Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Amarace
#1025491
Hilmer skrev:Det var en intressant lösning, då slipper man ju lyfta upp bilen som är ett av mina argument till att istället välja en lågbyggd dolly!
Har du möjligtvis fler bilder på hur konstruktionen ser ut?
Ska se om jag hittar åt dom, vet att jag tog kort för många år sedan då någon på 200-klubbens forum var nyfiken, men det var nog 10 år sedan.
Den är bortställd för vintern nu och översnöad.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1025612
Blev lite nyfiken på detta. Hittade på youtube, verkar vara en engelsk "motorhome" site det kommer från men där verkar det fungera och vara tillåtet i alla fall. På denna är både broms (handbroms ?) och belysning kopplat. Då funkar det väl som ett "vanligt" bromsat släp, kanske??? Lite för avancerat för att flytta en bil någon km kanske :roll:



Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1025628
lennarte skrev:Blev lite nyfiken på detta. Hittade på youtube, verkar vara en engelsk "motorhome" site det kommer från men där verkar det fungera och vara tillåtet i alla fall. På denna är både broms (handbroms ?) och belysning kopplat. Då funkar det väl som ett "vanligt" bromsat släp, kanske??? Lite för avancerat för att flytta en bil någon km kanske :roll:



Mvh
Lennart

Det hade varit intressant att veta hur dom löst det med bromsen!? :???:
I övrigt är det ju samma teknik som efterfrågades i början av tråden, och hur det egentligen är att bogsera på så vis efter en personbil.

Amarace skrev: Ska se om jag hittar åt dom, vet att jag tog kort för många år sedan då någon på 200-klubbens forum var nyfiken, men det var nog 10 år sedan.
Den är bortställd för vintern nu och översnöad.
Kanske det var jag som frågade den gången också!? ;)
Se om du hittar nån bild för hade varit kul och se hur den är uppbyggd, men lägg inte ner för mycket jobb bara! :)
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1025701
Köpte ett husvagnschassi idag med boggie, en polare som hade stående!
Axlarna är för smala, men eftersom bara en axel ska använda så tänkte jag kapa i båda axlarna för att få till en bredare axel, på så sätt behöver man inte försöka hitta ett "rör" som passar i befintligt axelrör.
Sen vrider man axeln 90° så man får spindlarna uppåt så man får den så låg som möjligt!
Så tanken nu är att alltså att bygga en lågbyggd dolly med vridkrans, men jag kanske ändrar mig på vägen, det vet man aldrig... ;)
av Amarace
#1025833
Har för mig det var "Into" som ville ha bilder då.

Hittade några gamla suddiga bilder :)

Men principen syns (klicka för snäppet större bilder).

Första är transportläge utan last, andra är när man lastar (man vrider runt ramen 180 grader och släpper ner grimman), tredje är hur det är med last (ramen fälls då upp under bilen då grimman vinschas upp).

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1026078
Den där ser ju rätt smidig ut faktiskt! Trots att den är högbyggd! ;)

Har påbörjat mitt bygge nu, fick hem chassit idag och delade upp det och fick kapat och breddat axeln, men det är inte så kul att vare sig kapa eller svetsa i galvat :x
Har slipat som fan för att jag skulle slippa svetsa i det i alla fall, men istället har jag ju slipat och fyllt hela lokalen med slipdamm så man har ju inte kommit undan det ändå! Utsugsfläkten är ingen höjdare heller tyvärr!
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
#1026683
lennarte skrev:Blev lite nyfiken på detta. Hittade på youtube, verkar vara en engelsk "motorhome" site det kommer från men där verkar det fungera och vara tillåtet i alla fall. På denna är både broms (handbroms ?) och belysning kopplat. Då funkar det väl som ett "vanligt" bromsat släp, kanske??? Lite för avancerat för att flytta en bil någon km kanske :roll:



Mvh
Lennart
Jag tycker det verkar jävligt bökigt att koppla på dragstången, & dessutom verkar bilen som bogseras vara lite special anpassad. Jag tycker att en biltrailer är det bästa. Dyrare, men fan så mycket bättre!
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1026693
Gotlandsbästa skrev:
lennarte skrev:Blev lite nyfiken på detta. Hittade på youtube, verkar vara en engelsk "motorhome" site det kommer från men där verkar det fungera och vara tillåtet i alla fall. På denna är både broms (handbroms ?) och belysning kopplat. Då funkar det väl som ett "vanligt" bromsat släp, kanske??? Lite för avancerat för att flytta en bil någon km kanske :roll:



Mvh
Lennart
Jag tycker det verkar jävligt bökigt att koppla på dragstången, & dessutom verkar bilen som bogseras vara lite special anpassad. Jag tycker att en biltrailer är det bästa. Dyrare, men fan så mycket bättre!

Kanske får man inte lov att ha nåt större släp efter en husbuss, kanske är detta enda alternativet då!?
I Sverige är det ju inget bra alternativ eftersom vi är begränsade till 30km/h vid bogsering!
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
#1027642
Kanske får man inte lov att ha nåt större släp efter en husbuss, kanske är detta enda alternativet då!?
I Sverige är det ju inget bra alternativ eftersom vi är begränsade till 30km/h vid bogsering![/quote]

Nej, 750kg är det mesta man får dra på B-kort. Men jag tänkte att eftersom man lagt ner så stor möda på att bygga om lillbilen, så man kan koppla på en påskjutsbroms & så. & att ta BE-kort är inte svårt :-D Sen är en biltrailer bra även till annat :-D

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]