Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jallemet
#1172243
andersuw skrev:Synd bara att Volvo ännu inte godkänt bränslet för användning i personbilsdieslar. Hittills är det bara PSA (Peugeot, Citroën) som gjort det vad jag vet. Troligen funkar det väl helt OK men ...
Jo, sitter iofs en PSA i min bil men iom att Volvo inte godkänt det själva så får jag köra på egen risk.

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
av andersuw
#1172339
Bränslet funkar som sagt troligen helt OK i vilken dieselmotor som helst. För att få kallas diesel måste bränslet uppfylla en serie tekniska krav och enligt vad jag kunnat läsa mig till är det bara ett av dessa krav som inte tillgodoses av HVO100: Bränslets densitet är aningen för låg (0,78 där det borde vara minst 0,80 om jag minns rätt). Men skillnaden är så liten att det troligen inte har någon betydelse. Att bränslet får kallas diesel enligt amerikanska normer beror bara på att de amerikanska bestämmelserna har en lite mer generös densitetsgräns nedåt än de europeiska.

Lite irriterande att Volvo inte är med på noterna här och certifierar sina bilar om det nu är som vi tror. Det vore väl om inte annat alldeles utmärkt för Volvos miljöprofil att kunna säga att alla deras dieselbilar kan köras på helt icke-fossilt bränsle.
av llesrof
#1172418
P210 skrev:Finns en tankstation i Jönköping!
Vilken förutom Tekniska kontorets på S:t Göransvägen?
av intruder1400
#1173361
Förra åkerit jag jobba på gick ifrån HVOn pga fem motorras !
Glöm inte bara kolla oljan med stickan ofta om ni kör med HVO pga den inte dunstar så börjar den fylla motorn med HVO !
Att Volvo inte godkänner den är pga den fräter på packningar senast jag prata med en meck !
Emanulssons transport kör med HVO o funkar fint men vad jag vet så har dom egen pump till dom mindre bilarna
Användarvisningsbild
av Jallemet
#1173373
intruder1400 skrev:Förra åkerit jag jobba på gick ifrån HVOn pga fem motorras !
Glöm inte bara kolla oljan med stickan ofta om ni kör med HVO pga den inte dunstar så börjar den fylla motorn med HVO !
Att Volvo inte godkänner den är pga den fräter på packningar senast jag prata med en meck !
Emanulssons transport kör med HVO o funkar fint men vad jag vet så har dom egen pump till dom mindre bilarna
Fem motorras låter inget vidare, har man klarlagt att hvo är felkällan?

Kanske finns det någon hyggligt tillförlitlig källa att hänvisa till att det fräter?

Jag vill minnas att ha läst om tidigare 1.6 drive skulle haft något spök med motorn och tryckte in olja, så att man vid oljebyte skulle dra av en halvliter från rekommenderad volym.

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
av andersuw
#1173445
intruder1400 skrev:Förra åkerit jag jobba på gick ifrån HVOn pga fem motorras !
Glöm inte bara kolla oljan med stickan ofta om ni kör med HVO pga den inte dunstar så börjar den fylla motorn med HVO !
Att Volvo inte godkänner den är pga den fräter på packningar senast jag prata med en meck !
Emanulssons transport kör med HVO o funkar fint men vad jag vet så har dom egen pump till dom mindre bilarna
HVO är precis som vilken annan dieselolja som helst så när som på att den har aningen (men bara aningen) lägre densitet. Alltså fräter den inte. Och om något dunstar den lite lättare än annan diesel eftersom den är något mer lättflytande. Varför Volvo inte godkänt bränslet för personbilsbruk vet den mek du pratade med lika lite om som någon av oss andra eftersom Volvo helt avstått från att kommentera sina göranden och låtanden när det gäller HVO. Här är för övrigt vad biltillverkarnas svenska representanter har att säga om saken:

https://www.motormannen.se/nyheter/nyhe ... sk-diesel/
Användarvisningsbild
av Jallemet
#1173481
Jag kan inte påstå att förbrukningen skiljer sig nämnvärt, tacksamt. Bild

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av Gurra82
#1173629
Skulle nog passa mig väldigt mycket att tanka HVO100

Kör mjölkbil och bilen jag kör på en Scania G490 har gått på HVO100 sedan ny (alla våra 8 bilar går på HVO100) Den har i dagsläget gått 64500mil på 19 månader.
Häromveckan gick en spridare och vid bytet upptäcktes alger och avlagringar i hela bränslesystemet samt i bränsletanken. Manuell rengöring samt algdödarmedel som följd. Så mycket motorrelaterade skador som varit efter det att RME och HVO100 gjorde entré in i tunga trafiken har jag aldrig varit med om innan iaf.
Diskutioner pågår mellan ÅF och Scania vad felet kan bero på, men bränsledistrubutören på ALWEX har sagt till åkeriet att detta är absolut nackdelen med HVO och RME. Det växer i bränslet tyvärr
Användarvisningsbild
av Jallemet
#1173638
Det skulle vara intressant att ta del av testdokument, har lastbilstillverkare världen över bara kryssat i "jajjemen" för att slippa utveckla motorerna och hellre låta 3:e part ta kostnaden?

När jag når 9k om cirka 6 veckor har jag för avsikt att kolla lite extra på bränslesystemet när jag gör filterbyten bl.a. så det är bara att hålla tummarna att grejerna fungerar tills dess.

AD-blue kan väl antagligen också ställa till det men det eventuella problemet slipper jag iaf.

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av Gurra82
#1173645
Tillverkarna kör absolut test i många mil med sekretess på förarna
En annan åkare i grann kommunen som oxå kör mjölk körde sin FH460 med dubbelkopplingslåda som testbil åt Volvo, ca 85000mil på två och ett halvt år. väldigt hysch hysch bland chaufförerna vilket bränsle den gick på. På den byttes motor och låda i förebyggande och har nog kollats av Volvo i detalj

Ad-blue är bara rening i avgaser efter förbränning.

Scanias nya motor som vi kommer att köpa nu är EGR och variabel turbo borttagen och endast adblue sköter avgasreningen
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 17

Har precis hämtat en my24. Elvärmaren […]

@lennarte , Har nollat felkoderna, kört ett […]

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]