- tis 23 dec 2014, 07:41
#930630
Vi hade ett "skräckfall" här i sta'n för några år sedan. En bilist fick ta hela ansvaret när en cyklist cyklade på hans bil. Eftersom cyklister är "oskyddade trafikanter" faller allt ansvar på bilisten. Han fick stå för självrisken och hans försäkringsbolag fick betala cyklistens skador (han gick i backen) Trots att han hade parkerat bilen och stod i kö till en korvkiosk när det hände!!!. Hur han parkerat bilen vet jag inte, det kan kanske vara avgörande i detta fall. Men medge att det låter tokigt.
Jag blev påkörd av en lastbil förra vintern vid ett stopp på motorvägen (två filer skulle bli en) när trafiken rullade igång igen kom han inte igång med en gång så jag svängde in framför honom (hade legat snett framför honom och blinkat ett tag). Han såg mig inte utan gasade på när han upptäckte att trafiken börjat rulla. När vi sedan skulle skriva papperna ville han fotografera skadorna på bilarna, men det var inte batteri nog för att fotografera med blixt (det var mörkt) trots att telefonen satt i handsfrihållaren när jag kom in i bilen (han ringde sin chef handsfri). Så så här i efterhand har jag undrat, var var telefonen när han körde på mig? han körde (kändes som väldigt länge) ett tag med min bil "kasande" på tvären framför honom utan att han märkte något. Vad gjorde han då??? Jag fick skulden för olyckan för "jag trängde mig in på hans körbana" Vad då, Jag har i alla fall fått lära mig att man ska släppa fram trafiken enligt "blixtlåsprincipen" vid vägarbete, men det gäller kanske inte yrkestrafiken alla gånger.
Mvh
Lennart
joel80 skrev: Men seriöst! Vilket jävla stolpskott! Nej jag blir sur om du åker på vållande helt själv i den där situationenTyvärr, i dom allra flesta fall är det för korta avstånd som "dom går på". I detta fall beter hon sig väldigt konstigt. Varför stannade hon första gången? stannade trafiken framför då? SMS-ade hon? Om man "går in för det" kan man ju kolla datatrafiken.
Vi hade ett "skräckfall" här i sta'n för några år sedan. En bilist fick ta hela ansvaret när en cyklist cyklade på hans bil. Eftersom cyklister är "oskyddade trafikanter" faller allt ansvar på bilisten. Han fick stå för självrisken och hans försäkringsbolag fick betala cyklistens skador (han gick i backen) Trots att han hade parkerat bilen och stod i kö till en korvkiosk när det hände!!!. Hur han parkerat bilen vet jag inte, det kan kanske vara avgörande i detta fall. Men medge att det låter tokigt.
Jag blev påkörd av en lastbil förra vintern vid ett stopp på motorvägen (två filer skulle bli en) när trafiken rullade igång igen kom han inte igång med en gång så jag svängde in framför honom (hade legat snett framför honom och blinkat ett tag). Han såg mig inte utan gasade på när han upptäckte att trafiken börjat rulla. När vi sedan skulle skriva papperna ville han fotografera skadorna på bilarna, men det var inte batteri nog för att fotografera med blixt (det var mörkt) trots att telefonen satt i handsfrihållaren när jag kom in i bilen (han ringde sin chef handsfri). Så så här i efterhand har jag undrat, var var telefonen när han körde på mig? han körde (kändes som väldigt länge) ett tag med min bil "kasande" på tvären framför honom utan att han märkte något. Vad gjorde han då??? Jag fick skulden för olyckan för "jag trängde mig in på hans körbana" Vad då, Jag har i alla fall fått lära mig att man ska släppa fram trafiken enligt "blixtlåsprincipen" vid vägarbete, men det gäller kanske inte yrkestrafiken alla gånger.
Mvh
Lennart
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V