Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jallemet
#1188575
andersuw skrev:Om det finns någon skillnad mellan LV och PV i det här fallet tror jag mest det handlar om att LV är van vid att hantera alla möjliga bränslevariationer i hela världen. PV däremot säljer troligen bara sina dieslar i Europa och vet mindre om hur de funkar med något annat än just vår diesel.
Sen kan det bero på intresset från ägarna, Geely är väl majoritetsägare i Volvo PV och där ingår väl inte LV?
Användarvisningsbild
av Derank
#1188586
joel80 skrev:Har väl kommenterats tidigare?

Jag skulle inte känna mig helt trygg om jag fick motorproblem (även om det inte var av HVOn) och lämnade in bilen för garantireparation, med 100% HVO i tanken. Eftersom Volvo alltså utryckligen gått ut med att det drivmedlet inte är okej, skulle det betyda att om dom kan upptäcka att det inte är vanlig diesel kan garantin utebli. Jag vet inte hur noga dom är och om datorn skulle kunna avslöja något som är annorlunda vid förbränningen, men eftersom det ändå är ett annat slags bränsle än vanlig diesel känns det inte omöjligt att det skulle kunna upptäckas.

Hade jag en äldre Volvo utan garantier kvar hade jag, om jag hade haft en HVO-pump där jag tankar, tankat enbart HVO100.

Jag tycker inställningen från Volvo PV är trist, eftersom Volvo Lastvagnar har konstaterat att HVO100 funkar utmärkt i alla deras lastbilar.
Funkar det i lastvagnar och arbetsfordon funkar det i personbilar. Det är lika avancerade insprutningssystem i en Hamm vält idag som i en personbil av modernt snitt.
av andersuw
#1188648
Jallemet skrev:Sen kan det bero på intresset från ägarna, Geely är väl majoritetsägare i Volvo PV och där ingår väl inte LV?
Ja PV är ett dotterbolag till Geely och LV är ett oberoende företag med andra ägare så visst kan det i teorin handla om skillnader i vad ägarna tycker. Men jag tror knappast det sitter där.
Användarvisningsbild
av Jallemet
#1189265
andersuw skrev: Ja PV är ett dotterbolag till Geely och LV är ett oberoende företag med andra ägare så visst kan det i teorin handla om skillnader i vad ägarna tycker. Men jag tror knappast det sitter där.
Jag får äta upp en foppatoffel Bild

Urklipp från Ny Teknik;

"Biltillverkaren Volvo Cars har kommit överens med Geely om att Volvomotorer ska sättas in i Geelybilar.

Bilarna kan börja säljas redan i slutet av nästa år, enligt källor till Reuters. Det rör sig om en motor som Volvo utvecklat för mindre bilar.

Tre bolag inom Geely-koncernen – Volvo Cars, Geely Auto och Lynk & Co – skrev nyligen på en avsiktsförklaring att dela på fordonsarkitektur och motorteknologi. Volvo Cars ägs av kinesiska Geely Holding."

Det kanske var hårda förhandlingar och Geely har fått stora skälvan av dieselproblematiken som sköljer över Tyskland.
Användarvisningsbild
av Jallemet
#1190266
Nu har vi tagit lite paus så det dröjer nog till det blir och tanka igen.

En traktorförare tyckte det var lämpligt att plantera sin skopa i min vänstra framände. Bild
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1190270
Jallemet skrev:Nu har vi tagit lite paus så det dröjer nog till det blir och tanka igen.

En traktorförare tyckte det var lämpligt att plantera sin skopa i min vänstra framände.
Spoiler »
Fan så trist... Svårt att se på bilden, men hoppas att den går att återställa så den inte har större invärtes skador eller utlösta kuddar.
Har sett bilar med mindre eller liknande skador som man har löst in.
av andersuw
#1190273
Ja tråkigt att se/höra. Hur gick det till? Stod du parkerad och blev påkörd? Eller hände det under körning? Något problem med skuldbördan i så fall?
Användarvisningsbild
av Jallemet
#1190274
Traktorföraren tog på sig skulden då han hade last i skopan med skymd sikt så det var en no-brainer.

Åkte sakta på byvägen hemma, höll så mycket höger jag kunde och tutade när jag såg han komma lite för nära. Det var ingen hög hastighet men jag han aldrig få i backen tyvärr.
av andersuw
#1190275
Skönt att det inte är några problem med skuldbördan. Men sådant här är ju himla trist och jobbigt i alla fall. Hur tror du lösningen blir? Reparabelt eller hamnar bilen på skroten? Tycker spontant det borde kunna gå att fixa men det är förstås svårt för mig att säga exakt hur svåra skador det blev på sådant som är knepigt att rätta till.
Användarvisningsbild
av Jallemet
#1190277
andersuw skrev:Skönt att det inte är några problem med skuldbördan. Men sådant här är ju himla trist och jobbigt i alla fall. Hur tror du lösningen blir? Reparabelt eller hamnar bilen på skroten?
Blir ännu lite ot här, hoppas moderatorerna har överseende Bild

Hög risk för inlösen, mycket mjuka saker som blivit tryckta, appen varnade för låg nivå på spolarvätska och lampbyte Bild

Det är för eländigt, jag gillar den här bilen starkt så jag hoppas den blir bra lagad. BildBild
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 17

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]