Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hilmer
#1024951
Någon som har erfarenhet av att bogsera med en sk "tow bar" och som använt det mellan personbilar?
Detta hade ju kunnat vara ett alternativ när man saknar släp/dolly/medhjälpare.
Rent tekniskt, vilka för och nackdelar anser ni det finns med detta alternativ?
Och vilken teknisk lösning kan anses vara den bästa om man ska bygga nåt själv?
Att det tar en stund att montera är helt okej så länge man vet säkert att det sitter fast och att bilen blir så följsam som möjligt!

Exempel på tow bar:
http://i115.photobucket.com/albums/n289 ... Bar002.jpg


Edit: Ändrade rubriken till att även gälla frågor och funderingar kring sk dollykärra!
Senast redigerad av 1 Hilmer, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1024963
Nackdel: Det räknas som bogsering. 30km/h.
Nackdel: Omständigt att montera på bilen som ska bogseras
Fördel: Klarar enkelt av att bogseras betydligt fortare än klassisk bogsering, men sveriges lagar håller inte med...
Fördel: Kräver ingen bakom ratten i den bil som blir bogserad. Dock vet jag inte vad sveriges lag säger om det.

I min mening är det inte värt besväret i sverige.
Användarvisningsbild
av milktrucker
#1024964
bogserstång heter det å svenska och det är bara ett långt rör som man sätter mellan bilarna.
Det innebär hög säkerhet om man behöver bromsa samt att man slipper rycken
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1024968
Lucif3r skrev:Nackdel: Det räknas som bogsering. 30km/h.
Nackdel: Omständigt att montera på bilen som ska bogseras
Fördel: Klarar enkelt av att bogseras betydligt fortare än klassisk bogsering, men sveriges lagar håller inte med...
Fördel: Kräver ingen bakom ratten i den bil som blir bogserad. Dock vet jag inte vad sveriges lag säger om det.

I min mening är det inte värt besväret i sverige.

Det får användas vad jag fått fram hittills, men det kräver att det finns bemanning även i bil nr.2 men då faller ju själva finessen med att vara ensam bort. Dock används det rätt flitigt när det handlar om skogsmaskiner, grävmaskiner osv för att alltid ha en bil till hands och där sitter ingen och glor i bilen då! ;)
30km/h räcker egentligen gott med tanke på sträckorna det handlar om i mitt fall!
Dolly är ett annat alternativ, 30km/h gäller även dolly eftersom det är ett efterfordon, fördelen med dolly är att man även får bogsera avställda fordon vilket man inte får lov när det gäller bogsering.


milktrucker skrev:bogserstång heter det å svenska och det är bara ett långt rör som man sätter mellan bilarna.
Det innebär hög säkerhet om man behöver bromsa samt att man slipper rycken
Bogserstång med kulhandske i ena änden och ett schackel i andra använder jag redan men det kräver att man är två till att bogsera. En tow bar är ju inte samma sak!
av Amarace
#1024977
Dom jag stött på så har det gjorts fasta fästen, vete attan om det går att få till smidiga fästen att ta loss/sätta dit relativt enkelt, måste ju sitta bra och dragstängerna måste ju kunna röra sig uppåt o neråt. Häromkring var det förr oftas väghyvelförare o liknande som hade det för att alltid ha bilen med sig, i det millitära hade vi det på ett par mindre lastbilar.
Sjäv har jag en dollly, då står man aldrig ställd ifall man behöver, trist på längre sträckor dock :)
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1025212
Jo en dolly är helt klart ett vettigt alternativ, men då vill jag gärna att den är lågbyggd.
En smal dolly med hjulen undertill blir ju så hög och man tvingas lyfta upp bilen rätt så rejält!
Får väl börja leta efter en vettig axel/spindlar att bygga på!
av NilsO
#1025217
Hilmer skrev: Exempel på tow bar:
http://i115.photobucket.com/albums/n289 ... Bar002.jpg
Kanske en dum fråga, men hur fungerar den där egentligen? Varför krävs det ingen som styr i den bogserade bilen? (Eller gör det det?)

Edit: Ok, jag förstår principen, och vad skillnaden är jämfört med bara en enkel stång. Det hjälpte att formulera frågan :) . Men fungerar det i verkligheten, med vanliga bilar? Och hur sätter man fast den?
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1025218
NilsO skrev:
Hilmer skrev: Exempel på tow bar:
http://i115.photobucket.com/albums/n289 ... Bar002.jpg
Kanske en dum fråga, men hur fungerar den där egentligen? Varför krävs det ingen som styr i den bogserade bilen? (Eller gör det det?)
Nej det är ingen som behöver sitta i bilen bakom och styra, det är ju det som är det fiffiga!
Tekniken bakom ligger väl i styrgeometrin tror jag, men jag kan det för dåligt för att kunna förklara det!
av Amarace
#1025255
Såhär ser min dolly ut, högbyggd, nackdel på låga bilar då bakdelen kan ta i backen, i övrigt bara fördelar, man vänder lött då man kan vrida runt väldigt tvärt o.s.v En s.k amerikansk dolly har ju väldigt dålig svängradie då bilen på dollyns styrning sätter begränsning, och har man typ vändskiva blir det ju hjulen på dollyn som tar i bilen.

På min är det en ram som grimman löper på, o vinsch att spela upp bilen, så det är smidigt att lasta :)
(Klicka för större bild)


Bild
Oktanhalt

Sedan beror det kanske på vad man använ[…]

Gör du det på verkstad är det en g[…]

Hej Känner fan inga vibrationer alls. Undrar […]

Hej Söker trasig strålkastare eller eg[…]