- ons 08 feb 2017, 19:13
#1147924
Den här tråden har ju sedan länge kunnat ses som kapad och körd i diket med svåra strukturskador. Jag är säkert medskyldig, så man får väl be TS om ö verseende...
Det trista är att det blir så värdeladdat. Äldre bilar har inte samma utrustning som nyare bilar. Det är inte konstigt... vissa saker är typ "nyuppfunna" och det är således inte möjligt att de skulle kunnat vara del av utrustningen i en bil tillverkad före nåt visst datum. Det som stör mig är att allt, som inte är nyast, beskrivs som "föråldrat". Föråldrat är rätt värdeladdat och kraftigt negativt, som att det vore potentiella mordmaskiner som for omkring, bara för att nyare fordon har fått nån ny utrustning. Det är ingte logiskt hållbart som resonemang. En 144:a blir inte farligare för att 244, V70 etc är bättre. Det är inte rimligt att uttrycka sig så negativt om tidigare generationers Volvo, bara för att senare har kommit längre inom vissa områden.
Vad gäller trafiksäkerhetsstatistik så är det nåt jag är oerhört skeptisk till. Inte för att det skulle vara fel att analysera "olycksbilden" och jobba med utveckling, men för att de individuella händelserna - som faktiskt är bakgrundsdatan till statistiken - inte är tillgängliga för granskning. Det går att påstå, men inte att bevisa med faktiska fall, att "gammal teknik" (alltså föråldrad med annan terminologi) skulle orsaka olyckor eller leda till visst utfall. Det kan vara så, men trafikolyckor undersöks inte alltid i detalj och resultatet av en eventuell utredning blir inte tillgängligt för berörda parter (dvs andra bilförare), så att slutsatser av utredningen kan bedömas. Det går inte heller att av dessa utredningar lära sig nåt, eftersom man inte får tillgång till dem. Att utan möjlighet till källkritik svälja påståenden från Folksam, motorpress, biltillverkare etc om "föråldrad teknik" och nödvändigheten av nåt nytt assisterande system känns inte aktuellt för mig.
Det trista är att det blir så värdeladdat. Äldre bilar har inte samma utrustning som nyare bilar. Det är inte konstigt... vissa saker är typ "nyuppfunna" och det är således inte möjligt att de skulle kunnat vara del av utrustningen i en bil tillverkad före nåt visst datum. Det som stör mig är att allt, som inte är nyast, beskrivs som "föråldrat". Föråldrat är rätt värdeladdat och kraftigt negativt, som att det vore potentiella mordmaskiner som for omkring, bara för att nyare fordon har fått nån ny utrustning. Det är ingte logiskt hållbart som resonemang. En 144:a blir inte farligare för att 244, V70 etc är bättre. Det är inte rimligt att uttrycka sig så negativt om tidigare generationers Volvo, bara för att senare har kommit längre inom vissa områden.
Vad gäller trafiksäkerhetsstatistik så är det nåt jag är oerhört skeptisk till. Inte för att det skulle vara fel att analysera "olycksbilden" och jobba med utveckling, men för att de individuella händelserna - som faktiskt är bakgrundsdatan till statistiken - inte är tillgängliga för granskning. Det går att påstå, men inte att bevisa med faktiska fall, att "gammal teknik" (alltså föråldrad med annan terminologi) skulle orsaka olyckor eller leda till visst utfall. Det kan vara så, men trafikolyckor undersöks inte alltid i detalj och resultatet av en eventuell utredning blir inte tillgängligt för berörda parter (dvs andra bilförare), så att slutsatser av utredningen kan bedömas. Det går inte heller att av dessa utredningar lära sig nåt, eftersom man inte får tillgång till dem. Att utan möjlighet till källkritik svälja påståenden från Folksam, motorpress, biltillverkare etc om "föråldrad teknik" och nödvändigheten av nåt nytt assisterande system känns inte aktuellt för mig.