Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Micce1980
#930235
Startar nu denna tråd som jag höll på att starta för några dagar sedan. Var osäker på intresset men det verkar ju exploderat på sista tiden insåg jag. Det skulle även vara intressant att få in dashcam, eller kanske bilkamera under "övrigt" där medlemmarna kan starta egna diskussioner inom detta område istället.

Ös på nu! :wink:


EDIT: Upptäckte att vissa bilder i tråden är borta. Oftast beror detta på att de lagt upp via "forumbilder.se" eller liknande.
För att kunna hjälpa även i framtiden vore det mer än uppskattat om vi lade upp bilderna direkt på denna sajt

1. Ladda upp bild
-Ladda upp bilaga (finns under texten till vänster du skriver i rutan), om inte skriv din text och välj "Förhandsgranska"
-Bläddra
-Bifoga filen

2. Lägga upp fler än en bild
-Gör om ovanstående

3. Vill du ha bilden på en speciell plats
-Sätt skrivmarkören där i textrutan du vill ha första bilden
-Välj "Placera inom inlägget"
-Hamnade den fel så ta bort texten och placera den igen alt. kopiera bildtexten

Tack på förhand :-)-)
Senast redigerad av 1 Micce1980, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#930236
Börjar med min egna installation av en Blackvue DR600GW-HD:


Är nöjd med resultatet, ska bara dra den sista biten "rätt" snart.

1. Kabelfästet ovanför kameran följde med i paketet. Petade sedan in kabeln bakom takbelysningspanelen. Drog ner taket lite försiktigt och petade in kabeln bort till a-stolpen på höger sida.
Bild

2. Mellan a-stolpen och rutan petade jag försiktigt in kabeln ner till instrumentbrädan.
Bild

3. Tryckte ner kabeln här mellan a-stolpen och instrumentbrädan.
Bild

4. Lossade sidopanelen och drog kabeln här bakom, den är bara att dra mot dörren så är den loss.
Bild

5. Fortsatte att peta in kabeln under handskfacket, tog bort panelen bakom stereon, bara att rycka den bakåt mot stereon så är den väck.

6. Lossade nu panelen under ratten, där möts nu gps-kabel ( http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... start=1350 ) och kamera kabeln och monterades i ett 12v förgreningsuttaguttag med två platser.

Här kommer vi till den biten som senare ska döljas helt. Drog 12v förlänkningskabeln från panelen och ner mellan förarsätet och mittkonsollen till baksätets 12v uttag.

Bild

Får dock byta ut panelen bakom stereon då ett fäste släppt helt men det är ju lätt fixat. Den har ju levt ett hårt liv nu då gps kabel, kamerakabel samt kabel till blixtljuset bak dragits dit. :D ( http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... +blixtljus )

Slutresultatet:
Bild
Bilagor
3.JPG
3.JPG (788.51 KiB) Visad 9230 gånger
Användarvisningsbild
av Perra83
#930291
Snygg installation Micce!!

Ja funderar på att dra kabeln direkt till baksätet ner vid B-stolpen.
Min V60 har en massa kameror och laser i rutan så kameran kommer rätt långt ner och jag är osäker om jag inte kommer störa mig på kameran?
Användarvisningsbild
av Perra83
#930438
Just ja det ingår såna där klammor för kabeln... Ja drog kabeln mellan vindrutan och innertaket sedan förbi på passagerarsidan innanför gummilisten och förbi i taket i baksätet. Ner på C-stolpen och längs framkanten på baksäten och anslöt därbak mellan framstolarna. Kabeln räckte precis :wink:
Användarvisningsbild
av Micce1980
#930471
Perra83 skrev:Snygg installation Micce!!

Min V60 har en massa kameror och laser i rutan så kameran kommer rätt långt ner och jag är osäker om jag inte kommer störa mig på kameran?
Tack, inte utan att man är lite nöjd faktiskt. Det ska ju finnas någon historia som sagts till joel80 där man drar kabeln till säkringsboxen, är mycket osäker på vad det heter. Vill minnas att en på tuben som kallar sig "Blackboxmycar" som förövrigt har en del bilkameratips har dragit elen.

Nej där ska bilkameran inte vara i vägen. För att åter igen nämna joel80 så har han det så på sin V70II.

Skicka upp en bild på kameran monterad med vet ja. :wink:
Användarvisningsbild
av Perra83
#930494
Nu har ja varit ute och kört.

Tycket ljudet hackar lite och hela resan är indelad i 1 minut långa klipp, 71st klipp 50-70mb vardera. Vet ej vad som ja missade i inställningarna.
Användarvisningsbild
av Sleeper
#930508
Jag installerade min ganska snabbt för jag var otålig att köra iväg. Tänker att jag ska förfina installationen under julledigheten.
Såhär har jag gjort.

Satte kameran under plastkåpan och drog sladden delvis under plastkåpan och delvis tätt intill.
Bild

Drog sladden bakom solskyddet
Bild

Och vidare in bakom inredningen på A-stolpen. Det slog mig att det är en airbag här bakom. Kan sladden hamna i vägen om det löser ut?
Fortsatte nedåt under gummilisten.
Bild

Över tröskeln och ned under golvmattan.
Bild

Och upp till 12V-uttaget. Den här sista biten funderar jag på att göra om. Kanske gå längs taket, ned vid B-stolpen och under mattan till det bakre 12V-uttaget?
Bild
Såhär ser det ut i POV (point of view), tycker inte att kameran stör alls!
Bild
Användarvisningsbild
av joel80
#930511
Hoppas ni inte helt överger min tråd p.g.a den här! ;)
Men det är kanske rätt.. så blir min tråd mer ren med videoklipp, medan man diskuterar installationer och sånt här! :D

Perra83, man ställer in på hur långa klipp man vill ha, oftast mellan 1-5 minuter.
Det är sällan jag redigerar ihop något som sträcker sig över mer än 2 klipp, men då redigerar jag ihop dem i redigeringsprogram.
Min blackvue klipper precis på bildrutan så det är bara att lägga klippen direkt efter varandra, däremot har G1W-kameran en sekund (30 bildrutors) överlappning på det nya klippet, så för att inte få ett hopp tillbaka i tiden när man lägger sånna klipp efter varandra får man ta bort en sekund i slutet eller början av nått klipp i skarven.
Jag ser två anledningar till att det inte spelar in ett långt klipp.. Dels skulle det bli jobbigt att behöva tanka över ett väldigt långt och stort klipp om man vill plocka ut något eller spara, sen är det ju också så att när minneskortet är fullt skriver kameran över de äldsta klippen med nya.. och ju mindre filerna är desto längre tillbaka får man ju sparat. (Då det istället för att kanske försvinna en halvtimmes resa endast försvinner de första 3 minutrarna, sen 3 till, och 3 till.. o.s.v. :)
Användarvisningsbild
av Sleeper
#930512
joel80 skrev:däremot har G1W-kameran en sekund (30 bildrutors) överlappning på det nya klippet, så för att inte få ett hopp tillbaka i tiden när man lägger sånna klipp efter varandra får man ta bort en sekund i slutet eller början av nått klipp i skarven
Ja det där bökade jag med igår. Fattade inte vad jag gjorde för fel.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 66
EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]