Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Derank
#1177990
Nu var det då att jag inte hade en aning om vad hvo100 innebar men nu förstår jag att det är diesel som är framställt av zlaktavfall el liknande . Typ paradiesel som fanns ett tag.

Och jag har förklarat för dig Joel att när det gäller bilar skiter jag fullständigt i miljön. Jag har haft alla varianter gas. Bensin. Diesel och etanol.....men inte av miljöskäl. Jag bidrar på andra sätt men skulle jag tänka miljö när det gäller bilar skulle jag gå på mina fötter.

skickat från min SMIF004 galaxy a5 via Tapatalk över wifi.
Användarvisningsbild
av Derank
#1177997
Så jag vet inte var du fått ifrån att jag är emot förändringar. För min del kan bilarna gå på kärnbränsle om det zkulle vara så.

skickat från min SMIF004 galaxy a5 via Tapatalk över wifi.
av Lövet
#1178015
Den första förändringen du kan göra för att bidra till en bättre värld Derank är att ta bort din signatur i Tapatalk!
av andersuw
#1178020
joel80 skrev:Skulle jag råka ut för nån allvarlig motorskada är det väl inte helt osökt att tro att det finns möjlighet att dom testar bränslet. Även vad som egentligen då orsakat motorskada skulle jag kanske logga risigt till för ersättning om jag använt ett bränsle som inte de godkänt för min bil. Hade jag en äldre bil hade jag resonerat annorlunda, men nu är det så pass högt värde i den så jag inte vågar chansa.
Så länge det inte finns några kända risker för motorskador med HVO100 bedömer jag det som ytterst osannolikt att verkstad eller försäkringsbolag skulle gå längre ifråga om bränsletest vid motorskada än att kolla att det inte är något uppenbart fel på den punkten, t.ex. att man tankat bensin eller E85 istället för diesel. För att konstatera att bränslet inte är diesel enligt EN 590 måste man komma på tanken att väga det.

Men jag har hittills förblivit en "fegis" precis som du. Jag är samtidigt imponerad och tacksam över att det finns folk som Jallemet, andersfåk och andra som vågar testa och sedan berättar för oss andra hur det går. Det visar för både bil- och bränslemarknad att det finns efterfrågan vilket borde driva på utvecklingen mot certifiering från biltillverkarnas sida, mot ökad produktion från bränsleproducenternas sida och mot ökad tillgänglighet från bränsleleverantörernas sida.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av andersuw
#1178022
Derank skrev:Nu var det då att jag inte hade en aning om vad hvo100 innebar men nu förstår jag att det är diesel som är framställt av zlaktavfall el liknande. Typ paradiesel som fanns ett tag.
Paradiesel är i motsats till HVO100 ett fossilt bränsle gjort på naturgas.
Derank skrev:Och jag har förklarat för dig Joel att när det gäller bilar skiter jag fullständigt i miljön. Jag har haft alla varianter gas. Bensin. Diesel och etanol.....men inte av miljöskäl. Jag bidrar på andra sätt men skulle jag tänka miljö när det gäller bilar skulle jag gå på mina fötter.
Det är ju bra att du förklarar för oss andra hur du tänker. Fast ännu bättre vore om du tänkte rätt. Själv tänker jag miljö när det gäller såväl bilar som en del annat. Detta faktum utesluter varken att jag ibland kör bil eller att jag ibland går på mina fötter. Jag går däremot ogärna på händerna men det har inget med mitt miljötänkande att göra.
Användarvisningsbild
av Jallemet
#1178038
Derank skrev:
Jallemet skrev:
Vad är vitsen då, dyrare i inköp och vad?
Jag fick första fakturan idag och rabatten var på 1:26/L så det blir ju inte hiskeligt mycket dyrare, för mig.

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
av andreas202
#1178043
Lövet skrev:Den första förändringen du kan göra för att bidra till en bättre värld Derank är att ta bort din signatur i Tapatalk!
+1
Användarvisningsbild
av Derank
#1178048
Stör man sig på en signatur så stör man sig nog på det mesta här i livet. Ni kan vara lugna. Jag lämnar forumet för gott så kan ni kramas vidare.


Adios amigos.

skickat från min SMIF004 galaxy a5 via Tapatalk över wifi.
Användarvisningsbild
av Jallemet
#1178198
joel80 skrev:Det vore positivt.. Då kan jag tanka HVO i hybriden.. Då kan man ju verkligen säga att den är en miljöbil. Bild
Dieselhybrid? Jag trodde alla hybrider hade en liten bensinmotor.

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
av andersuw
#1178204
V60 D6 och D5 TE (Twin Engine) är ett undantag från den regeln. Volvo har dock deklarerat att de fortsättningsvis tänker sig att göra som de flesta andra på hybridfronten: Kombinera elmotor med bensinmotor.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 17

Skulle med 99.9% säkerhet säga att bile[…]

Det som hände tidigare står beskrive[…]

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]

Tjo! Har gett mig på att byta kondensorn oc[…]