Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av JennyB
#929060
Jag har en bil som bara står här, och det är lite trist. Det är en liten vit Renault Twingo C06, 2000. Tror att den har gått ca 5500 mil (körd nån kilometer fram och tillbaka till affären under ~15 år). Frambalken (??) är svetsad efter ganska (för Twingon) vanlig rostskada. Den har några små bucklor i plåten efter parkeringsskador.

Jag har aldrig sålt en bil i hela mitt liv och har ingen aning om hur mycket jag ska ta, eller vad jag ska skriva i annonsen. Jag har kollat blocket och liknande bilar (fast med många fler mil under hjulen) går på 10-15k. Är tacksam för all hjälp jag kan få.
Senast redigerad av 1 JennyB, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av JennyB
#929064
Jo, det är svårt - för mig. Jag har ju framförallt ingen känsla för prisintervallet, och de (icke bilkunniga) jag har i närheten pratar om att sälja Twingon för typ 3000 kronor. Det "känns" inte okej, med tanke på att blocketannonserna för likadan bil med högre miltal går för det tredubbla på blocket, minst. Jag vill inte bli blåst, och jag vill heller inte lura nån.
Användarvisningsbild
av JennyB
#929090
Jag förstår. Hur vet man vad de går för? Jag har bara kollat blocket (10-15k), och kompisen sa att bilhandlarn tar 20k.
Användarvisningsbild
av P210
#929104
Hur vet man vad de går för? Jag har bara kollat blocket (10-15k), och kompisen sa att bilhandlarn tar 20k.
Man vet aldrig var de går för, men de som ligger länge på Blocket brukar inte vara de bäst prissatta.
Bilhandlarpriser kan inte jämföras med vad en privatperson tar, bilhandlaren måste tjäna pengar på affären och det speglar inte på något sätt värdet p bilen.

Kolla dina "konkurrenter" på Blocket, alltså vad de som söker hittar för Twingos i liknande årsmodell/skick.

Det mesta brukar hitta sin köpare till slut, bestäm om du vill bli av med bilen kvickt eller vill kräma ut mest möjliga ur affären.
Lägg priset därefter. 6-7000kr och var ärlig med skick och skavanker så kan den nog bli såld, 10-12000kr och den kan bli kvar på Blocket länge...
av Lövet
#929120
Det finns ett enormt sug efter besiktigade bilar i 10.000kr-klassen, tro mig. Du kommer bli nerringd av folk. Dock så kommer hälften av dem skambjuda 50% under det du skrivit i annonsen. Jag brukar själv inte skriva telefonnumret i annonsen utan istället låta folk mejla. Man märker ganska fort då vilka som är seriösa och vilka som bara ska pruta. Det är dock inte svårare än att du skriver "nej" som svar så mejlar de på nästa bil istället. De som faktiskt frågar om specifika grejer om bilen - de ska du vara rädd om. För det är till en sådan du kommer sälja bilen.

Mätarställning är rätt ointressant i den här prisklassen utan det är bilens skick som avgör priset. Räkna med att annonsera nånstans i den här prisklassen: http://www.blocket.se/ostergotland/Rena ... ?ca=11&w=3
av NilsO
#929136
Om den är nybesiktigad, och om den är servad enligt schema (med ifylld "servicebok") så är det bra försäljningsargument. Skriv det i annonsen isåfall.

Det kanske beror lite på var man bor, men min erfarenhet är att om man lägger ut en sådan bil på Blocket får man jättemånga ganska otrevliga samtal av folk som mest vill se om de kan lura av en bilen så billigt som möjligt. Vill man slippa det och inte har bråttom skulle jag nästan först prova att sätta upp en lapp i affären istället eller liknande.
Användarvisningsbild
av JennyB
#929220
Tack snälla allihop. Jag får spana lite på andras annonser och sen skriva vad jag vet om bilen. Tänkte göra som NilsO föreslog och sätta upp en lapp först. Det blir bra. Är det ingen som nappar på utsatt pris är det ju inte mer än att skriva en ny lapp och låta den hänga ett tag till.
Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr&[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]