Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas88
#982967
milktrucker skrev:
Tomas88 skrev:På acea så gäller väl högre siffra=högre klassning.
men googla oljekvalite acea ...osv så hittar du nog någon lista.
nej, A5 / B5 är högsta siffran, men det anger enbart att den är bränslebepsarande.
Ja men men A5/B5 är väl fortfarande en högre klassning än A4/B4?
Användarvisningsbild
av milktrucker
#982974
Tomas88 skrev:
milktrucker skrev:
Tomas88 skrev:På acea så gäller väl högre siffra=högre klassning.
men googla oljekvalite acea ...osv så hittar du nog någon lista.
nej, A5 / B5 är högsta siffran, men det anger enbart att den är bränslebepsarande.
Ja men men A5/B5 är väl fortfarande en högre klassning än A4/B4?
vad man nu vill kalla det är högst intressant. för mig är det bara siffror och de är inte helt logiskt graderade utifrån någon skala eller kvalitet.
men det är delvis sant, A1/B1 fram till A3/B4 är lite mer en skala av hur bra oljan är.
Bäst smörjförmåga brukar A3/B4 ha, alltså en bred olja som t ex 0W-40 eller 5W-40.
A5/B5 (vanligen 0W-30) uppfyller även spec. A1/B1, dvs den lägre klassningen på oljekvalite. Den är för tunn för att fungera optimalt, dvs bilda hinna som inte rinner av/spricker.
A3/B4 klarar förlängda bytesintervaller och har god smörjning och är stabil över lång tid.
av Waizguy
#982982
Njaa...men typ.
Rätta mig om jag har fel men;
A1/B1 och A5/B5 är båda lågfriktionsoljor och låg viskositetsoljor medans A3/B3 och A3/B4 är en förbättrning av A2/B2 standarden. En helsyntetisk olja kommer inte kunna vara klassad som A2/B2.
A1/B1 arbetar med en HTHS-viskositet på 2,6–3,5 cP och A5/B5 arbetar med en HTHS-viskositet på 2,9–3,5 cP.
Dessa motoroljor bör nog inte användas i motorer som inte är byggd för dom och vice versa.
Äger du en gammal bil där A2/B2 krävs, så är det mineralolja eller delsyntet. Medans A3/B3 är delsyntet eller uppåt då den har mycket hårdare krav. Står det i handboken att bilen ska ha A1/B1 så ska den alltså ha lågfriktions och lågviskositetsolja och då är inte A3/B3 en uppgradering av denna.
Användarvisningsbild
av milktrucker
#982989
ne waizguy, du kan ju alltid byta till en annan bättre olja än minimikravet från tillverkaren.
av Waizguy
#982993
milktrucker skrev:ne waizguy, du kan ju alltid byta till en annan bättre olja än minimikravet från tillverkaren.
Inlägget kanske blev lite luddigt.
Men summa summarum är att A3/B3 inte är en högre klassning av A1/B1. Det är olika oljor med olika egenskaper.
Men du kanske syftade mer på A2/B2 och A3/B3/B4, mellan dessa kan man byta.
A & O är ändock alltid att titta i instruktionsboken först.

/// Waiz
Användarvisningsbild
av milktrucker
#982994
instämmer waiz.

det vi inte rett ut ännu är ACEA's klassningar A/B och C(low saps) och vad som händer om man tar fel. Vanligen ska tyska bilar ha en C3-olja pga av bl a trevägskat
av Waizguy
#982995
C-klasser är en annan femma, då pratar vi mycket mer moderna motorer.

Här är C-Klass
  • C1: Stabila, högpresterande oljor som bevarar sin viskositet och är lämpliga för katalysatorer, för användning i bensin- och dieselmotorer i fordon med dieselpartikelfilter (DPF) och trevägskatalysator (TWC) och där det krävs lågfriktions- och lågviskositets-SAPS-olja med HTHS-viskositet högre än 2,9 cP. Dessa oljor ökar livslängden på DPF och TWC och ger bränslebesparingar.

    C2: Stabila, högpresterande oljor som bevarar sin viskositet och är lämpliga för katalysatorer, för användning i bensin- och dieselmotorer i fordon med dieselpartikelfilter (DPF) och trevägskatalysator (TWC) och där det krävs lågfriktions- och lågviskositetsolja med HTHS-viskositet högre än 2,9 cP. Dessa oljor ökar livslängden på DPF och TWC och ger bränslebesparingar.

    C3: Stabila, högpresterande oljor som bevarar sin viskositet och är lämpliga för katalysatorer, för användning i bensin- och dieselmotorer i fordon med dieselpartikelfilter (DPF) och trevägs katalysator (TWC). HTHS-viskositeten är högre än 3,5 cP. Dessa oljor ökar livslängden på DPF och TWC.

    C4:Stabila, högpresterande Low SAPS-oljor som bevarar sin viskositet och är lämpliga för katalysatorer, för användning i bensin- och dieselmotorer i fordon med dieselpartikelfilter (DPF) och trevägskatalysator (TWC). Oljornas HTHS-viskositet är högre än 3,5 cP. Dessa oljor ökar livslängden på DPF och TWC.
Är väldigt dålig på C-klasser då jag aldrig ägt en bil som kräver denna klass.
Men om man läser mellan raderna så skulle väl ev partikelfilter kunna sättas igen om man blandar fel?

// Waiz
Användarvisningsbild
av TommyP86
#983054
milktrucker skrev:instämmer waiz.

det vi inte rett ut ännu är ACEA's klassningar A/B och C(low saps) och vad som händer om man tar fel. Vanligen ska tyska bilar ha en C3-olja pga av bl a trevägskat
Trevägskatt? Det sitter fortfarande trevägskatt på nästan alla bilar tillverkade efter typ 1997. Och det är inte förenat med c3-krav.

En vanlig s70 glt 1997 har till exempel trevägskatt, och den ska ha a3/b4.
En vanlig bmw 528 1998 (den är tysk) har även den trevägsrening, men spec på a3/b4.

Sen finns det ett flertal tyska motorer som ska ha c3, både med och utan dpf. Några Mb cdi motorer och diverse direktinsprutade bensinare exempelvis. Men då är det via 229.xx klassning och det blir fel att säga c3 eftersom flera oljor passar in där.

Men det här är säkert också fel, på samma sätt som wikipedia, oljeväljare, tillverkares egna klassningar etc.
av Waizguy
#983209
TommyP86 skrev: Trevägskatt? Det sitter fortfarande trevägskatt på nästan alla bilar tillverkade efter typ 1997. Och det är inte förenat med c3-krav.

En vanlig s70 glt 1997 har till exempel trevägskatt, och den ska ha a3/b4.
En vanlig bmw 528 1998 (den är tysk) har även den trevägsrening, men spec på a3/b4.
Det är nog inte så konstigt att 90-tals bmw och 90-tals volvos inte har C-klassad olja när den typen av klassningen inte introducerades förren mitten på 00-talet :)
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Det som hände tidigare står beskrive[…]

Skulle med 99.9% säkerhet säga att bilen[…]

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]

Tjo! Har gett mig på att byta kondensorn oc[…]