Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#921532
Höga utsläppsnivåer från dieselbilar
Från SvT Nyheter Publicerad:25 november 2014 - 02:48

Utsläppen från dieselbilar är högre än vad biltillverkarna redovisar, skriver tre forskare.
På tio år har andelen dieselbilar ökat från fem till 25 procent av bilparken.
Men utsläppen från dem är högre än vad biltillverkarna redovisar, skriver tre forskare vid IVL Svenska miljöinstitutet på Dagens Nyheters debattsida.
Enligt dem släpper nya dieselbilar vid verklig körning ut sju gånger så mycket kväveoxider jämfört med vad de gör i laboratorietester. Det sämsta fordonet släppte ut 25 gånger mer än i laboratoriet.
Forskarna konstaterar dock att det finns dieselbilar som håller måttet även i verklig drift och att det visar att det är möjligt att hålla nere utsläppsnivåerna om tillverkarna prioriterar frågan.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Detta var ju i och för sig ingen nyhet, men det är ju bra att vetenskapen börjar titta på det. Om nu bara politiker och beslutsfattare kunde ta till sig detta också.
#921544
Det har de! Euro 6 för tunga fordon innehåller in use compliance-krav vilket innebär att slumpmässiga tester kommer utföras ute i verklig trafik, som en flygande besiktning fast nu med mätning av kväveoxider. Om dessa överstiger ett visst gränsvärde är tillverkaren ansvarig för detta och fordonet måste tas ur bruk.
Som jag har förstått det är detta på gång även för Euro 6 för lätta fordon men man är inte 100% på hela proceduren ännu. Det väntas bli någorlunda likt kraven på tunga sidan. Det är den största revolutionen för avgasefterbehandling någonsin. Hela fordonstillverkarnas organisationer har genomsyrats av det här i åratal nu.

F.ö. är det lite roligt att sånt här tycks bli en nyhet nån gång varje år. Myndigheterna vet detta och har alltid vetat detta. De testar hela tiden produktionsfordons utsläpp i trafiken och vet precis hur långt ifrån reglerna som tillverkarna är på riktigt. Det görs bara inget. Förrän nu!
#921602
Rådlös skrev:Detta var ju i och för sig ingen nyhet, men det är ju bra att vetenskapen börjar titta på det. Om nu bara politiker och beslutsfattare kunde ta till sig detta också.

Skall politikerna "städa" upp bland biltillverkarna som fuskar med sina förbrukning-/utsläppssiffror?
#921610
De fuskar inte. De testar exakt som regelverken säger. Det politikerna måste göra är att sätta upp bättre regelverk. Så.. Ja. Det är politikernas problem! Inte tillverkarnas.
#921618
Kväveoxider finns det typ bara 2 bilmodeller som klarar utsläppen, Audi med ad-blue-tillsats samt toyota avensis med kvävefiltret.

Och så klart typ alla lastbilar som tankar kopiss

Kväveoxiderna bildas pga värmen av den höga kompressionen, sänkt kompression förbättrar utsläppen. Finns dieselbilar som har typ 15:1 i komp, men lägre än så lär inte funka för att förbränna diesel.
Ett annat alternativ är att tanka ad-blue typ 1 gång i månaden vilket jag ställer mig positiv till, fast då ska det till skattereduktion på sådana bilar.
#921627
Vill minnas att Mazda har neråt 12 i komp. Det går! Men det blir såklart inget bra. Då säljer man ju i princip en motor med dieselns nackdelar, men utan dess fördelar. Lär dricka lika mycket som en bensinmotor.
#921628
Toyota Avensis med den berömda d-cat lösningen har nackdelen att den drar upp förbrukningen och co2 rejält. Min drog uppåt 0.8 vilket känns åt skogen för en dieselbil.
#921629
Motorerna testas ju under optimala förhållanden - något som man ALDRIG kan uppnå ute i den verkliga trafiken. Så medans deras siffror är rätt, så är dom ändå fel i slutändan när Nisse åker till jobbet dagen efter sitt bilköp.
Det är ungefär som bränsleförbukningsfuffet, där bilarna som testas är specialutrustade med lågfriktionslager, däck, bromsar osv osv - siffrorna är rätt, men du uppnår aldrig dom siffrorna i verkligheten.

Nej, det behövs hårdare regler där motorerna testas i produktionsfordon, ute i verkligheten, annars kan vi likagärna skippa hela det här miljötjaffset(som jag personligen bara tycker är larv iaf...).
#921638
En dieselbil får släppa ut 160 mg/km NOx. En bensinbil 60 mg/km. Bara där har vi ett misstag från regelverket. Dessutom så släpper troligtvis en diesel i Sverige vintertid ut betydligt mer då temperaturen har en stor påverkan.

http://utslappisiffror.naturvardsverket ... aveoxider/

http://www.businessweek.com/articles/20 ... uel-blamed

http://www.theguardian.com/environment/ ... ing-cities
#921648
erikn det beror ju på hur man ser på saken. Hade dieselbilen haft samma usla verkningsgrad som bensinbilen hade den ju absolut inte fått släppa ut 100g mer. Man kan lika gärna vända på steken och säga att det är misstag i regelverket att tillåta så ineffektiv förbränning av kolväten som den i bensinmotorn.
Allt handlar om avvägningar och totala utsläpp. Hade inte dieselmotorn varit såpass effektiv hade den såklart inte fått komma undan med alla nackdelarna.
Leasing bildäck

Om det gått till så är det ren st[…]

Jag uppskattar svaren. Försöker planera […]

Nytt rekord i väntetid (i alla fall p&ar[…]

Volvo v70 med märkligt elfel.

Hej! Pillade lite med flottören till tanken […]