Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1147702
rid54 skrev:Det verkar finnas en skiljelinje mellan de personer som tycker att en bil är en sorts forskaffningsmedel, som man efterhand kan (om man har know-how och lust) kompettera med "finesser", medan andra anser att det ska vara "extra allt" redan från början. Jag vill personligen inte "interagera" med min bil annat än vad avser körningen, och vill ha ett gränssnitt som består av pedaler, ratt och växelspak (samt ventilationsreglage och värmekran).
Jag delar din uppfattning att en bil är en sorts fortskaffningsmedel och tycker just därför att det är klokt att förse den med extra allt redan från början. Det är nämligen i många fall omöjligt eller i vart fall svårt och dyrt att lägga till saker som gör den till ett bättre fortskaffningsmedel i efterhand. Det gäller inte minst företeelser som har med trafiksäkerheten att göra.

I likhet med dig har jag heller inget emot ett gränssnitt bestående av pedaler, ratt och växelspak (eller snarare växelväljare) men kan tänka mig att interagera med bilen även på andra sätt, exempelvis via andra reglage (såsom rattspakar, rattknappar, vred och strömbrytare), visuella signaler (såsom dem från kombinationsinstrument, navigationsskärm, HUD och BLIS-indikatorer) och ljud i olika form (såsom instruktioner från eller till navigatorn, varningssignaler från förarstödssystemet och pip från parkeringshjälpen).
rid54 skrev:Jag vill inte ha en dialog med min bil annat än att jag lyssnar efter missljud, jag vill inte att den ska vara en ambulerande telefonhytt eller nån form av HiFi-lyssningsgrotta.
Jag pratar varken särskilt mycket i telefon eller lyssnar särskilt mycket på musik när jag kör. Men jag tycker det är rätt praktiskt att ha den möjligheten ibland.
rid54 skrev:Volvo var i mitt tidigare billiv symbolen för stabila, hållbara, begripliga och säkra bilar; nu är de som de flesta andra en sorts dator som går att åka i. Säkert bra på sitt sätt och i jämförelse med andra fabrikat, men som nybil, nja, knappast.
Jag har för egen del svårt att se någon större motsättning mellan stabilitet, hållbarhet, begriplighet och säkerhet å ena sidan och datorisering å den andra. Dagens bilar är i de flesta avseenden både väsentligt stabilare och väsentligt säkrare än gårdagens och datoriseringen bidrar förvisso i väsentlig grad till det senare. Begripligheten är väl ungefärligen oförändrad. Man får initialt lägga lite mer tid på att förstå sig på bilen än förr men när man väl gjort det hjälper ju bilen mer till med varjehanda än gårdagens bilar gjorde. Ifråga om hållbarhet har den i ett längre perspektiv definitivt förbättrats. I ett lite kortare perspektiv är den kanske mer eller mindre oförändrad.
Senast redigerad av 3 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
#1147712
800serien skrev:Stadigare chassi(inte lika klent byggd som V70N), större kupéutrymmen och bagage, mindre elfel, mindre övriga fel, bättre bakrutetorkare, upplever att V70N har svajigare känsla i styrningen m.m. Tycker 855/V70 känns lite rejälare i det mesta helt enkelt.
Ostadigare är inte chassit i V70N, bara bekvämare (bättre hjulupphängning/fjädring). Karossen i V70N är vridstyvare, krocksäkrare och bättre rostskyddad. Lastutrymmet är större och kupéutrymmena i övrigt ungefär desamma. Antalet elfel på min 855 var ungefär detsamma som på min V70N men 855:an hade fler andra fel av ett slag som man (i alla fall inte jag) normalt förväntar sig på grund av normalt slitage, däribland läckande ramlagertätning, igensatt vevhusventilation, läckande AC-förångare, trasig magnetkoppling till AC-kompressorn, diverse utmattade plastdelar i inredningen, ständigt utslitna krängningshämmarlänkar och brusten krängningshämmare bak.
800serien skrev:Har en V70N i familjen och måste tyvärr kalla det för en problembil, senaste felet är att bakluckan inte går att få upp, centrallåsmotorn fungerar men är något annat mekaniskt som släppt där inne, är som inget motstånd i handtaget utan helt slappt och luckan går inte upp. Handtaget är av plast, på 855/V70 är det metall. SEN FINNS DET INGET HANDTAG INIFRÅN på V70N som du själv säger. Sjukt irriterande! Måste riva ner inredningen någon dag för att se vad som pajat..
Ja det är synd att man rationaliserade bort bakluckans inre handtag och låscylinder på V70N. Det går dock att åtgärda i efterhand, vilket jag gjort på min. Se här för mera info:

