Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1100298
Har Passaten klocka som justerar sig automatiskt efter RDS/Mobilnät/GPS ?
av V60D5AWDPolestar
#1102361
Var idag in på VAG och plockade ut en liter motorolja då Passaten önskar påfyllning. Har kört 1900-mil sedan
servisen så att intervallet mellan påfyllning har nästan fördubblats.

Jag har under senaste veckorna provkört ett antal S90-varianter och räknat på vad dessa alt. en V90
skulle kosta med den utrustning som jag vill ha. Den önskade utrustningen är egentligen ganska likvärdig
med den jag har I GTS:en; 240HK Diesel, Helläder, drag, ställbart chassi, värmare med fjärr, met. lack.
Bygger jag en V90 med den specen så hamnar den på ganska prick 500 000kr och ca 445 000kr med 11% rabatt.

Bad en säljare på VAG att bygga "min" Passat igen och ge mej en offert. Nettot blev 355 000kr, alltså 90 000
mindre än Volvon vilket just nu efter att ha provkört S90s framstår som mkt prisvärt. Till och med jag med mina
"Volvo"-ögon har svårt att se att V90 är värd de extra 90-pappen.... Passaten känns dessutom roligare att köra.

Får hoppas att prisgapet minskar när S/V-90 hysterin som ny Volvomodell gått över alt. att nästa gen. V60
hamnar närmare Passaten I pris.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1102920
V60D5AWDPolestar skrev:V
Bad en säljare på VAG att bygga "min" Passat igen och ge mej en offert. Nettot blev 355 000kr, alltså 90 000
mindre än Volvon vilket just nu efter att ha provkört S90s framstår som mkt prisvärt. Till och med jag med mina
"Volvo"-ögon har svårt att se att V90 är värd de extra 90-pappen.... Passaten känns dessutom roligare att köra.


Du kan inte jämföra med en Passat längre. Volvo har flyttat upp i Premium segmentet, lämnat medelsvensson och vanliga dödiga bakom sig, och där är prisbilden är annorlunda. Om du jämför med en A6 Quattro, E-Klass 4Matic, 5-Serie xDrive mfl med helläder, 240 hk, led ljus osv så ligger Volvo i samma prisläge, eller t.o.m billigare.

Visst är man sugen att upgradera sig, dock har jag har gjort samma betraktelse, min XC70 D5 AWD med helläder och lullul tog jag som tjänstebil, för samma peng blir det inte mycket V90,än mindre V90 CC.
av V60D5AWDPolestar
#1103969
Logg

8000mil passerade I veckan. Det som hänt senaste 1000-milen är att det har börjat "knarra" från en av
"stötdämparna" till den automatiska backluckan samt att det är något missljud från bakre hjulupphängningen
när jag kör over fartgupp.
av V60D5AWDPolestar
#1109271
Hål I mattan.

En bit av mattan som döljer ett "bultförband" under/I framkant av förarstolen har nu lossnat.
Får se vad VW har att säga om detta.
Bilagor
IMG_2079.JPG
IMG_2079.JPG (111.24 KiB) Visad 592 gånger
IMG_2078.JPG
IMG_2078.JPG (95.71 KiB) Visad 589 gånger
IMG_2077.JPG
IMG_2077.JPG (113.11 KiB) Visad 598 gånger
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1109304
Lucif3r skrev:Den här tråden är kul. Varje uppdatering så rasar det bara mer och mer delar från bilen :lol:
Hehe håller med, tyvärr är den rätt underhållande :)

Vi hade en Passat MY09 2.0tdi eller något liknande tror jag i 3.5 år som tjänstebil, den rullade omkring 13-14000 mil innan den återtogs och det fanns aldrig ett enda fel under tiden. Var faktiskt riktigt nära att köpa den
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1109404
Lucif3r skrev:Den här tråden är kul. Varje uppdatering så rasar det bara mer och mer delar från bilen :lol:
Host host ....10 kvadratcentimer av mattan som sitter löst under stolen och fixas med en bit dubbelhäftande tejp på 30 sekunder är ju inte så allvarligt.

Mina senaste nya Volvo har nog lagats för över 50.000 kr första 2-3 åren, typ: drivaxlar, virvelspjäll, centrallås, bromsar, stötdämpare, belysning, haldex...
av Halvmas
#1112173
V60D5AWDPolestar skrev:Logg

8000mil passerade I veckan. Det som hänt senaste 1000-milen är att det har börjat "knarra" från en av
"stötdämparna" till den automatiska backluckan samt att det är något missljud från bakre hjulupphängningen
när jag kör over fartgupp.
Hallå igen!
Jag har noterat ett rejält klonk då man passerar fartgupp i över 40 km / tim och jag misstänker att det är ytterläget på stötdämparna som det kommer ifrån då hjulet är i luften så att säga. I X3:an och XC60:an så körde jag bara på i 50-60 km/h utan några problem. Det är de här vanliga fyrkantiga farthindren som bussarna ska passera bekymmersfritt över men ändå inte gör det jag pratar om.

Jag såg att du hade lite trassel med tiden men det har jag inte drabbats av. Däremot kom jag ut en dag och hade inga inställda radiokanaler kvar.
Blev lite snopen då det visade sig att det mesta var nollställt i bilen gällande kördata och sånt. Dock var inte tiden ändrad.
  • 1
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 28

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]