Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perra83
#997701
Visste inte va det var... närmaste macken för mig ligger i Örebro. 4mil enkel resa.
Användarvisningsbild
av crumpets
#997708
Verkar ju minst sagt krångligt! Måste ha specialkort och grejer. Men jag gillar idén. Har ju kört snart 5000 mil på 35-ish % HVO utan problem så jag skulle nog kunna tänka mig att gå upp på 100% också. Skulle dock vara mer bekväm med det om det var en välrenommerad producent bakom så man hade nån slags kvalitetsstämpel på det. Det här verkar ju vara nån mindre kedja, de köper väl in rent från Neste skulle jag gissa, men hur vet jag att de kvalitetsgranskar soppan på samma sätt som jag litar på att t.ex. Preem eller Statoil gör?
Kul utveckling i alla fall!
Användarvisningsbild
av P210
#997734
Finns en tankstation i Jönköping!
Någon som sett priser? får köra förbi och titta om de skyltar med priser annars... http://trb.se/nyheter/:
"Produktionen av HVO100 är dyrare än vanlig diesel, men produkten är f.n. helt skattebefriad. Framtida beskattning är mycket oklar, redan efter 2015. Pga. att HVO100 enbart finns på ett fåtal depåer i Sverige ökar distributionskostnaderna vilket påverkar slutpriset vid pump."
Att använda HVO100
100% HVO kan användas till främst dieselmotorer för tunga fordon, men också till mindre dieselfordon. - Finns det mindre dieselfordon än personbilar, kryptisk formulering, vågar de inte skriva att den ven fungerar i personbilsdieslar?!

https://www.statoil.se/sv_SE/pg13340910 ... VO100.html
HVO100 är en produkt som kombinerar teknisk och miljömässig prestanda på ett mycket bra sätt. Förutom fördelen med en hög CO2-reduktion uppför sig produkten i vissa fall bättre, beträffande förbränning, köldprestanda och filtrerbarhet. Energiinnehållet är något mindre i jämförelse med Mk1 diesel, men det höga cetantalet (min 70) medför att den brinner mer effektivt. Den effektivare och renare förbränningen ger mindre sot i motor och reningssystem, som exempelvis påverkar partikelfilter med förbättrad livslängd.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
#998048
HVO100 är godkänd enligt ASTM D975 men i dagsläget så finns det ännu ingen EU-standard att
referera till vilket medför att man alltid måste kräva ett dokumenterat godkännande från
motortillverkaren innan man börjar använda HVO100.


Finns sånt att få tag på?
Användarvisningsbild
av crumpets
#998057
Såg precis det, det kan vi nog glömma att få. Det kommer de nog vilja typa nya generationen motorer för separat i så fall.
Användarvisningsbild
av Jahaja
#998150
Nja men när HVO100 har standardiserats så är det väl inga problem? Dvs om det är likställt med diesel.
P210 skrev: vågar de inte skriva att den ven fungerar i personbilsdieslar?!


http://www.sbuss.se/wp-content/uploads/ ... rd_SWE.pdf
NEXBTL förnybar diesel är kompatibel med alla dieselmotorer – inte bara för bussar och lastbilar utan även för personbilar och arbetsmaskiner. Bränslet används redan i kommersiell drift för marina maskiner, jordbruks-, bygg- och gruvmaskiner samt i generatorer. På grund av dess utmärkta prestanda har den även använts i blandningar av flygbränsle
Användarvisningsbild
av milktrucker
#998355
I finland som är störst på vätgasbehandlat fett/olja, produceras NeXBTL av Finska Neste Oil, vilka exporterar en stor del till OKQ8 som också erbjuder syntetisk diesel på vissa stationer i Sverige.
I finland har dieseldrivna fordon kört på detta bränslet i många år och det fungerar lika väl i andra länder.
Benämningen HVO är något missvisande då bränslet till stor del består av animaliskt fett från slakterier BTL, Biomass To Liquid, är en bättre benämning.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 17

För det mesta så hoppar den igång[…]

Fått hem en momentnyckel som mäter 5-70[…]

ljud vid generering

2021 utanför garantin förstås. L&a[…]

Jag svarade i din tidigare tråd också […]