http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php?t=19206
800serien skrev:Denna V70N är visserligen en 00a så det är väl kanske ingen slump att det är mycket skitfel på den..
Ja det var en del barnsjukdomar i början. Men så var fallet även på 850.
800serien skrev:Trots detta problembarn från millennieskiftet så kan jag absolut tänka mig en egen V70N men då ska det vara en 2005a eller nyare, bra utrustad och med Turbo!
Ja ska man köpa en V70N idag är det säkert en god idé att satsa på en bil tillverkad efter faceliften -05.
#1147735
andersuw skrev: Har du provat att eftermontera exempelvis något av följande i din V70 -97?


Antisladdsystem
Elektriskt infällbara backspeglar
Eluppvärmd vindruta
Rattknappar
Regnsensor
Vwntilerad klädsel

Nästan inget av det du listade är jag öht. ens intresserad av, så plockar bort dom från citatet.

Antisladd skulle inte vara några större problem att snickra ihop, bara man får tag i lämpliga delar.
El-infällbara backspeglar är inte heller några större problem, det finns det flera stycken som gjort redan.
Värmeslingor för vindrutor finns även det att tillgå, det går t om beställa rutor med slingor inbyggda, precis som på bilar med det orginal. Kostar en slant givetvis, men det gör ju en nyare bil också ;)
Rattknappar är inte heller några svårigheter, och det är väldigt många som gjort det med olika lösningar. Den mest populära lösningen är väl dock att montera en P2-ratt med knappar orginal.
Regnsensor är inga problem, och skulle inte kosta många kronor heller. Men även det är en sak jag personligen inte ser någon vits med, så jäkla jobbigt är det inte att pilla på en spak :roll:
Ventilerad klädsel är ej heller det några större problem. Är det bara själva klädseln du vill ska 'andas' så är det bara att byta klädseln. Vill man ha fläkt/riktig ventilation så finns det tusen olika sätt att lösa det på, jag kan komma på 4 olika på rak arm så här 05:42 på morgonen.


Men som svar på den faktiska frågan "om jag har monterat X", så är svaret givetvis Nej. Jag är bara en person, och det allra mesta av det du nämnde är inget jag ens vill ha(än mindre slösa pengar på), resten känns meningslöst(elvindruta=kommer aldrig ha användning för det, elinfällda speglar=samma där, rattknappar=ingen användning för faktiskt, antisladd=finns säkert folk som vill ha det, inte jag dock.) med ett fåtal undantag som faktiskt kan vara nått att tänka på....
#1147802
Lucif3r skrev:Nästan inget av det du listade är jag öht. ens intresserad av, så plockar bort dom från citatet.
Eftersom frågan inte gäller vad du personligen är intresserad av utan ditt påstående om att det mesta av den moderna tekniken i dagens bilar enkelt kan eftermonteras i gårdagens var det förstås omotiverat att plocka bort dem.
Lucif3r skrev:Antisladd skulle inte vara några större problem att snickra ihop, bara man får tag i lämpliga delar.
Bara? :shock: :roll:
Lucif3r skrev:Rattknappar är inte heller några svårigheter, och det är väldigt många som gjort det med olika lösningar. Den mest populära lösningen är väl dock att montera en P2-ratt med knappar orginal.
Att montera en ratt med knappar går förstås. Att montera en ratt med fungerande knappar är ju en lite annan sak. :roll:
Lucif3r skrev:El-infällbara backspeglar är inte heller några större problem, det finns det flera stycken som gjort redan.
Värmeslingor för vindrutor finns även det att tillgå, det går t om beställa rutor med slingor inbyggda, precis som på bilar med det orginal. Kostar en slant givetvis, men det gör ju en nyare bil också ;)
.....
Regnsensor är inga problem, och skulle inte kosta många kronor heller. Men även det är en sak jag personligen inte ser någon vits med, så jäkla jobbigt är det inte att pilla på en spak :roll:
Ventilerad klädsel är ej heller det några större problem. Är det bara själva klädseln du vill ska 'andas' så är det bara att byta klädseln. Vill man ha fläkt/riktig ventilation så finns det tusen olika sätt att lösa det på, jag kan komma på 4 olika på rak arm så här 05:42 på morgonen.
Mycket snack och lite ull. Kan du ge oss länkar med exempel på att allt detta faktiskt lät sig göras och lät sig göras med enkla medel, utan särskilt mycket efterforskningar, arbete eller materialkostnader?
Lucif3r skrev:Men som svar på den faktiska frågan "om jag har monterat X", så är svaret givetvis Nej. Jag är bara en person, och det allra mesta av det du nämnde är inget jag ens vill ha(än mindre slösa pengar på), resten känns meningslöst(elvindruta=kommer aldrig ha användning för det, elinfällda speglar=samma där, rattknappar=ingen användning för faktiskt, antisladd=finns säkert folk som vill ha det, inte jag dock.) med ett fåtal undantag som faktiskt kan vara nått att tänka på....
Som sagt: Vad saken gällde var inte vad du personligen finner intressant att ha utan ditt påstående om att det med enkla medel är möjligt att eftermonera det mesta av dagens moderna bilteknik i gårdagens bilar. Vad andra redan vet och vad du också rimligen borde veta är att sanningen i många fall är raka motsatsen. I själva verket kan du ofta inte eftermontera ens i den bilmodell grejerna är avsedda för utan måste se till att saker och ting finns där från fabrik om du vill ha dem.

