Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jallemet
#1183354
joel80 skrev:Jag tankar ofta där jag är när det är slut.. Har sällan mer än 3-5mil kvar innan jag tankar och brukar få i nära tankvolymen när jag tankar. Oftast bara 2-4l mindre än specad tankvolym, nån enstaka gång har jag fått i ett par dl över specad volym... Då blir man lite konfunderad.. Antingen på om macken skinnar en på pengar eller om man varit sjukt nära soppatorsk (trots att det kan ha stått 30km kvar till tom tank.)
Pumparnas räkneverket är intressant, på cl-nivå. Jag kan ju inte vara annat än skeptisk Bild

Det är det liten rörelse på min bil, semester på hemmaplan med diverse arbeten på och runt fastighet så det drar väl igång om en vecka med pendlingen.

Strax under 400 mil körda och inget märkbart på olja och oljefilter, byter bränslefilter om några månader så jag jag se där om det är någon synlig påverkan men det är knappast troligt.

Jag tankar på lastbilspump med adapter.
av Mikeys
#1187095
Jag upptäckte här om dagen när jag försökte mata en av jobbets bilar med lite bensin att man nu satt upp personbilspumpar med HVO100 på lokala macken (Cirkle K, Arlanda flygplats) i stället för etanol. Kunde svära på att det inte var så för någon vecka sedan. Nu känner jag att jag måste prova fylla Volvon med det nästa gång! :D
Användarvisningsbild
av Guligan
#1187877
andersfåk skrev:
joel80 skrev:Låter lovande. Tankar ni då vid dom här typ lastbilspumparna lite på sidanom de vanliga? Hur har du gjort om du är på ställen som inte har HVO och behöver tanka? Det går fint att blanda hur som helst eller?
I Linköping finns en mack vid Stångåbuss som är allmänt öppen och har personbilspump för HVO100.
Ja, det går utmärkt att blanda hur som helst men eftersom räckvidden är så stor på fulltank så har jag aldrig behövt blanda.
Finns också HVO hos Rejmes i Linköping. Det vanliga Volvokortet funkar dock inte utan du behöver ett Volvo Lastbilskort eller EuroShell-kort.

http://www.dealer.volvotrucks.se/tage-r ... oping.html
Användarvisningsbild
av Derank
#1187925
Såg idag att där vi tankat jobbets fordon det senaste året är det ju hv100.

Kostade 30 öre mer per liter Tror jag. Jag har tankat volvon där ochså. flera gånger.
Användarvisningsbild
av Derank
#1187927
Skulle räckvidden vara sämre på hv100? Det är då inget jag märkt av. Transporter ligger runt litern och det har den gjort sen ny
Användarvisningsbild
av Jallemet
#1187931
Derank skrev:Skulle räckvidden vara sämre på hv100? Det är då inget jag märkt av. Transporter ligger runt litern och det har den gjort sen ny
Det kan jag inte tro, det är nog ingen mätbar skillnad.

Min statistik;Bild
Användarvisningsbild
av joel80
#1188528
Det här var trist..
http://www.dn.se/arkiv/motor/gront-ljus ... olvobilar/
Volvoägare som vänt sig till Volvo har fått besked att HVO inte är ett godkänt bränsle för Volvos dieselbilar.
:/

Gäller inte inblandning upp till 50%.. Men de godkänner inte 100% HVO.
Användarvisningsbild
av Derank
#1188533
Och hur skulle de märka det, samma sak med nästan alla våra fordon på företaget, de tankas från den pumpen med 100%HV100 och jag tankar Volvon där ochså lite då och då. Det är alltid så mycket nonsens från >Volvo så fort det kommer nåt "nytt" bränsle. Jaja, jag kör som vanligt på vad jag vill, för det är min bil.
av andersuw
#1188538
joel80 skrev:Det här var trist..
http://www.dn.se/arkiv/motor/gront-ljus ... olvobilar/
Volvoägare som vänt sig till Volvo har fått besked att HVO inte är ett godkänt bränsle för Volvos dieselbilar.
:/

Gäller inte inblandning upp till 50%.. Men de godkänner inte 100% HVO.
Det där är ingen nyhet. Volvo har fram till nu hela tiden sagt att HVO 100 än så länge inte är ett certifierat bränsle för deras personbilsdieslar. Av alla personbilstillverkare är det hittills bara PSA som certifierat bränslet. Flera andra personbilstillverkare, t.ex. VAG, genomför tester för att se om bränslet kan godkännas och det är mycket möjligt att Volvo gör det också. Hittills har de varken sagt bu eller bä i den frågan så vi vet inte. Hur som helst är det fullt tänkbart att vi kommer att få se en certifiering även från Volvos sida inom en inte alltför avlägsen framtid.
Användarvisningsbild
av joel80
#1188539
Har väl kommenterats tidigare?

Jag skulle inte känna mig helt trygg om jag fick motorproblem (även om det inte var av HVOn) och lämnade in bilen för garantireparation, med 100% HVO i tanken. Eftersom Volvo alltså utryckligen gått ut med att det drivmedlet inte är okej, skulle det betyda att om dom kan upptäcka att det inte är vanlig diesel kan garantin utebli. Jag vet inte hur noga dom är och om datorn skulle kunna avslöja något som är annorlunda vid förbränningen, men eftersom det ändå är ett annat slags bränsle än vanlig diesel känns det inte omöjligt att det skulle kunna upptäckas.

Hade jag en äldre Volvo utan garantier kvar hade jag, om jag hade haft en HVO-pump där jag tankar, tankat enbart HVO100.

Jag tycker inställningen från Volvo PV är trist, eftersom Volvo Lastvagnar har konstaterat att HVO100 funkar utmärkt i alla deras lastbilar.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 17
Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]

Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]