Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av andreas202
#1163719
StefanN skrev:Lite kul bil, 964 i basutförande med plåtfälgar och bara 4400mil. https://www.blocket.se/kronoberg/Volvo_ ... 9.htm?aw=1
Det är faktiskt aluminium fälgar det där, men dom är väldigt lika navkapslarna som finns på diverse volvo bilar!

Fantastiskt fin bil är det, dock väldigt fattigt utan farthållare och med bara elhissar i fram (det visste jag inte ens gick att få då).
Användarvisningsbild
av snepo
#1164603
Lucif3r skrev:Nej, skatten är dyr därför att det är ett amatörbyggt fordon. Vad det var för bil från början har 0 betydelse.
Skatten är väl ungefär sådär på en v70/s80 diesel av 2008 årsmodell? Jag betalade nästann 4400 för min s80 2,4d 2010. Jag tittade på något äldre volvodieslar,och har för mig att skatten låg på 6-7000. Förresten är det ungefär lika högt på andra större bilar,när de är lite äldre. Så amatörbyggda bilar har hög skatt. Är det samma för bensinare?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1164606
Alla amatörbyggda fordon har hög skatt, eller rent av straffskatt, iom. att dom inte är avgascertifierade enl. alla jäkla EU bestämmelser(sen att motorn egentligen kan vara det spelar ingen roll i amatörbyggt). Jag är dock inte insatt i exakt hur (straff)skatten beräknas på amatörbyggda. kasta pil på en lista med olika priser, antagligen.
Användarvisningsbild
av snepo
#1164618
Lucif3r skrev:Alla amatörbyggda fordon har hög skatt, eller rent av straffskatt, iom. att dom inte är avgascertifierade enl. alla jäkla EU bestämmelser(sen att motorn egentligen kan vara det spelar ingen roll i amatörbyggt). Jag är dock inte insatt i exakt hur (straff)skatten beräknas på amatörbyggda. kasta pil på en lista med olika priser, antagligen.
Haha okey Svensk politik i ett nötskal. Blir aldrig klok på beskattningar av allt möjligt. Men skit samma. Man får leva med det. Då vet man att amatörbyggda har hög skatt. Men andra sidan är väl de flesta sommarfordon. Så man kan ställa av för vintern. Billigaste fordonet torde ju vara en bil av årsmodell 1968 eller äldre. Skattebefriad besiktningsbefriad. Om jag köper en 140 1968. Stoppar i en T6:a med vxl låda. Bromsar mm. Blir den amatörbyggd då?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1164630
Nu börjar vi väl glida lite väl mycket offtopic här men... Nej, 140'n blir inte amatörbyggt av bara dom ändringarna, det blir ombyggt fordon av den.
MEN, just den kombon du nämner kan du inte göra i en 140, det är på tok för hög effekt för att bli godkänt. Det kommer krävas att du bygger om stommen så den klarar effekten, och då börjar vi sniffa på amatörbyggt fordon.
Det mesta man behöver veta om sådant här står på SFRO's hemsida, det finns typ "tabeller" som visar vad som krävs för att regga X med Y osv.
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 54
Köpråd V60 etanol

@AnnaHelena , Både och, har den fått […]

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns ov[…]

Bruten fjäder framvagn

Vanligt med brusten vänster fjäder p&ari[…]

Vindrutetorkarmotor

Jag har vdb länken förut, men här[…]