Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1178320
Precis.. och än så länge har Volvo inte riktigt släppt hybriderna dom säker ska komma med små motorer.. utan det är ju T8 med typ största bensinmotorn och sen en liten elmotor på det.

Med elmotor skulle det lätt räcka med minsta motorerna, men dom vill väl mata ut så mkt pengar dom kan ur det till en början. :/
av llesrof
#1178322
Jag läste för övrigt att ett test av HVO100 i Norge blev avblåst i Januari då priset accelererat från 14:-/L till 17:- och det är ju lite oroväckande
Jag betalar gärna 17:- per liter för förnyelsebar diesel mot att jag får andra skattelättnader. Var är den gröna skatteväxlingen när man behöver den?

Jag säger också att så länge folk flyger runt halva världen för att sola, bada å leka så tänker inte jag ha ett skit dåligt samvete för att jag kör bil till och från jobbet.
Användarvisningsbild
av Jallemet
#1178329
llesrof skrev:
Jag läste för övrigt att ett test av HVO100 i Norge blev avblåst i Januari då priset accelererat från 14:-/L till 17:- och det är ju lite oroväckande
Jag betalar gärna 17:- per liter för förnyelsebar diesel mot att jag får andra skattelättnader. Var är den gröna skatteväxlingen när man behöver den?

Jag säger också att så länge folk flyger runt halva världen för att sola, bada å leka så tänker inte jag ha ett skit dåligt samvete för att jag kör bil till och från jobbet.
Nu är det inte riktigt 17:- per liter här än men det svajar en hel del, sen hänger det väl lite på förbrukningen om det blir 7:- eller 30:- per mil.
Bild

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av Jallemet
#1179908
Lägesrapport :

Passerat 330 mil på HVO100 nu och allt fungerar som vanligt.


Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
av andersuw
#1179999
Låter bra!
av andersfåk
#1183159
andersuw skrev:
joel80 skrev:Skulle jag råka ut för nån allvarlig motorskada är det väl inte helt osökt att tro att det finns möjlighet att dom testar bränslet. Även vad som egentligen då orsakat motorskada skulle jag kanske logga risigt till för ersättning om jag använt ett bränsle som inte de godkänt för min bil. Hade jag en äldre bil hade jag resonerat annorlunda, men nu är det så pass högt värde i den så jag inte vågar chansa.
Så länge det inte finns några kända risker för motorskador med HVO100 bedömer jag det som ytterst osannolikt att verkstad eller försäkringsbolag skulle gå längre ifråga om bränsletest vid motorskada än att kolla att det inte är något uppenbart fel på den punkten, t.ex. att man tankat bensin eller E85 istället för diesel. För att konstatera att bränslet inte är diesel enligt EN 590 måste man komma på tanken att väga det.

Men jag har hittills förblivit en "fegis" precis som du. Jag är samtidigt imponerad och tacksam över att det finns folk som Jallemet, andersfåk och andra som vågar testa och sedan berättar för oss andra hur det går. Det visar för både bil- och bränslemarknad att det finns efterfrågan vilket borde driva på utvecklingen mot certifiering från biltillverkarnas sida, mot ökad produktion från bränsleproducenternas sida och mot ökad tillgänglighet från bränsleleverantörernas sida.
Vi har kört vår V70 2010 1.6 Drive ca 4000 mil uteslutande på HVO100 nu och har inte haft några problem alls. Prestanda samma som fossildiesel och ingen ökad förbrukning heller.
Användarvisningsbild
av joel80
#1183169
Låter lovande. Tankar ni då vid dom här typ lastbilspumparna lite på sidanom de vanliga? Hur har du gjort om du är på ställen som inte har HVO och behöver tanka? Det går fint att blanda hur som helst eller?
av andersfåk
#1183172
joel80 skrev:Låter lovande. Tankar ni då vid dom här typ lastbilspumparna lite på sidanom de vanliga? Hur har du gjort om du är på ställen som inte har HVO och behöver tanka? Det går fint att blanda hur som helst eller?
I Linköping finns en mack vid Stångåbuss som är allmänt öppen och har personbilspump för HVO100.
Ja, det går utmärkt att blanda hur som helst men eftersom räckvidden är så stor på fulltank så har jag aldrig behövt blanda.
Användarvisningsbild
av joel80
#1183321
Jag tankar ofta där jag är när det är slut.. Har sällan mer än 3-5mil kvar innan jag tankar och brukar få i nära tankvolymen när jag tankar. Oftast bara 2-4l mindre än specad tankvolym, nån enstaka gång har jag fått i ett par dl över specad volym... Då blir man lite konfunderad.. Antingen på om macken skinnar en på pengar eller om man varit sjukt nära soppatorsk (trots att det kan ha stått 30km kvar till tom tank.).
Användarvisningsbild
av joel80
#1183322
Jag tankar ofta där jag är när det är slut.. Har sällan mer än 3-5mil kvar innan jag tankar och brukar få i nära tankvolymen när jag tankar. Oftast bara 2-4l mindre än specad tankvolym, nån enstaka gång har jag fått i ett par dl över specad volym... Då blir man lite konfunderad.. Antingen på om macken skinnar en på pengar eller om man varit sjukt nära soppatorsk (trots att det kan ha stått 30km kvar till tom tank.)
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 17
Uppföljning mjukvara 2024

Tänk den dag det kunde bli så att bilt[…]

Blev byte av samtliga filter och ny olja igå[…]

Ex30 leveranstid

Snygg! Fina bilder

Om du vill att bilen skall ha Volvo original halva[…]