Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av crumpets
#923237
Jag har misstänkt ett tag att mitt batteri inte mår så bra. Bilen har känts lite slöstartad när det är kallt, och den laddar ofta så att stop/start inte funkar. Nu undrar jag vad normala värden på ett batteri egentligen är.

Igår hade bilen stått i typ en vecka. Endast kört småkörningar till affären osv. 12,5V var det på batteripolerna. Jag startade och körde i trekvart runt runt bara. Det låg då på 15,1 till 14,7 i laddspänning. Efter trekvart stannade jag bilen och stängde av allt. 12,78V på polerna då. Nu mätte jag idag istället. 12,48.
~12,5 sägs vara ungefär halvladdat batteri. Bör det vara källa till oro? Kommer testa att mäta efter 11 mils resa nu på måndag. Om jag reser dit på morgonen och sedan mäter på lunch borde väl batteriet ligga nära 100% laddning? Eller? Hur lågt ska det sjunka innan man bör byta det? Jag har redan köpt ett nytt men det var ett sånt helvete att få loss det gamla (sitter ju för fasen ett fjäderbensstag rakt över det!) så jag kände att jag inte orkar göra det om det inte är 100% nödvändigt. Varför var de tvungna att bygga in det så förjordat :(
av NilsO
#923249
Det går inte riktigt att göra en sådan mätning (av spänningen) och få ett meningsfullt resultat som säger något om batteriets skick på det sättet du beskriver.

För det första måste batteriet vara helt obelastat när man mäter, så man måste koppla ur det innan man mäter (styrboxar, klockor etc drar alltid åtminstone något tiotals mA).

För det andra får man inget rättvisande resultat förrän det stått ett antal timmar (vilket bland annat beror på att temperaturen i batteriet antagligen är förhöjd när det nyss varit i bruk).
Användarvisningsbild
av P210
#923252
Min erfarenhet av halvkassa batterier är att det är svårt att ställa en diagnos utifrån voltal och laddare, förr kunde man ta syravikt/-densitet i samtliga battericeller.
Det är bara att vara observant på batteriets beteende som kan ge en ledtråd, tycker man det beter sig konstigt är det förmodligen något som spökar - det tyda på ojämna celler, att någan är halvt kortsluten eller ett sulfaterat batteri.
Ett av de första tecknen brukar vara att daglig användning behövs för att det ska fungera bra, men efter ett par dagars stillestånd kan det vara svårstartat/svårladdat.

Men med dagens slutna batterier kan man ta sig till en batterifirma och få en utförlig status på sitt batteri med ett Midtronicsinstrument eller liknade diagnosverktyg.
http://dss7000.midtronics.com/en-us/
av Rådlös
#923254
Här är en bild som säger lite.

Bild

Men det är ju egentligen bara siffror i teorin. Det kan vara mätfel i ett instrument och en mängd andra faktorer. Jag tror att man får ut mer exakt fakta av en så kallad batteriprovare. Tillexempel en sådan här:
http://www.esska.se/esska_se_s/Batterit ... 20310.html

Detta är kanske lite mer åt proffshållet, även om just detta exemplet var lite lågbudget. Det finns dyra med allehanda finesser som minne och utskrift etc. etc. Och dom finns därför oftast på verkstäder. Dom mäter batteriet under belastning. Då först talar mätvärdet om vad batteriet går för. Så har du vägarna förbi en bilelektriker, låt honom mäta på batteriet och gör en antydan att han kan eventuellt få sälja ett nytt batteri till dig om det visar sig vara nödvändigt.
Men i och för sig, jag har varit med om ett batterier som har varit utdömt av ett "halvproffs" och sedan blivit ordentligt uppladdat samt vätskefyllt och sedan fungerat ett par år till.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#923334
På äldre bilar brukar man ju säga att vilar batteriet på över 12V så är det helt ok. Det är ju givetvis ingen vetenskaplig diagnos, men med egna erfarenheter verkar det stämma rätt ok - över 12V så hostar bilen igång direkt, under 12V kan den vara lite grinigare(med betoning på lite).

Men för att verkligen kontrollera ett batteri behöver man mäta hur fort det laddar ur.
T ex ett fulladdat 60Ah batteri ska kunna driva 60A i en timme innan det är tomt. Blir batteriet tomt fortare än så så kan man basera hur pass slitet det är genom det resultatet.
Detta är heller inte 100% exakt, men säger mer än att bara mäta spänningen iaf.


Men av egen erfarenhet, inte på något vis vetenskapligt eller "proffesionellt", så tycker jag ditt batteri verkar helt ok.
Användarvisningsbild
av wissel
#923398
Känns liite lurigt om du har laddning uppemot eller över 15 v.
Jag misstänker att ditt batteri kippar efter andan, det håller på att dö. :-(
av rid54
#923445
Funderade också på den höga spänningen vid laddning. Har det varit så under en tid kan det faktiskt vara ont om vätska i batteriet.

Kapacitetsmätning av batterier tror jag oftast görs med en strömstyrka som batteriet ska klara i 10 timmar (när man verkligen vill mäta). Ett 60 Ah batteri ska då lastas med 6A. Vill man testa är det ju bara att ta nån gammal helljuslampa (60W = 5A) och se hur länge den lyser.
av osla
#923452
skulle gissa på att ditt batteri börjar vara trött. fick själv byta batteri i gammelmercan för en månad sen då dieselvärmaren inte ville starta, var inge problem att dra runt 250 dieseln fast det var flera - grader men dieselvärmaren vägrade starta. mätte även med batteriet på plats ikopplat (nu är det ju väldigt lite el i den bilen som ska ha ström) och har för mig spänningen låg på ca 12,3-12,4 volt, kanske ibland närmare 12,5 volt, och när jag försökte starta dieselvärmaren så sjönk spänningen till ca 12,05 volt men tyckte ändå att det borde ha räckt för då mätte jag på pappas xc70 08 och vilospänningen över en natt låg på 12,5 volt men sjönk till 11,95 volt när jag startade diesel värmaren. men inga problem att få igång värmaren på den konstigt nog.

men med nytt batteri så började värmaren starta igen, och vilospänningen på ny batteriet var kring 13 volt
av :stefan:
#923526
Det låter som att batteriet gjort sitt, men för att verkligen ta reda på det behöver du kolla det med en belastningsprovare. En analog provare som länkades till ovan (en "brödrost") ger oftast bra resultat, men en digital kan berätta mer om vad som är fel.
Det viktigaste är att se till att batteriet är ordentligt laddat, annars får man inga tillförlitliga testresultat. Att det är monterat i bilen eller att bilen just har körts ger så små skillnader att det i princip faller inom felmarginalen.
11 mils resa räcker gott och väl för att ladda upp batteriet, det är täta småkörningar med kallstarter som sliter på det - ett batterie behöver en långresa (eller hjälp av batteriladdare) ibland för att må bra.

Har man riktig tur kan man hitta en belastningsprovare på en mack, men oftast har de inte ens en multimeter. Men större batteriåterförsäljare ska ha det. Vi har det på jobbet i Bromma iaf. ;)

Jag förstår, en del saker går ju […]

Röret är rätt lätt att ta loss[…]

Hej Bilens motorlampa började lysa gult f&oum[…]

Låter som om den drar tjuvluft någon s[…]