Som jag redan visat finns det heller inga tecken på att genomdatoriserade bilar som P2-serien åldras fortfarande än den föregångare du själv kör omkring med. De uppgraderingsmöjligheter som trots allt dykt upp har visat sig vara väl så goda för P2-orna som för generationen närmast före.

Det står dig förstås fullkomligt fritt att åka omkring i en bil med föråldrad teknik. Försök bara inte intala oss andra att dessa gamla bilar har en massa fördelar som de faktiskt inte kan uppvisa.
#1147814
andersuw skrev:Det står dig förstås fullkomligt fritt att åka omkring i en bil med föråldrad teknik
Vad då föråldrad teknik, det finns väl inget som är "nytt under solen"? Den första motorn med dubbla överliggande kamaxlar och 4-ventilsteknik tillverkades 1904 och var full drift i första världskrigets tyska flygmaskiner AC hade Cadillac redan i slutet på -20-talet elektriska fönsterhissar och automat fanns allmänt på -50-talet (US-bilar) Rolls-Royce hade servobromsar (visserligen mekaniska, men ändå) före första världskriget m.m.
Sterlingmotor 1816
Ottomotor 1872
3-fas elmotor 1888
tändkulemotorn 1890
Diesemotor 1892
Hesselmanmotor 1925

Av dessa är det väl endast Sterlingmotorn och elmotorn som kan anses ha en framtid. T.o.m Tändkulemotorn (2-takt, direktinsprutning) har ju fått en renässans i dagens moderna direktinsprutade 2-takt utombordsmotorer.
Jag åker gärna omkring i min "föråldrade bil" ett tag till och njuter av att köra bilen. Fast den har allt "lull lull" som fans då (1988)
#1147821
lennarte skrev:
andersuw skrev:Det står dig förstås fullkomligt fritt att åka omkring i en bil med föråldrad teknik
Vad då föråldrad teknik, det finns väl inget som är "nytt under solen"?
Jodå, det finns det. All teknik har ju en gång varit ny under solen. Men nu var det ju inte det som var frågan utan vad som är nytt i dagens Volvobilar i jämförelse med de tekniskt föråldrade bilar som du och Lucif3r kör omkring med. Där missade du tydligen den radda med exempel som jag levererade här.
#1147834
andersuw skrev:Jodå, det finns det. All teknik har ju en gång varit ny under solen
Jo det är ju sant, men det behöver inte betyda att det är "alldeles" nytt. Saker som lanseras som nya i bilar har funnits ett tag på andra sällen (oftast).
andersuw skrev:frågan utan vad som är nytt i jämförelse med de tekniskt föråldrade bilar som du och Lucif3er kör omkring med. Där missade du tydligen den radda med exempel som jag levererade här.
Jag missade inte, där var inget som jag inte skulle klara mig utan. Ett exempel, Frugan har en 17 år nyare bil, en Passat 1,8T Highline, det den har som inte jag har i min Volvo är automatiskt inställbara strålkastare, och så har hon ECC, jag har bara AC. Dessutom har jag taklucka (öppnades någon gång första året) och dimljus (används mer), men jag har bättre halvljus (fast det inte är 100 bra). Dessutom 10 hk mer, fast hon har turbo. Jo, hon har krockkudde också, som jag får "fixa med" varje vår när lampan tänds. Brukar vara lagom till besiktningen (fukt i golvet efter vintern)
#1147858
andersuw skrev:
Lucif3r skrev:Nästan inget av det du listade är jag öht. ens intresserad av, så plockar bort dom från citatet.
Eftersom frågan inte gäller vad du personligen är intresserad av utan ditt påstående om att det mesta av den moderna tekniken i dagens bilar enkelt kan eftermonteras i gårdagens var det förstås omotiverat att plocka bort dem.
Jag vidhåller att det är relativt enkelt. Inget en svensom med 2 högertummar varav ena i röven kan göra, givetvis, men för någon som är tekniskt lagd är det inga större svårigheter.
andersuw skrev:
