Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av V60D5AWDPolestar
#1151808
TommyP86 skrev:Nej, ingen har scr (än?) utan alla har nox-fälla.
Oj då, hade jag ingen aning om, trodde alla var tvugna att köra adblue för att klara NOXen.
Hur funckar en NOX-fälla?? ?:-/
av V60D5AWDPolestar
#1152072
TommyP86 skrev:Här är en länk att läsa, beskriver väldigt ytligt de olika teknikerna.
http://www.nyteknik.se/nyheter/tekniken ... ln-6344267
OK, fattar principen, tack för länken!
av V60D5AWDPolestar
#1154791
I veckan så var det två år sedan jag hämtade ut Passaten. Med anledning av detta och.
att två-årsgarantin gick ut så skickade jag följande punkter till VW med kvarvarande fel:
-Strålkastarspolning trasig
-Dyna förarstol tidigare reklamation ej åtgärdad
-Golvmatta förarsidan tidigare reklamation ej åtgärdad
-Gnissel från bakbromsar vid backning i kallt/vått väderlek
-Gnekande stötdämpare/fjädring.

Utöver detta så är väl det enda större ingreppet under dessa två år byte av dubbelmassesvänghjul
i växellådan.

I övrigt så kommer jag inte att nå mitt mål med att köra Passaten i 15000mil på tre
år då jag kommer att byta jobb och därmed bil. Eventuellt så återställs ordningen
med en Volvo V90CC som ny tjänstevagn.
av V60D5AWDPolestar
#1158713
Stora saker på gång......

På måndag skall Passaten in på plåtverkstad för att fixa en parkeringsskada, som jag själv
orsakat, får jag väl i ärlighetens namn nämna :cry: Det är dock inte det stora.

Det stora är att om allt klaffar så beställer jag en V90D4cc som ny tjänstevagn :-K
av V60D5AWDPolestar
#1158852
Yes, den är med AWD.

Skall bli skönt att komma tillbaks till Volvo igen. Jag kommer dock att sakna Passatens
240HK och dubelkopplingslåda..... Men man kan ju inte få allt.
av V60D5AWDPolestar
#1159496
Där satt den!

Beställd idag:
V90D4 AWD CC
Svart solid
Business adv.
Apple Car Play
Manuell! :-)))))
Fast drag
Polestar
Klimatpaket med VOC

Levereras preliminärt i mitten på Juli.
av Halvmas
#1169045
V60D5AWDPolestar skrev:Där satt den!

Beställd idag:
V90D4 AWD CC
Svart solid
Business adv.
Apple Car Play
Manuell! :-)))))
Fast drag
Polestar
Klimatpaket med VOC

Levereras preliminärt i mitten på Juli.
Då får jag säga grattis :D

Själv har jag nästan 2 år kvar på min Alltrack att gnugga av. Noterade nu när jag bytte till sommardäcken att fälgarna till vinterdäcken bak var ruskigt stenskottsangripna. Fram var det i princip inte ett märke så jag lär fortsätta så för att inte sabba alla 4 fälgar. Jag har kört en del på grusväg men aldrig upplevt att någon fälg tagit skada så mycket. Har dock svårt att tro att det är Alltrackens fel.. Ett däck slänger väl iväg lika mycket grus oavsett på vilket bil det än sitter så länge dimension,moment och hastighet mot underlaget är densamma.
#1173382
Så till sist var det dags att lämna Passaten vidare till en ny förare. Lämnade tjänsten som
innebar Passat och därmed var förhoppningsvis min sista VW-era över. Kan dock inte klaga på bilen,
den har under 10760mil och 2år och 1 månad skött sig bättre än förväntat. Däremot så har min uppfattning
om VW och dess återförsäljare/verkstäder bekräftat mina fördomar.

Det jag har gillat med bilen är framförallt dess köregenskaper och komfort. Spänstigt chassi utan att vara stötigt,
en toppenba drivlina i 240HK-dieseln med 7vxl DSG och goda utrymmen. Dock har DSGn inte känts helt bra från 5000mil,
inte riktigt lika smidiga växlar längre. Dessutom har vxl-lådan varit urtagen och reparerad en gång. Ergocomfortstolarna har i princip fungerat lika bra som Volvos stolar för mej, det var helt oväntat. Dessutom har lacken stått emot stenskott mkt bra. Som dragbil har Passaten briljerat i mitt tycke.

På minussidan finns det dock en det irriterade småfel som har följt med bilen från start. Gnällande bromsar när man backar i kallt eller vått väderlek, Strålkastarspolare som inte fungerar, bilen har vid ett flertal tillfällen gått in i ett felläge som inneburit att glödstiftslampan har tänts och billen tappat kraftigt i effekt. Småsaker har lossnat i bilen men
de flesta har jag kunnat tryckt dit själv.

Största minuset är dock VWs service/återförsäljare. Vill inte riktigt ta tag i och lösa/se problemen på et självklart sätt, tex så kunde man efter tre försök inte upptäcka att bromsarna gnällde eller varför. Vid tre olika tillfällen hade man glömt att beställa reservdelar till de fel man skulle åtgärda, trotts att arbetena var bokade i veckor i förväg. Vid sista reklamationsarbetet så hade man knappast provkört bilen efter utförda arbeten då jag efter 500m upptäckte att bältesvarningen larmade trotts att jag hade bältet kopplat. När jag frågar om man inte provkört bilen så svarar man att man har det, men det har jag svårt att tro då detta borde ha upptäckts ganska fort att provköraren.

Sedan vill VW som varumärke... Hur någon kan köpa en VAG-produkt efter dielsegate är för mej en gåta!! Någon som kan förklara? Köpa en bil av ett företag som medvetet har brutit mot regler och lurat/vilselett samhället och sina kunder? För mej obegripligt.

Tack och lov så ligger VW bakom mej och just nu så rattar jag en 2017 Ford Modeo kombi med en 160HK(tror jag) diesel
med Power Shift. Trevlig bil så långt. Ser dock fram emot att 90 CCn dyker upp på parkeringen i slutet av juli.
  • 1
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]