Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#930630
joel80 skrev: Men seriöst! Vilket jävla stolpskott! Nej jag blir sur om du åker på vållande helt själv i den där situationen
Tyvärr, i dom allra flesta fall är det för korta avstånd som "dom går på". I detta fall beter hon sig väldigt konstigt. Varför stannade hon första gången? stannade trafiken framför då? SMS-ade hon? Om man "går in för det" kan man ju kolla datatrafiken.
Vi hade ett "skräckfall" här i sta'n för några år sedan. En bilist fick ta hela ansvaret när en cyklist cyklade på hans bil. Eftersom cyklister är "oskyddade trafikanter" faller allt ansvar på bilisten. Han fick stå för självrisken och hans försäkringsbolag fick betala cyklistens skador (han gick i backen) Trots att han hade parkerat bilen och stod i kö till en korvkiosk när det hände!!!. Hur han parkerat bilen vet jag inte, det kan kanske vara avgörande i detta fall. Men medge att det låter tokigt.
Jag blev påkörd av en lastbil förra vintern vid ett stopp på motorvägen (två filer skulle bli en) när trafiken rullade igång igen kom han inte igång med en gång så jag svängde in framför honom (hade legat snett framför honom och blinkat ett tag). Han såg mig inte utan gasade på när han upptäckte att trafiken börjat rulla. När vi sedan skulle skriva papperna ville han fotografera skadorna på bilarna, men det var inte batteri nog för att fotografera med blixt (det var mörkt) trots att telefonen satt i handsfrihållaren när jag kom in i bilen (han ringde sin chef handsfri). Så så här i efterhand har jag undrat, var var telefonen när han körde på mig? han körde (kändes som väldigt länge) ett tag med min bil "kasande" på tvären framför honom utan att han märkte något. Vad gjorde han då??? Jag fick skulden för olyckan för "jag trängde mig in på hans körbana" Vad då, Jag har i alla fall fått lära mig att man ska släppa fram trafiken enligt "blixtlåsprincipen" vid vägarbete, men det gäller kanske inte yrkestrafiken alla gånger.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Micce1980
#930640
fjohan82: Det där var ett mycket skumt förfarande. Kan förstå att bilen framför sänkte hastigheten först då solen verkar ha legat på i ögonen men andra gången är det ju fråga om en ordentlig tvärnit som om jag får spåna fritt föranletts för att markera av att föraren framför ansåg att du låg för nära. Yrka med ditt försäkringsbolag på vårdslöshet i trafik.
Senast redigerad av 1 Micce1980, redigerad totalt 0 gånger.
av :stefan:
#930749
Det här blev intressant på ett dåligt sätt idag då jag fick en BMW i sidan på lunchen. Det första han sade var att jag inte blinkade och när jag hävdade att jodå, det gjorde jag visst svarade han att vi kunde kolla på filmen för han hade kamera i bilen.

Kan bli intressant om han nu skulle åberopa sin film när/om skuldfrågan ska avgöras, då rättsläget för kameror ju är lite oklart...

Korsningen där det hände är helt bisarr och jag har bara väntat på att det ska smälla där. Synd bara att jag blev inblandad. :/
Användarvisningsbild
av joel80
#930767
Stefan.. Eftersom vi har fri bevisföring i sverige så har luddigheten med bilkameror ingen betydelse för om det kan användas eller inte. Finns bevis för något får det användas oavsett bakgrund.

Men vad hände rent krasst? Man får ju inte köra in i nån även om den inte blinkar är min känsla...
Användarvisningsbild
av Micce1980
#930985
Sleeper skrev:Micce1980 kul med film från en helt annan miljö! Hänger du mycket där eller? Härligt landskap!
Ja det blir iaf några veckor varje år, som minimum :wink:
Räknad lite snabbt på de sista åren och slår man ihop det blir det över ett år..
Användarvisningsbild
av Perc
#931057
Undrar om det finns nån dashcam med en liten platsbesparande kamera att sätta i vindrutan och separat "inspelningsenhet" som man kan gömma typ inne i instrumentbrädan eller i handskfacket.

Jag såg en review på en kamera med extrakamera för bakrutan och dessutom en lös gps-tillsats. Problemet var att allt skulle kopplas till den främre kameran. Det blev en rejäl sladdhärva innan allt var inkopplat.
Användarvisningsbild
av SvenB
#931221
Jag vill beröra rättsläget för dessa Dacshcam. Fortfarande står det på en salusite för Daschcam:

Bra att veta! Användning av denna produkt KAN falla inom lagen om övervakning. Det betyder att Länsstyrelsen ska godkänna användningen. Är du osäker på om din användning av produkten är berörd, kontakta Länsstyrelsen. Generellt gäller att fotografering eller filmning som pågår när du själv har lämnat platsen kan anses vara övervakning

Ja. jag vet att bland annat joel80 har skrivit om detta även i denna tråd. Då har ju allt rört sig om att kameran bara är igång när föraren är på plats. Men läser man lite om dessa kameror har jag uppfattat det så att det finns en funktion där kameran aktiveras när det är rörelser kring bilen då den är parkerad. Då tror jag att det kommer i ett annat läge. Flygklubben som jag är medlem i håller just nu på med att försöka få tillstånd till kameraövervakning av vår tankanläggning. Det är svårt, Länsstyrelsen har sagt nej, nu ligger ärendet hos Kammarrätten. Ett flygfält är ju en plats dit allmänheten inte normalt har tillträde, men det hjälper inte.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 66

Jag tänker att eftersom vvt-enheterna är[…]

Kolla också med vilken motor du kan ha de sm[…]

Jag använder numera vanlig "brännar[…]

Ingen som har någon koll på detta?