Lucif3r skrev:Antisladd skulle inte vara några större problem att snickra ihop, bara man får tag i lämpliga delar.
Bara? :shock: :roll:
ja, bara. Allt som behövs finns i mängder på närmaste skrot, där antisladden uppenbarligen inte hjälp ett skit :wink:
andersuw skrev:
Lucif3r skrev:Rattknappar är inte heller några svårigheter, och det är väldigt många som gjort det med olika lösningar. Den mest populära lösningen är väl dock att montera en P2-ratt med knappar orginal.
Att montera en ratt med knappar går förstås. Att montera en ratt med fungerande knappar är ju en lite annan sak. :roll:
Eh, nej... Knapparna är inget annat än just knappar, med PCB och ett gäng kablar. Bara koppla in kablarna till det man vill... Det är nästan så den där svenson jag nämnde tidigare skulle klara av....
andersuw skrev:
Lucif3r skrev:El-infällbara backspeglar är inte heller några större problem, det finns det flera stycken som gjort redan.
Värmeslingor för vindrutor finns även det att tillgå, det går t om beställa rutor med slingor inbyggda, precis som på bilar med det orginal. Kostar en slant givetvis, men det gör ju en nyare bil också ;)
.....
Regnsensor är inga problem, och skulle inte kosta många kronor heller. Men även det är en sak jag personligen inte ser någon vits med, så jäkla jobbigt är det inte att pilla på en spak :roll:
Ventilerad klädsel är ej heller det några större problem. Är det bara själva klädseln du vill ska 'andas' så är det bara att byta klädseln. Vill man ha fläkt/riktig ventilation så finns det tusen olika sätt att lösa det på, jag kan komma på 4 olika på rak arm så här 05:42 på morgonen.
Mycket snack och lite ull. Kan du ge oss länkar med exempel på att allt detta faktiskt lät sig göras och lät sig göras med enkla medel, utan särskilt mycket efterforskningar, arbete eller materialkostnader?
Inte tusan tänker jag sitta här och leta reda på allt material jag stött på under åren. Är du intresserad så är det väl bara att du söker själv :???:
Du verkar tro att det mesta styrs av magi, när det i verkligheten är typ 2-3kablar(infällbara speglar t ex, eller värmeslingor) som behöver kopplas... Oj, vad svårt................................
andersuw skrev:
Lucif3r skrev:Men som svar på den faktiska frågan "om jag har monterat X", så är svaret givetvis Nej. Jag är bara en person, och det allra mesta av det du nämnde är inget jag ens vill ha(än mindre slösa pengar på), resten känns meningslöst(elvindruta=kommer aldrig ha användning för det, elinfällda speglar=samma där, rattknappar=ingen användning för faktiskt, antisladd=finns säkert folk som vill ha det, inte jag dock.) med ett fåtal undantag som faktiskt kan vara nått att tänka på....
Som sagt: Vad saken gällde var inte vad du personligen finner intressant att ha utan ditt påstående om att det med enkla medel är möjligt att eftermonera det mesta av dagens moderna bilteknik i gårdagens bilar. Vad andra redan vet och vad du också rimligen borde veta är att sanningen i många fall är raka motsatsen. I själva verket kan du ofta inte eftermontera ens i den bilmodell grejerna är avsedda för utan måste se till att saker och ting finns där från fabrik om du vill ha dem.
Så, först frågar du om jag provat monterat X, sen helt plötsligt gäller inte mitt personliga intresse när jag förklarar varför jag INTE har monterat X, även om det är fullt genomförbart utan större mankemang? O...k.......
andersuw skrev: Som jag redan visat finns det heller inga tecken på att genomdatoriserade bilar som P2-serien åldras fortfarande än den föregångare du själv kör omkring med. De uppgraderingsmöjligheter som trots allt dykt upp har visat sig vara väl så goda för P2-orna som för generationen närmast före.

