Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Magnus-B
#1222875
Risken e ju att det skakar lite även i bilen med liknande resultat.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av Rillee
#1223588
Fick min kamera idag, ska se om jag får tid att montera den på fredag på jobbet. Bild
Användarvisningsbild
av Rillee
#1223923
Bild

[youtube]p01mRistTns[/youtube]

Kameran sitter lite långt in i kupén, så man filmar mycket av den svarta plasten i rutan men kameran syns knappt utifrån.
Lite för mycket vidvinkel på linsen också, bilden blir förvrängd men man får bra överblick över vad som händer.
Lite grynig bild men det började mörkna när jag körde hem.
Kvalitén var kanske inte riktigt 100 men för det priset så får jag nog vara nöjd.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1223968
Kan ju sitta där nu när du har den iaf, men ja rätt halvkass bildkvalité ja. Diskret är DN iaf, riktigt diskret.
av Leopold
#1223975
Tycker bildkvaliteten är helt ok. Nu såg vi inga sessioner ute på landsväg utan gatubelysning men skulle tro det funkar rätt ok det också.

Kanske bara bra att du får en automatisk maskning av ljus från himmel, där lär det väl inte hända så mycket i de flesta fall förutom när man nästan blir påkörd av en kungsörn med dålig uppfattning om vederbörandes lyftförmåga (!... ja det har hänt mig dock innan dashcam) eller av lågt flygande farkoster.

Denna typ av kameror ska inte ses som att de fångar absolut superkvalitet fotografiskt utan det handlar om att fånga relevanta skeenden i händelse av olyckor(incidenter, som hjälp i ev utredning av skuldbörda tex. Tycker som sagt bildkvaliteten duger fint för syftet.
Användarvisningsbild
av Magnus-B
#1227562
Den har jag sneglat på ett tag då monteringen ör riktigt snygg nästan lite orginal över det.
Sen är det klart synd att den får med kåpan i ovankant men som sagt priset.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av Rillee
#1236390
Filmade lite under "snökaoset" på Österlen
[youtube]8po_o0wRBgU[/youtube]
Användarvisningsbild
av epostaren
#1280354
Någon som har testat Blaupunkt Bilkamera BP 2.5 FHD som Bilia säljer? Har jag förstått rätt, så behöver man ingen kabel utan den laddas via 12v-uttaget och fungerar sedan några timmar?
av Leopold
#1280360
epostaren skrev:Någon som har testat Blaupunkt Bilkamera BP 2.5 FHD som Bilia säljer? Har jag förstått rätt, så behöver man ingen kabel utan den laddas via 12v-uttaget och fungerar sedan några timmar?
Nej inte testat den. Men efter min erfarenhet ska en dashcam vara av typen "set & forget" om det ska fungera rent praktiskt. Du ska aldrig behöva pilla med den allra minst hålla på och ladda, koppla in och dona. Den ska bara sitta där och göra sitt jobb utan att man behöver fundera en sekund på det dvs den måste ha en fast strömanslutning.

Som jag uppfattar lagarna kring detta i Sverige så är det lämpligt att ha den kopplad så att den sätts igång när motorn startas och stängs av när motorn stannas, plus att den ska kunna gå att manövrera från förarplatsen (även om man kanske aldrig har behov att göra det). Inte ok att ha den igång vid parkerad bil på tex rörelsesensor, sådant måste vara avaktiverat. Någon får gärna rätta mig om jag missuppfattat.
Användarvisningsbild
av joel80
#1280391
Ungefär så har jag också tolkat lagen. Enkelt sagt; okej så länge man sitter i bilen själv. Inte okej (tillståndskrävande) om man inte är i/vid bilen då det då räknas som övervakning och inte vanligt filmande (som alltid är lagligt på allmän plats.).
  • 1
  • 50
  • 51
  • 52
  • 53
  • 54
  • 66
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]