Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1331339
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev: lör 10 aug 2019, 01:53 Ja... I Markbygden utanför Piteå håller sveriges största landbaserade vindkraftspark på att byggas. Totalt kan det bli 1 101 vindkraftverk, med en beräknad produktion på 10 TWh.

Det är alltså ungefär vad det skulle gå åt om alla bilar i Sverige blev utbytta mot elbilar.
Som vanligt finns inget annat än elbilar i din värld Joel. Här är en lista av elektrifiering jag hittat som man planerar i Sverige.

Elbilar 10 Twh
Lastbilar och Bussar 10 Twh
Traktorer, Grävmaskiner och andra anläggningdmaskiner 10 Twh
Färjor, båtar och fartyg 10 Twh
Gruv, Stål, Kemi och Cementindustrin 40 Twh
Kärnkraft avveckling 60 Twh

Summa 140 Twh utökad produktion behövs. Det är 14 sådana vindparker.

Sen måste vi ju bygga något för de dagar det inte blåser också.
Jag svarar på inlägg om elbilar därav uträkning för elbilar.
Och du kan gärna få räkna ut hur mycket HVO vi behöver för allt det där också. Det är en total omöjlighet att ersätta allt med HVO... helt orimligt. Med el kan vi faktiskt ersätta en stor del. Det går att producera el storskaligt, även med förnyelsebart.

När det gäller industrin du nämner har jag läst liknande siffror som du skriver, fast att man räknar med att en del av energin kommer från att man använder biobränslen. knappt 20TWh biobränslen och runt 30Twh el. Alternativt att man använder sig at koldioxidlagring.

Hur har du fått fram siffror för Traktorer, Grävmaskiner, anläggningsmaskiner, färjor, båtar och fartyg? Har inte sett sånna sammanställningar tidigare.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1331745
joel80 skrev: lör 10 aug 2019, 10:35 Och du kan gärna få räkna ut hur mycket HVO vi behöver för allt det där också. Det är en total omöjlighet att ersätta allt med HVO... helt orimligt.
Jag har redan räknat och sett att det är totalt omöjligt så det behöver jag inte göra igen. Visst är det en omöjlighet att ersätta allt med HVO eftersom HVO är ett förnyelsebart biobränsle och enligt senast IPCC rapporten från förra veckan bör vi minska och inte öka belsatningen på jorden för att odla mat/skog/bränsle.
joel80 skrev: lör 10 aug 2019, 10:35 När det gäller industrin du nämner har jag läst liknande siffror som du skriver, fast att man räknar med att en del av energin kommer från att man använder biobränslen. knappt 20TWh biobränslen och runt 30Twh el. Alternativt att man använder sig at koldioxidlagring.
Samma där IPCC vill att vi ska minska uttag av biobränslke inte öka det så industrin kan inte gå över till biobränslen, det är el som gäller från tex sol/vind/kärnkraft.
joel80 skrev: lör 10 aug 2019, 10:35 Hur har du fått fram siffror för Traktorer, Grävmaskiner, anläggningsmaskiner, färjor, båtar och fartyg? Har inte sett sånna sammanställningar tidigare.
Bara genom överslag genom att kika i försäljningsstatestiken. Tanken är inte att få fram något med tre decilmaler utan att få ett hum om hur det står till.
joel80 skrev: lör 10 aug 2019, 10:35 Med el kan vi faktiskt ersätta en stor del. Det går att producera el storskaligt, även med förnyelsebart.
Självklart men då får vi fan sätta fart och bygga, tex 14 st sådan avindparker inte en. Och så se till att vi kan lagra elen.

Såg i IPCC rapporten att hälften av all kol som finns obundet i kretsloppet finns i översta matjordlagret, Det är 10 ggr så mycket kol som alla människor släppt ut i fom av CO2 genom historien genom att bränna olja och kolmalm.

Börja du hårdbruka jorden för bioenergi och det leder till att 10 % av kolet i överst matjordslagret frigörs så har du fördubblat alla totala historiska CO2 utsläpp på en gång och växthuseffketen går bärsärk.

Samm sak om du minskar jordbruk och skogsproduktion och stimuerar bindningen av kol i matjordlagret kan du elimiera alla utsläpp vi har skapat hittils om du kan öka bindningen 10% i matjordslagret..
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17

hej ja har ett ljud som klonk när backen ell[…]

V70 2,5ft -10 drar olja

Oljenivåsensorn är ofta "felkalibr[…]

KLONK

Hej Ny här men testar lite och ser vad det &[…]

Montera drag på v70 2002

Hur är de med canbus på 2002 a ? kan ma[…]