Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Amarace
#1025833
Har för mig det var "Into" som ville ha bilder då.

Hittade några gamla suddiga bilder :)

Men principen syns (klicka för snäppet större bilder).

Första är transportläge utan last, andra är när man lastar (man vrider runt ramen 180 grader och släpper ner grimman), tredje är hur det är med last (ramen fälls då upp under bilen då grimman vinschas upp).

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1026078
Den där ser ju rätt smidig ut faktiskt! Trots att den är högbyggd! ;)

Har påbörjat mitt bygge nu, fick hem chassit idag och delade upp det och fick kapat och breddat axeln, men det är inte så kul att vare sig kapa eller svetsa i galvat :x
Har slipat som fan för att jag skulle slippa svetsa i det i alla fall, men istället har jag ju slipat och fyllt hela lokalen med slipdamm så man har ju inte kommit undan det ändå! Utsugsfläkten är ingen höjdare heller tyvärr!
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
#1026683
lennarte skrev:Blev lite nyfiken på detta. Hittade på youtube, verkar vara en engelsk "motorhome" site det kommer från men där verkar det fungera och vara tillåtet i alla fall. På denna är både broms (handbroms ?) och belysning kopplat. Då funkar det väl som ett "vanligt" bromsat släp, kanske??? Lite för avancerat för att flytta en bil någon km kanske :roll:



Mvh
Lennart
Jag tycker det verkar jävligt bökigt att koppla på dragstången, & dessutom verkar bilen som bogseras vara lite special anpassad. Jag tycker att en biltrailer är det bästa. Dyrare, men fan så mycket bättre!
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1026693
Gotlandsbästa skrev:
lennarte skrev:Blev lite nyfiken på detta. Hittade på youtube, verkar vara en engelsk "motorhome" site det kommer från men där verkar det fungera och vara tillåtet i alla fall. På denna är både broms (handbroms ?) och belysning kopplat. Då funkar det väl som ett "vanligt" bromsat släp, kanske??? Lite för avancerat för att flytta en bil någon km kanske :roll:



Mvh
Lennart
Jag tycker det verkar jävligt bökigt att koppla på dragstången, & dessutom verkar bilen som bogseras vara lite special anpassad. Jag tycker att en biltrailer är det bästa. Dyrare, men fan så mycket bättre!

Kanske får man inte lov att ha nåt större släp efter en husbuss, kanske är detta enda alternativet då!?
I Sverige är det ju inget bra alternativ eftersom vi är begränsade till 30km/h vid bogsering!
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
#1027642
Kanske får man inte lov att ha nåt större släp efter en husbuss, kanske är detta enda alternativet då!?
I Sverige är det ju inget bra alternativ eftersom vi är begränsade till 30km/h vid bogsering![/quote]

Nej, 750kg är det mesta man får dra på B-kort. Men jag tänkte att eftersom man lagt ner så stor möda på att bygga om lillbilen, så man kan koppla på en påskjutsbroms & så. & att ta BE-kort är inte svårt :-D Sen är en biltrailer bra även till annat :-D
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1027655
Gotlandsbästa skrev:
Hilmer skrev:Kanske får man inte lov att ha nåt större släp efter en husbuss, kanske är detta enda alternativet då!?
I Sverige är det ju inget bra alternativ eftersom vi är begränsade till 30km/h vid bogsering!
Nej, 750kg är det mesta man får dra på B-kort. Men jag tänkte att eftersom man lagt ner så stor möda på att bygga om lillbilen, så man kan koppla på en påskjutsbroms & så. & att ta BE-kort är inte svårt :-D Sen är en biltrailer bra även till annat :-D
Nu är ju filmen inte ifrån Sverige, så viss skillnad kan säkert förekomma! ;)
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1028138
Tänkte bara dela med mig, det blev en "lågbyggd" dolly till sist!
Det är ramper av trä så länge, alu-ramper är ju svindyra, får fixa material till detta senare.
Det ska till lite förstärkningar här och var, men i det stora hela en jäkla bra bit på väg i alla fall! ;)
Nu fick den åka ut för garaget ska vara till annat i helgen.

Bild
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1064358
Jag trodde jag lagt in informationen här tidigare, men det hade jag visst missat!
Dolly´n fungerar alldeles utmärkt och går riktigt fint på vägen!

