Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Leopold
#1191635
batmac skrev:Jag är för otålig för mitt eget bästa, har hittat en likadan Viofo som Leopold skaffat sig för 1200 som jag kan hämta idag här i stan. :lol:
Den har en sån där knapp som sparar undan aktuellt klipp så att det inte skrivs över, om nu inte G-sensorn aktiverades.

Försök få tag i A119v2, den har en uppgraderad lösning för fästet bla innefattande ett mellanlägg i tunt foam som motverkar vibrationer. Jag har A119 "v1" som iofs fungerar problemfritt men har beställt en sån där skumplatta för säkerhets skull.

Tillverkaren rekommenderar microSD-kort som är gjorda för litet tuffare tag dvs ska tåla att skrivas över otaliga gånger utan bekymmer, klara höga temperaturer osv. Min kamera levererades med ett Transcend premium 400x Class 10 UHS-1, 32G och det verkar funka fint.
__
PS. Ang minneskort: https://www.carcamcentral.com/guide/rec ... ltra-cards
Användarvisningsbild
av batmac
#1191822
Det blev ett 128GB samsung för en femhundring. Tycker kameran var lite svårmonterad rent placeringsmässigt, hade velat ha den högre upp mer dold vilket hade varit möjligt med en blackvue eller mini, men ja, V60 har en lite väl stor plastblaffa i rutan också. Har lite vibrationer, men det beror väl som du säger på att jag kanske också behöver den där plattan. Annars känns det helt OK.
av JEriksson
#1192148
Då har man kört ett tag med Blackvue 650 och är nöjd, den märks knappt och har inte behövt använda den...
Undrar om det beror på kameran att man inte sett några idioter senaste tiden?

Men, några funderingar har man ändå.
WiFi-delen stör mig genom att den kopplas upp mot telefonen hela tiden så man tappar kontakten med omvärlden. Tror att jag löst detta genom att gå in i inställningarna och först stänga av Cloud och sedan stänga av WiFi'n.
Få se imorgon om det fungerar... Är detta löst imorgon är detta ett icke-problem längre...

16GB minnet som följer med räcker väl i teorin, men man kanske ska införskaffa ett större så småningom. På högsta inställningen så blir det ungefär 3 timmars inspelning.

Fråga, hur gör ni för att komma ihåg ett visst moment?
Skriver ni upp klockslag eller hur gör ni?
Kan man på något sätt "markera" filen så att den sparas?

Funderar också på om man inte skall införskaffa en till kåpa vid backspegeln och köra en Dremel i den för att lyfta upp kameran lite till även fast den inte stör något nu, men bara för att integrera den ännu mer.


Sen hade jag funderingar på extra hållare mm. Kameran beställde jag från ProShop men leveransen kom från Tura Scandinavia i JKP. Kollade på deras hemsida och de har tillbehör mm dock så säljer de inte till slutkonsumenter då de är en grossist. Det komiska är att de företag som de hänvisar till säljer fästet men inte strömkabeln. Har varit i kontakt med några av dessa företag men säljarna hänvisar bara till inköparna och alla inköpare verkar just nu fortfarande vara på semester... Varför lägger man inte upp strömadaptern om man lägger upp fästet? Jag personligen tycker att det borde vara ett kit... Varken Webhallen eller Cyberphoto återkopplar
Visst kan man köpa fästet nu, men har ändå ingen strömadapter så kan lika gärna vänta ett tag till ifall de vill ta in adaptern...
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1192209
HiTek skrev:BlackVue släpper nytt, DR750S :D
Denna alltså :)
blackvue-dash-cam-dr750s-1ch-60fps-starvis-cloud.jpg
blackvue-dash-cam-dr750s-1ch-60fps-starvis-cloud.jpg (35.79 KiB) Visad 1691 gånger
Blir säkert en trevlig pryl, just snabbare wi-fi är bara bra, rätt slött annars tycker jag. Hade väl själv önskat att de tonat ner texten på framsidan för mer "stealthmode" :)
Användarvisningsbild
av grillchips
#1192211
På tal om det där med minneskort. Jag upptäckte för ett tag sen att min kamera inte spelade in längre, den var i record mode men tiden tickade inte på. Tog ur minneskortet och upptäckte att den inte spelat in på månader.
Istället för att beställa ny kamera direkt så beställde jag nytt minneskort som kom dagen efter, petade i det och tada.wav, det fungerade igen.

Det lustiga var att jag rätt nyligen hittade det gamla kortet, formaterade det i datorn och det verkade ju fungera felfritt. Satte tillbaka det i kameran och jorå, nog fungerade det allt.
Så det som Leopold skrev om längre upp på sidan ang minneskort kan nog vara värt att slå ett getöga på ändå.
av Leopold
#1192218
grillchips skrev: Det lustiga var att jag rätt nyligen hittade det gamla kortet, formaterade det i datorn och det verkade ju fungera felfritt. Satte tillbaka det i kameran och jorå, nog fungerade det allt.
Tror det är viktigt att formatera minneskortet litet då och då för att det ska funka, gärna i kameran om det går. En del kameror har möjlighet att ställa en formateringsvarning tex en gång i månaden eller vad man tycker kan vara lämpligt.
av znobben
#1196656
Hej.

Har problem med installation av en dashcam.

Håller på att installera en dashcam, fast för bakrutan på en XC60 2014. Tänkte vara smart att använda 12v strömmen från uttaget i bagageutrymmet. Så har dragit kabeln till bakluckan via taket och genom gummi tunneln till bakluckan. Nu efter jag moterat allt så inser jag detta uttag tydligen har konstant 12v, så det är ju inge bra om man ser till att kameran då kommer vara konstant på och i västa fall drenera batteriet. Denna kamera är en enkel och ansluts direkt till 12v, så + kabel, tändnings kabel samt jord.

Min fundering är då om man kan norpa någon ström för tändkablen i bakluckan. Det finns ju massvis med kablar, men vill ju inte sabbotera något, och vad jag föstår så är CANBUS också känslig.

Min ide var att kanske kunna använda mig av regestrerings belysningen som en tändkabel, men osäker om detta fungerar.

Någon som kopplat en kamera i bakluckan som kan ge tips?
Användarvisningsbild
av joel80
#1196680
Jag har helt enkelt löst det så jag dragit sladden till uttaget i baksätet. Sladden är så pass långt att det funkat fint.
  • 1
  • 47
  • 48
  • 49
  • 50
  • 51
  • 66

Tänker att det kanske går att koppla in[…]

Hylsan i vinkel vx

Ok,då tackar jag för svaren.

ljud vid generering

hör ett klickande/klonkade när man sl&au[…]

Nytt avgasrör B234F

Nu står 745-an på bockar igen. Dags f&[…]