Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1177715
Jag tankar hos Tanka och OKQ8. Har sett att dom har en HVO-pump på Okq8 i Sollentuna. Menade alltså att jag inte vågar tanka ren HVO. Finns det i vanliga dieseln är den ju godkänd som det bränslet som jag ska kunna köra min bil på enligt tillverkaren.
av andersuw
#1177798
Förhoppningsvis kan Volvos personbilsdieslar bli certifierade för HVO100 inom en inte alltför avlägsen framtid. Både regeringens riktlinjer för "bränslebytet" och VAGs test av HVO100 tillsammans med Scania och Circle K lär sätta press på Volvo att börja röra sig i den här frågan. Eftersom de har en stor del av sin tillverkning inom landet kan de ju också enkelt ordna testförfarandet utan att ta hjälp av någon stor kund såsom VAG gör med Scania. För Volvo PV skulle det väl annars ligga nära till hands i flera avseenden med Volvo LV. :wink:
Användarvisningsbild
av joel80
#1177799
Det vore positivt.. Då kan jag tanka HVO i hybriden.. Då kan man ju verkligen säga att den är en miljöbil.
av llesrof
#1177881
joel80 skrev:Har inte väga tanka HVO i min D5 TE.. Känns lite som att det blir jävligt dyrt om nått händer som Volvo kan skylla på HVO även om det inte skulle vara orsaken.
Hur skulle någon på Volvo kunna se det? HVO är ju kemiskt identisk med dinosauriediesel förutom margienllt lägre densitet.
Användarvisningsbild
av joel80
#1177889
Skulle jag råka ut för nån allvarlig motorskada är det väl inte helt osökt att tro att det finns möjlighet att dom testar bränslet. Även vad som egentligen då orsakat motorskada skulle jag kanske logga risigt till för ersättning om jag använt ett bränsle som inte de godkänt för min bil.
Hade jag en äldre bil hade jag resonerat annorlunda, men nu är det så pass högt värde i den så jag inte vågar chansa.
Användarvisningsbild
av Derank
#1177895
Jallemet skrev:Jag kan inte påstå att förbrukningen skiljer sig nämnvärt, tacksamt. Bild

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk

Vad är vitsen då, dyrare i inköp och vad?
Användarvisningsbild
av Jallemet
#1177917
Derank skrev:

Vad är vitsen då, dyrare i inköp och vad?
Tja, fossilfritt känns ok för mig.

Vad priset är ska jag låta vara osagt då jag ännu inte fått någon faktura så jag får återkomma senare om det.

13:75/L på första tankningen och
13:91/L på den andra var pumppriset, jag har rabatt på det men lite oklarheter från leverantören gör att jag inte har rabatten helt klar men brukar ligga runt 1:-/L på vanlig diesel.

Jag läste för övrigt att ett test av HVO100 i Norge blev avblåst i Januari då priset accelererat från 14:-/L till 17:- och det är ju lite oroväckande :/

Ligger jag under 10:-/mil för drivmedel är jag nöjd, så lite flex på priset kan jag ta. Har åkt R6 och V6 bensin tidigare och det var riktigt dyra mil.

Blir det dyrare får jag väl köpa rapsolja på snabbgrossen :-)



Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av Derank
#1177932
Du får ursäkta men jag fattar noll. Fosilfritt innebär? Är det av miljöskäl?

skickat från min SMIF004 galaxy a5 via Tapatalk över wifi.
Användarvisningsbild
av Jallemet
#1177938
Ja, är det inte ett nog bra skäl menar du?

Jag handlar även närodlat kött, fläsk, grönsaker och mejeriprodukter i den utsträckning som är möjligt. Lite dyrare men mycket bättre.

Tänker/gör jag fel?


Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av joel80
#1177942
Derank har lite svårt för förändring och är lite på nivå med Trump när det gäller miljötänk.

Tycker inte du tänker fel.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 17

Skulle med 99.9% säkerhet säga att bile[…]

Det som hände tidigare står beskrive[…]

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]

Tjo! Har gett mig på att byta kondensorn oc[…]