- mån 04 apr 2016, 17:22
Finns alla bilmodeller i en och samma applikation? Eller är det en applikation för varje bilmodell?
Moderator: Moderatorer
andersuw skrev:Det är ett och samma program för samtliga de bilmodeller som överhuvudtaget täcks av VIDA.Ok. Tack!
Arnold skrev:Några frågor till:Om du köper på ebay eller liknande får du installationsprogramvara avsedd för ett språk, inte flera. Vissa säljare kan erbjuda flera valmöjligheter när det gäller språket i den installationsprogramvara du får men du kan inte växla språk efter att programmet installerats. Den jag själv köpte av (se länk nedan) tillhandahöll programmet på engelska och jag har den versionen installerad på min bärbara dator. Den versionen har också EWD (electric wiring diagrams) som möjligen bara finns att tillgå på engelska. Som komplement fick jag sedan (utan att betala mer) en svensk version utan EWD som jag har på min stationära dator. Bra att veta vad saker och ting heter på såväl engelska som svenska tycker jag eftersom det underlättar kommunikationen i olika riktningar.
Är alla språken i samma aplikation eller är det en för t ex svenska?
Arnold skrev:Har sett att det finns versioner som heter 2014A och 2014D. Vad är det för skillnad?2014D är helt enkelt en senare version än 2014A. Du måste ha en tillräckligt sen version för att kunna läsa ut en nyare bil. Är bilen tillräckligt ny finns inte längre någon version av VIDA som fungerar fullt ut stand-alone. 2014D är den senaste du kan köpa. Den täcker åtminstone en del av årsmodell 2015, kanske hela. Under 2015 blev VIDA helt Internetbaserat så någon nyare version än 2014D kan i dagsläget inte längre köpas som stand-alone-program som kan köras utan kontakt med Volvos servrar.
Arnold skrev:Vilka Windowsversioner funkar med DICE och Vida?Det beror på vilken VIDA-version vi talar om. Allmänt sett är det lite knepigt att få VIDA att problemfritt umgås med Windows och andra Windowsapplikationer. Många av oss kör därför VIDA i en virtuell maskin. En installation av det slaget erbjuds som du ser av den säljare jag länkade till. Den hårdvara, programvara och service den säljaren erbjuder är lite dyrare än den du kan hitta på annat håll men också lite bättre i avseenden som framgår av annonsen. Jag köpte av honom för att minimera allt strul på hård- och mjukvarufronten och tror jag gjorde rätt i det.
Arnold skrev:Finn det sprängbilder?Ja. VIDA innehåller bland annat reservdelskatalogen med tillhörande sprängskisser samt instruktioner för demontering/montering med åtföljande skisser.
Arnold skrev:Vad innebär (electric wiring diagrams)?Kopplingschema för all el i bilen. På en 240 rymdes det på en utvikbar A3-sida. Numera är det en PDF på rätt många sidor för varje modell.
Tack för snabbt svar , men hur felsöker […]