- ons 17 maj 2017, 06:36
#1173382
Så till sist var det dags att lämna Passaten vidare till en ny förare. Lämnade tjänsten som
innebar Passat och därmed var förhoppningsvis min sista VW-era över. Kan dock inte klaga på bilen,
den har under 10760mil och 2år och 1 månad skött sig bättre än förväntat. Däremot så har min uppfattning
om VW och dess återförsäljare/verkstäder bekräftat mina fördomar.
Det jag har gillat med bilen är framförallt dess köregenskaper och komfort. Spänstigt chassi utan att vara stötigt,
en toppenba drivlina i 240HK-dieseln med 7vxl DSG och goda utrymmen. Dock har DSGn inte känts helt bra från 5000mil,
inte riktigt lika smidiga växlar längre. Dessutom har vxl-lådan varit urtagen och reparerad en gång. Ergocomfortstolarna har i princip fungerat lika bra som Volvos stolar för mej, det var helt oväntat. Dessutom har lacken stått emot stenskott mkt bra. Som dragbil har Passaten briljerat i mitt tycke.
På minussidan finns det dock en det irriterade småfel som har följt med bilen från start. Gnällande bromsar när man backar i kallt eller vått väderlek, Strålkastarspolare som inte fungerar, bilen har vid ett flertal tillfällen gått in i ett felläge som inneburit att glödstiftslampan har tänts och billen tappat kraftigt i effekt. Småsaker har lossnat i bilen men
de flesta har jag kunnat tryckt dit själv.
Största minuset är dock VWs service/återförsäljare. Vill inte riktigt ta tag i och lösa/se problemen på et självklart sätt, tex så kunde man efter tre försök inte upptäcka att bromsarna gnällde eller varför. Vid tre olika tillfällen hade man glömt att beställa reservdelar till de fel man skulle åtgärda, trotts att arbetena var bokade i veckor i förväg. Vid sista reklamationsarbetet så hade man knappast provkört bilen efter utförda arbeten då jag efter 500m upptäckte att bältesvarningen larmade trotts att jag hade bältet kopplat. När jag frågar om man inte provkört bilen så svarar man att man har det, men det har jag svårt att tro då detta borde ha upptäckts ganska fort att provköraren.
Sedan vill VW som varumärke... Hur någon kan köpa en VAG-produkt efter dielsegate är för mej en gåta!! Någon som kan förklara? Köpa en bil av ett företag som medvetet har brutit mot regler och lurat/vilselett samhället och sina kunder? För mej obegripligt.
Tack och lov så ligger VW bakom mej och just nu så rattar jag en 2017 Ford Modeo kombi med en 160HK(tror jag) diesel
med Power Shift. Trevlig bil så långt. Ser dock fram emot att 90 CCn dyker upp på parkeringen i slutet av juli.
Kör Volvo V40 T4 AWD CC
Tidigare Volvos: V90 D4 AWD CC Polestar -18, Volvos:V60D5AWD-14, V60D5AWD-Polestar -11, V50 T5 AWD -05, V70D5 AWD -08, S60 AWD Aut -06, S60 AWD -03, S40 2.0 -96, 440GLT -89