Jag skickade ju in papper till Transportstyrelsen för att avregistrera släpet som den är byggd på med anvisningar och bilder på bygget. De ringde upp mig efter ett par dagar och jag fick då veta att det inte gick igenom för att det var att betrakta som ett släp eftersom man lastade bil på den?? Om jag däremot skulle ha den efter en traktor så var svaret annorlunda, jo men självklart ska jag ha den efter en traktor sa jag då, och avregistreringen gick igenom...
För att få svart på vitt vad som egentligen gäller så mejlade jag transportstyrelsen angående reglerna kring detta och fick svaret nedan. Som synes så blir svaret olika beroende på vem man får tala med, lite konstigt att han jag pratade med tog sig på att svara när han inte har koll på reglerna alls!?
För enligt reglerna ser det annorlunda ut än vad han ville göra gällande!
Svar: Bogserdolly klassas som ett efterfordon, ett enaxligt fordon med vridbart ok, vilket är avsett för bogsering av fordon genom uppbärande av en av det bogserade fordonets axlar, skall kopplade till bil, traktor, motorredskap eller terrängmotorfordon hänföras till fordonsslaget efterfordon och benämnas ” bogserdolly ”.

En s k bogserdolly får därmed framföras i högst 30 km/tim, såväl lastad som olastad och måste ha synlig LFG-skylt baktill.( Skylten bör monteras på den bogserade bilen under färd ).

En bogserdolly får aldrig dras på motorväg eller motortrafikled.

För belysning gäller:

• Två röda positionslyktor bak. ( tillåtet att använda den bogserade bilens belysning ) .
• Två röda reflexanordningar bak. ( tillåtet att använda den bogserade bilens belysning )

• Orangegula sidomarkeringsreflexer för sken åt sidan. ( monterade på dollyn )

• Två stycken vita positionslyktor fram, om efterfordonet skjuter ut mer än
200 mm i sidled från dragfordonet.
.
• Två vita reflexer framtill.

• Samtliga lyktor och reflexer ska vara typgodkända.

Från 1 januari 2005 ska alla nya efterfordon ha två körriktningsvisare med orangegult ljus. Vägverket rekommenderar att även äldre efterfordon utrustas med körriktningsvisare.

Om inte belysningen fungerar på den bogserade bilen, är det lämpligt att man ” hänger på ” en så kallad ljusramp baktill för att uppfylla belysningskraven.


Beträffande vikter så gäller följande:

När det gäller vikter för bil och efterfordon har man sagt att ett obromsat efterfordon inte får ha en högre bruttovikt än det dragande fordonet. Vidare sägs att bilens största tillåtna dragvikt aldrig får överskridas, då detta kan resultera i skador på bil och draganordning.

För bromsade efterfordon gäller inte regeln bruttovikt mot bruttovikt, utan här gäller att efterfordonets bruttovikt inte får överstiga dragbilens största tillåtna dragvikt.

Vidare sägs att efterfordonet måste vara kopplat på ett säkert sätt till dragande fordon, samt att förbindelsen skall vara dimensionerad för att klara de påfrestningar den utsätts för.
En kula/kulhandskekoppling anses uppfylla detta krav. Då efterfordon inte har något krav på kontrollbesiktning, är det förarens skyldighet att se till att efterfordonet är i sådant skick att det klarar att bära den last det lastas med.

Enligt kapitel 14 paragraf 15 i trafikförordningen har polisen möjlighet att hindra fortsatt färd om färden medför påtaglig fara för trafiksäkerheten eller någon annan väsentlig olägenhet.




Med vänliga hälsningar
******* ****

Sektion regelinformation
Transportstyrelsen

En lite nyare bild än förra, det har dock hänt mer även sedan denna bild togs!

Bild
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1064386
Lucif3r skrev:Ja, det där mailsvaret du fick kan ju bara tolkas på ett sätt typ... Väldigt ingående svar utan massa fina ord man inte förstår sig på, som lagar och regler alltid är skrivna i :roll:
Det går liksom inte att ta miste på vad som gäller, lagtexter kan man ju läsa flera gånger utan att förstå ändå...

På min hade ena kabeln till främre giva[…]

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr&[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]

Det låter som ett rätt kul projekt att […]