- tis 07 feb 2017, 22:16
#1147702
I likhet med dig har jag heller inget emot ett gränssnitt bestående av pedaler, ratt och växelspak (eller snarare växelväljare) men kan tänka mig att interagera med bilen även på andra sätt, exempelvis via andra reglage (såsom rattspakar, rattknappar, vred och strömbrytare), visuella signaler (såsom dem från kombinationsinstrument, navigationsskärm, HUD och BLIS-indikatorer) och ljud i olika form (såsom instruktioner från eller till navigatorn, varningssignaler från förarstödssystemet och pip från parkeringshjälpen).
rid54 skrev:Det verkar finnas en skiljelinje mellan de personer som tycker att en bil är en sorts forskaffningsmedel, som man efterhand kan (om man har know-how och lust) kompettera med "finesser", medan andra anser att det ska vara "extra allt" redan från början. Jag vill personligen inte "interagera" med min bil annat än vad avser körningen, och vill ha ett gränssnitt som består av pedaler, ratt och växelspak (samt ventilationsreglage och värmekran).Jag delar din uppfattning att en bil är en sorts fortskaffningsmedel och tycker just därför att det är klokt att förse den med extra allt redan från början. Det är nämligen i många fall omöjligt eller i vart fall svårt och dyrt att lägga till saker som gör den till ett bättre fortskaffningsmedel i efterhand. Det gäller inte minst företeelser som har med trafiksäkerheten att göra.
I likhet med dig har jag heller inget emot ett gränssnitt bestående av pedaler, ratt och växelspak (eller snarare växelväljare) men kan tänka mig att interagera med bilen även på andra sätt, exempelvis via andra reglage (såsom rattspakar, rattknappar, vred och strömbrytare), visuella signaler (såsom dem från kombinationsinstrument, navigationsskärm, HUD och BLIS-indikatorer) och ljud i olika form (såsom instruktioner från eller till navigatorn, varningssignaler från förarstödssystemet och pip från parkeringshjälpen).
rid54 skrev:Jag vill inte ha en dialog med min bil annat än att jag lyssnar efter missljud, jag vill inte att den ska vara en ambulerande telefonhytt eller nån form av HiFi-lyssningsgrotta.Jag pratar varken särskilt mycket i telefon eller lyssnar särskilt mycket på musik när jag kör. Men jag tycker det är rätt praktiskt att ha den möjligheten ibland.
rid54 skrev:Volvo var i mitt tidigare billiv symbolen för stabila, hållbara, begripliga och säkra bilar; nu är de som de flesta andra en sorts dator som går att åka i. Säkert bra på sitt sätt och i jämförelse med andra fabrikat, men som nybil, nja, knappast.Jag har för egen del svårt att se någon större motsättning mellan stabilitet, hållbarhet, begriplighet och säkerhet å ena sidan och datorisering å den andra. Dagens bilar är i de flesta avseenden både väsentligt stabilare och väsentligt säkrare än gårdagens och datoriseringen bidrar förvisso i väsentlig grad till det senare. Begripligheten är väl ungefärligen oförändrad. Man får initialt lägga lite mer tid på att förstå sig på bilen än förr men när man väl gjort det hjälper ju bilen mer till med varjehanda än gårdagens bilar gjorde. Ifråga om hållbarhet har den i ett längre perspektiv definitivt förbättrats. I ett lite kortare perspektiv är den kanske mer eller mindre oförändrad.
Senast redigerad av 3 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut