Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1136180
anders: Tack för länken ska läsa. Finns det för övrigt något sätt att läsa (eller någon pryl att köpa) på en LEDlampa om den klarar pulserande spänning eller ej? Jag gillar att köpa mig bort från problem ;-) Dock löser det inte punkt 1...

Lucif3er: Finns inte en rad i instruktionsboken om hur elsatsen är uppbyggd.
#1136247
Lövet skrev:anders: Tack för länken ska läsa. Finns det för övrigt något sätt att läsa (eller någon pryl att köpa) på en LEDlampa om den klarar pulserande spänning eller ej? Jag gillar att köpa mig bort från problem ;-)
Jag med. :wink: Och håller med om att halogen verkar fel väg att gå. Det finns rimligen någon annan lösning på ditt problem men jag kan inte peka med hela handen. Min närmast till hands liggande erfarenhet av samma sak var när jag nyligen försökte byta från halogen till LED i badrumsskåpet, som stammar från ca 2000. LEDerna (som för övrigt visade sig vara rena skiten och är under utbyte) flimrade som f-n. Jag bytte från den ursprungliga transformator för 12V halogen som satt i skåpet till en modern "LED driver" och det funkade utmärkt. Sedan dog alla LEDerna efter några veckor men det är ett annat problem. ;-) Rimligen finns det dock någon lösning på både ditt och mitt problem annat än att byta (tillbaka) till halogen. Nya LEDer är i mitt fall beställda från det stora landet i öst. Återstår att se hur det funkar. :roll: :wink:

Allmänt är min tanke att det säkert sätt finns något sätt att jämna ut spänningen så att det funkar även för din tillämpning. Har bara inte koll på den marknaden eftersom jag inte haft just det problemet.
#1136295
Jag skulle börja med att koppla in ett effektmotstånd parallellt med lamporna, runt 7 ohm (ersätter en 21w lampa) borde vara lämpligt. Jag tycker det borde lösa problemet.

Antingen köper du den för några spänn på någon elektronikfirma, eller så kan du köpa t.ex. den här på Biltema.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 000021125/
#1136331
Lövet skrev:Problem 1)
På BMWn när jag stoppar in adaptern så är 54g konstant matad 12v och inte dimljus bak :( Nåt som går att fixa överhuvudtaget? Finns det olika adaptrar eller liknande att köpa?

Problem 2)
Mina nyligen inköpta LED-arbetslampor http://www.bollnasbilvard.se/arbetsbely ... 40412.html förvandlas till stroboskop när jag testkopplar in dem i släpvagnsuttaget. Antar att det är nån egenhet i min släpvagnsel som jag inte kan påverka själv? Det märkliga är att positionsljusen på släpet är LED men de funkar som de ska (övriga lampor är glödtrådslampor). Bara att skicka tillbaka släplamporna antar jag och leta upp ett par Halogen istället?

Problem 3)
54g är kopplad i släpvagnens kontakt. Sen bara försvinner den ut i intet nånstans för det finns inget dimbakljus på släpet. Känns iofs som det mest lösbara problemet.

Det här gick ju inte så bra :(
Bara för att kolla att jag fattat situationen rätt: Du har skaffat en adapter för att kunna ansluta den 13-poliga kontakten på BMWn till det 7-poliga på släpvagnen. Du har ännu inget dimljus på släpvagnen men avser att sätta dit det och vill därför att 54g i det 7-poliga uttaget på adaptern skall ge dimljus snarare än konstant 12 V. Är det rätt uppfattat?

I så fall borde det väl rimligen gå att ändra adaptern genom att flytta om stiften så att stift 2 (54g) i den 7-poliga änden kopplas till stift 2 (dimljus) i den 13-poliga änden istället för till stift 9 (konstant 12 V). Om adaptern inte går att skruva isär borde du ju kunna lösa problemet genom att hitta en som har den möjligheten eller en adapter med sladd mellan de två ändarna så att man i nödfall kan klippa kabeln och sedan skarva ihop den på rätt sätt eller, om det går, skruva isär kontaktstycket och flytta om stiften i den 13-poliga änden. På släpvagnen får du sedan dra en kabel från stift 2 på dess kontaktstycke till den plats där du vill ha dimljusen.
#1136338
MartinS skrev:Jag skulle börja med att koppla in ett effektmotstånd parallellt med lamporna, runt 7 ohm (ersätter en 21w lampa) borde vara lämpligt. Jag tycker det borde lösa problemet.

Antingen köper du den för några spänn på någon elektronikfirma, eller så kan du köpa t.ex. den här på Biltema.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 000021125/
Effektmotstånd är förstås en bra lösning om den pulserande signalen från bilen är en testsignal som övergår till icke-pulserande signal så snart bilen känner att effekten är tillräckligt hög. Att så verkligen är fallet vet vi dock inte ännu. För att testa hur det förhåller sig kan man ta vilka förbrukare som helst med lämplig effekt som man redan har till hands, t.ex. några helt vanliga bilglödlampor med lite varierande effekt. Med hjälp av dem kan man sedan prova sig fram till hur mycket effekt som krävs för att bilen skall sluta pulsa strömmen (om den nu överhuvudtaget gör det vid tillräckligt högt effektuttag), givetvis då genom att koppla in förbrukaren/förbrukarna parallellt med den/de LED(er) man egentligen vill använda. När man väl känner effekten kan man sedan inhandla ett effektmotstånd med lämplig styrka.

Vad jag dock har lite svårt att förstå är varför en utgång som 54g (konstant 12 V) skulle vara övervakad inte bara uppåt (alltför högt strömuttag) utan även nedåt (alltför lågt). Just när det gäller 54g har ju bilen ingen aning om vad det är man vill driva och borde därför inte sätta någon nedre gräns. Jag känner mig mot den bakgrunden inte särskilt säker på att den pulserande signalen bara är en testsignal.

Ytterligare en sak man bör testa är nog om det inte är något fel på själva LED-lamporna, t.ex. genom att koppla dem direkt på batteriet för ett ögonblick, så att man säkert vet att det är signalen på stift 54g som trilskas snarare än själva lampan.
#1136593
Lucif3r skrev:
Lövet skrev:Lucif3er: Finns inte en rad i instruktionsboken om hur elsatsen är uppbyggd.

Det är ju lite smådåligt... Finns ingen sepparat säkring du kan kolla på heller?
Enligt dessa
http://forum.bmw5.co.uk/uploads/monthly ... 155182.jpg
https://wiki.bentleypublishers.com/down ... ecl-24.jpg
är det en 30A och en 20A säkring. Vilken som går till vad vet jag inte. Kanske är det en till elsatsen och en till elkroken som normalt sitter på (som jag dock inte har, min är "vanlig" avtagbar).

Självklart skulle jag kunna gå ut och titta men det är kallt och mörkt ute nu plus att småbarnen är osams och skriker...
#1138632
Dum fråga kanske....

Har ni någon box i husvagnen som styr laddningen av batteriet. Tex begränsar till max 5-10 A, ibland också höjjer spänningen för att kompensera för spänningsfall i långa ledningar.

Annars kan det ju gå illa. Funkar bra i flera år till man råkat ladda ur batteriet lite mer än normalt, då rusar mer än 10 A och något brinner...
#1138719
VolvoB20 skrev:Har ni någon box i husvagnen som styr laddningen av batteriet. Tex begränsar till max 5-10 A,
Nej, jag har klarat mig bra utan i många år. Men en sk. laddningsbooster är att föredra, t.ex. denna: http://www.fritidstillbehor.se/campingt ... b-1412.php
VolvoB20 skrev:ibland också höjjer spänningen för att kompensera för spänningsfall i långa ledningar.
Jag har direktkppling mellan bilen och husvagnen och faktum är att laddningspänningen kommer upp i ca 14 V i husvagnens batteri när bilens systemspänning är 14,6V. Men då har jag grovt kablage, 6 mm2 i husvagnen så när som på den fria korta kabeln till släpvagnskontakten där det är 2,5 mm2. Kontakten är 13-pol vilket innebär separata stift till både + och - för batteriladdning. I bilen (V70II) är det grovt kablage från motorutrymmet till elcentralen i lastutrymmet men sista biten till uttaget är det lite klent. Men ganska lågt spänningsfall ändå. Men någon toppladdning blir det aldrig. Då krävs laddningsbooster. Men batteriet laddas kanske till 70-80% om man kör länge. Men om man vildcampar ofta skulle jag verkligen rekommendera en laddningsbooster så att bästa möjliga laddning erhålls under transporterna. Även solpaneler är i princip nödvändiga att ha om man vildcampar.
VolvoB20 skrev:Annars kan det ju gå illa. Funkar bra i flera år till man råkat ladda ur batteriet lite mer än normalt, då rusar mer än 10 A och något brinner...
Jag har klarat mig hittills. Minsta säkringen i kretsen är på 15A och det har räckt hittills. Jag har även ett skiljerelä som styrs av parkeringsljuset. Om jag vet att husvagnens batteri är dåligt laddat låter jag det förladda lite från bilen med motorn avstängd för att undvika den värsta strömrusningen som kan uppstå när generatorn vaknar till liv. Men om husvagnens batteri är bra och bilen skulle ha ett dåligt laddat batteri ska man nog undvika att ha husvagnskabeln inkopplad när startmotorn går. Det kan bli strömrusning från husvagnsbatteriet när startmotorn sänker spänningen i bilen. Förr använde man en spärrdiod för att förhindra detta. Men då erhålls spänningsfall som gör att laddningen blir mycket dålig. Bättre då att använda ett skiljerelä som helst inte sluter förrän motorn har startat. Förr kunde man styra skiljerelät med anslutning mellan +61 på generatorn och jord. Då drog relät först när generatorn började ladda. På dagens generatorer är det i de flesta fall inte möjligt att ansluta på detta vis. Jag styr skiljerelät med parkeringsljuset, bättre än inget.
#1138776
byt ut belysningen till LED på husvagnen så kan du nappa batteriladdning från släpets 58R och 58L genom att sammankoppla dom, men de måste ha ett motstånd på 3,2 ohm var innan de sammankopplas till batteriet.
Då är strömmen begränsad till ca 8A batteriladdning och resterande kapacitet på jordkabeln(10A på 1,5 mm2) är 2A till LED-belysningen.
Batterier ska laddas med minimal ström och högre spänning i början av laddningen, därför ska man endast ladda fritidsbatterier med laddningsregulator eftersom fritidsbatterier är gjorda för att kunna laddas ur, till skillnad från ett bilbatteri som alltid ska vara fulladdat för att inte ta skada.

Ingenting. Det va låååå&ar[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]