Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Jag är som vissa vet lite på jakt efter nästa leasingbil.. eller börjar jakten så smått. Rimligtvis lutar det åt en V70 Classic, där jag får både en bra lastkärra för jobbet samt en säker och pålitlig tjänare, till skapligt pris.
Men det finns ett visst vill ha begär som tänts i mig... och jag försöker vrida och vända på allt för att försöka se en Tesla som en uppnåelig konkurrent. Ser jag enbart till månadskostnaderna för leasingen så är det inte så himla stor skillnad, om jag räknar bort dieselförbrukningen och istället räknar el-räkningen.

Det stora bekymret är första förhöjda leasingavgiften.. 20% av typ 900k är inte en liten slant att slänga upp direkt. (Jag äger alltså min egen firma och jag måste alltså övertala mig själv om att det här är vettigt på något plan i allafall. Just nu är det väl mer av en dröm, men där jag desperat försöker hitta en väg för att göra det lite mer verkligt.)
Hjälp mig! :D
Helst vill jag såklart ha den med större räckvidd/batteri.. men i exemplet nedan valde jag den "billigare".. Mina vanligaste resor t.o.r Gävle - Stockholm bör jag klara utan problem ändå.. (Plus att jag vid behov skulle kunna snabbladda vid Supercharger-stationen norr om Stockholm.)

Bild

Bild
BildBild
Användarvisningsbild
av ER
Synd att V60 är för liten annars är ju V60 D5 TwinEngine eller D6 TwinEngine där åtmindston ena kan plockas ihop en bit under 550000kr så ett alternativ med fejkat låg förbrukning och utsläpp. Klart vettigare än Tesla.
Bah! Du är ond Ilserof! :D
Räckvidden var inte riktigt lämplig heller.. "mellan 80-125km verklig räckvidd" räcker inte riktigt för min dagspendling. Och inga supercharger-stationer på vägen. ;)
Sen har jag en svag aning om att körupplevelsen inte är lika... spännande.
ER skrev:Synd att V60 är för liten annars är ju V60 D5 TwinEngine eller D6 TwinEngine där åtmindston ena kan plockas ihop en bit under 550000kr så ett alternativ med fejkat låg förbrukning och utsläpp. Klart vettigare än Tesla.
Jag har funderat på V60 D5 TwinEngine också, men med mitt körmönster är det nog nästan som att köra en D5a. Alltså min förbrukning kommer ligga på runt 0,6l/mil då kanske bara 40-45km av 340km blir på el.
Hade hoppats att dom skulle ha minst fördubblat batteriräckvidden till årets modeller.. men det var lite för mycket önsketänkande. :)
Ah.. Björns tesla ja! Sett nån av hans videos förut.. blev fast på youtube en timme nu p.g.a dig. Doh.. borde lagt mig för länge sen. Nu är jag ännu mer sugen på en.. men faan att man inte kan få sätta den förhöjda första leasingavgiften till 10%! :D
Vill sprida ut kostnaderna och inte ha en sån stor kostnadspost direkt... påverkar likviditeten och allt sånt för mkt.. typ.
Annars finns ju Volkswagen passat plug in hybrid 218hk den börjar på 419tkr och då ingår en del utrustning. :)
Njäää.. Det är ju samma räckvidd som V60 TwinEngine.. Ca 50km.. Och i det fallet tar jag hellre en V60 D5 TE... Mycket hellre Volvo än Passat. :)
joel80 skrev:Bah! Du är ond Ilserof! :D
Räckvidden var inte riktigt lämplig heller.. "mellan 80-125km verklig räckvidd" räcker inte riktigt för min dagspendling. Och inga supercharger-stationer på vägen. ;)
Sen har jag en svag aning om att körupplevelsen inte är lika... spännande.
Vi har en på jobbet och den är riktigt trevlig. Men det beror på att jag jämför den med övriga firmabilar vi har - gasdrivna Opel Corsa Combo -07 :-O)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
Venturatuning T8 2024

Hej. Var detta något som du köpte eller[…]

Har du mätt batteriet?? Ett bra batteri ska h[…]

Håller på att byta bränslepump oc[…]

Ad-blue trix?

AdBlue påverkar inte partiklar på det […]