Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av crumpets
#925563
Nybilsgarantin gick ut i juni i år tyvärr!
Enligt bilias verkstad spelar det ingen roll om jag påpekat felet dagen jag tog ut den. Kommer den in på verkstad efter garantimilen får jag inte en krona.
Användarvisningsbild
av mobe
#925707
Jag är helt övertygad om att jag läst det någonstans att spelar ingen roll om tiden gått ut bara det påpekas innan. Lyckas dock inte hitta det för tillfället.

Men du skrev att bilia fått in flera V40´s med kass laddningsreglering då tyder det helt klart på ett ursprungligt fel då har du 3 år på dig att reklamera.
av :stefan:
#925867
xxargs skrev:över 15 Volt och motorn i arbetstemperatur tyder på överladdning och att den sedan ramlar ned till 12.3 volt under körning tyder på att batteriet laddas ur ganska våldsamt eller att generatorn inte laddar alls - underhållsladdar generatorn normalt så skall spänningen ligga kring 13.8 Volt (taxibilar mm som har bilarna rullade dygnet runt kanske väljer regulator på 13.6 eller tom 13.4 Volt istället för att slippa byta batterier så ofta pga. laddning med högre spänning under lång tid korroderar batteriet mycket fortare) .
Nä, en lägre laddspänning på en taxi borde vara att be om problem.
Det problem vi har när vi säljer batterier till taxifolk är att de vill ha det billigaste - men då är de tillbaka inom ett halvår med ett trasigt batteri. De står vid stolpen med alla sina gadgets påslagna (taxameter, radio, gps och allt vad det är) men utan motorn igång. Sen startar de och kör en kort bit och ställer sig vid en stolpe igen. Batteriet har inte en chans att hinna laddas upp ens efter starten, än mindre tål det den kontinuerliga belastningen av alla elektriska grejor.
Så vi tvingar dom att ta AGM-batterier, de håller iaf mer än ett år i en taxi. Men AGM kräver som bekant en högre laddspänning. :)
Användarvisningsbild
av crumpets
#925911
Tomas och mobe, det finns ett lätt sätt för dem att komma runt detta. De säger att det är ok om bara felsökningen gjorts innan garantitiden är slut. Att endast anmäla duger inte, men får man tid för felsökning och att få in det i deras system är det OK.
Jourtiderna "bilia nu" råkar dock av en händelse INTE innefatta en enkel felsökning, inte ens en vanlig felkodsutläsning :shock:
Slump? Kanske. Inkompetens? Absolut. Dåligt för kunden och i princip ett upphävande av vad det ni sa innebär? Japp.
av intel
#1561031
kvillebäck skrev: sön 30 nov 2014, 16:05 Om batteriet går under 10 volt när du kör startmotorn skall du byta det. (Inte ladda!)
Detta är mycket intressant info för de problem jag upplever. Är det någon ytterligare som kan bekräfta detta (innan jag köper ett nytt batteri)?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1561078
10V är lite i högsta graden. Blysyrabatterier börjar ta skada när dom sjunker under ca 8V. Är volten över det så är det mer eller mindre ingen fara, även om det inte är perfekt.
Däremot är det mer troligt att bilen inte startar på 10V oavsett hur mycket du snurrar på startmotorn, då styrboxar osv stänger ner under ca 9-10V, vissa modeller mer kinkiga än andra.

Man bör alltid börja med att ladda sitt nuvarande batteri. Det är billigaste felsökningen. Totalt slöseri att springa och köpa ett nytt batteri om en ordentlig uppladdning åtgärdar problemet.
Även ett "skadat" batteri kan fylla sin funktion i X antal år innan det måste bytas.
#1561080
intel skrev:
kvillebäck skrev: sön 30 nov 2014, 16:05 Om batteriet går under 10 volt när du kör startmotorn skall du byta det. (Inte ladda!)
Detta är mycket intressant info för de problem jag upplever. Är det någon ytterligare som kan bekräfta detta (innan jag köper ett nytt batteri)?
Som Lusit3r säger " mer troligt att bilen inte startar på 10V oavsett hur mycket du snurrar på startmotorn". Är detta inte en viktig funktion för dig så kan man bara låta det vara som det är.
Är det inte så viktigt att bilen startar när man tankat den en sen kväll i Näsböle och har tre timmar hem så gör man inget åt saken.
Alla bilar med förbränningsmotor som säljs nu har generator. Den laddar batteriet. Blir det inte bra bör man söka felet. Det kan bero på batteriet eller andra orsaker. Ser man inga andra orsaker och felet återkommer trots att man laddar batteriet så bör man prova med ett annat batteri.
Kör du modern Diesel Automat är det viktigare än om du har en manuell bensinare från sjuttiotalet.
#1561089
När batteriet byts är också något av en inställningsfråga. När jag var yngre, hade äldre bilar (och inte så mycket pengar) körde jag alltid batteriet till bilen inte gick att starta längre. Då bogserades den igång (eller startades med startkablar) och nytt batteri inhandlades och sattes i.

Som noterats ovan är nyare bilar också känsligare för låg batterispänning. Numera byter jag batteri redan vid misstanken om att batteriet är dåligt. Jag kan kanske köra ett år till eller så med potential till en massa strul. Det är numera inte värt det för mig.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1561413
Malmstroem skrev:Som noterats ovan är nyare bilar också känsligare för låg batterispänning. Numera byter jag batteri redan vid misstanken om att batteriet är dåligt. Jag kan kanske köra ett år till eller så med potential till en massa strul. Det är numera inte värt det för mig.
Håller med, det är värre med nyare bilar. På min första bil satt ett batteri på 6V 77Ah. Batteriet var inte lika gammalt som bilen men säkert 6 - 8 år vintern kom tidigt 1972/73 och jag hade fortfarande sommarolja i bilen SAE 30 (det var så på den tiden). Det var -21° kl 06:00 när jag skulle köra till jobbet. Full choke och pumpade 3 gånger på gaspedalen. Vred på nyckeln, motorn gick ett halvt varv. Väntade några sekunder och motorn gick ett halvt varv till och startade..... En del saker var bättre förr, t.ex bensinen.....

Nu ska vi se om jag har huvudet med mig den hä[…]

Service Renault Scenic 2003

Det låter som ett rätt kul projekt att[…]

Försök nummer 1 avklarat. Gick inte som[…]

Ni som har koll, hur är läget? Så[…]