilar i riktiga miljöer, -20 till +30. Inte enbart gå efter certifiering i +25 grader i ultimata miljöer. Detta bör gälla alla bränsletyper.
Varför är det bara NOX vi skall titta på? Se vad VolvoB20 skriver. Visst, NOX är ett problem i vissa stadsmiljöer, däribland Oslo. Men om man nu måste ta till tvångsåtgärder för att lösa det borde man ju inte förbjuda dieslar utan förbjuda bilar som släpper ut NOX över en viss nivå vilket förvisso inte är samma sak. Min V70 T5 -02 släpper ut mer NOX än min V70 D4 -15. Den förstnämnda drabbas ändå inte av något Osloförbud medan den sistnämnda gör det. Vari ligger logiken i det?
I Tyskland har man sedan länge zoner där bara bilar som tillgodoser vissa avgaskrav får åka in. Man planerar för närvarande att skärpa de krav som ställs i de mest utsatta zonerna. Men även där kommer dieslar att släppas in förutsatt att de uppfyller kraven för Euro 6. Att gå på utsläppsnivåer snarare än motorteknik är förstås en väsentligt bättre idé.