Det står dig förstås fullkomligt fritt att åka omkring i en bil med föråldrad teknik. Försök bara inte intala oss andra att dessa gamla bilar har en massa fördelar som de faktiskt inte kan uppvisa.
En P2a är inget jag räknar som en "genomdatoriserad" bil... Dom har ett fruktansvärt enkelt CAN-BUS system som inte ens går att jämnföra med dagens system....

Slutligen, hur kan min bil ha föråldrat teknik när tekniken inte ens finns i bilen :wink:
Men ska vi vara sånna så har jag ju faktiskt en färddator/bildator som kan visa fasen så mycket mer info än vad din P2a någonsin kommer kunna göra :wink: Och det utan att gå via det slöa CAN-BUS-nätverket, som min bil visserligen saknar(och som samtidigt gör det betydligt enklare), men som gör uppdateringsfrekvensen ungefär 10ggr snabbare, och ej heller behöer koppla in sig på nätverket varje gång bilen startar.
av rid54
#1147864
Det verkar finnas en del skiljaktiga åsikter om det ena och det andra här... Jag vill nog mest belysa, att det är rätt svårt att få tag i en bil som bara är en bil, liksom. Om man har uppfattningen att alla de moderniteter som finns i de flesta nutida bilar är NÖDVÄNDIGA, så tycker man såklart att de som inte är så förtjusta i just dessa finesser är konstiga. Men det är nog så att det finns en mängd olika uppfattningar om "nymodigheterna" också. Tyvärr finns inte motsvarande valfrihet för konsumenten när det gäller nybilsutbudet (med få undantag, typ Morgan och Lada Niva :D ). Men vi får väl liksom samexistera på vägarna ändå...
#1147866
lennarte skrev:Jag missade inte, där var inget som jag inte skulle klara mig utan. Ett exempel, Frugan har en 17 år nyare bil, en Passat 1,8T Highline, det den har som inte jag har i min Volvo är automatiskt inställbara strålkastare, och så har hon ECC, jag har bara AC. Dessutom har jag taklucka (öppnades någon gång första året) och dimljus (används mer), men jag har bättre halvljus (fast det inte är 100 bra). Dessutom 10 hk mer, fast hon har turbo. Jo, hon har krockkudde också, som jag får "fixa med" varje vår när lampan tänds. Brukar vara lagom till besiktningen (fukt i golvet efter vintern)
Vad både du och Lucif3r missat är uppenbarligen att det inte handlar om vad ni personligen anser att ni klarar er utan. Det är ett objektivt faktum är att era bilar är tekniskt föråldrade i jämförelse med dagens Volvobilar liksom att detta, i motsats till vad Lucif3r påstod, i många fall svårligen låter sig korrigeras med hjälp av uppgradering i efterhand. Vari skillnaden mellan era bilar och en modern bil består exemplifieras av den lista i svaret till Lucif3r som jag länkade till. Trots att den listan är långtifrån fullständig består den, som du ser, inte bara av någon enstaka punkt utan av många punkter. För många av punkterna gäller också att ingen av oss kan förutse om och när vi kommer att behöva dem. Det gäller exempelvis sådant som antisladdsystem, aktiva nackskydd (WHIPS), krockgardin, City Safety, kollisionsvarning, autobroms och Volvo on Call.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]

Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]

Kan vara svårt att se på kanten p&arin[…]