Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
#879910
Hej,

Har en 244 GL Svart special årsmodell -80. Byggdes mig veterligen 400 st. Skicket är helt original och "mint condition"... med några få undantag:

- Motorn skar för fem år sedan och byttes strax efteråt på Volvo.
- Originallack, originalfälgar, original allt. Ej ombyggd på något sätt. Förarsätet är lite nedsuttet och har några små revor på dynan av att tyget tunnats ut samt att alla innerhandtagen är "välanvända" i olika utsträckning. I övrigt fint skick :roll:
- Lite rost: vänster bakdörr, i princip ett hål i nederkant på dörren samt "bakom" bakdäcken, längst ner mot reservhjulsbaljan fast på båda sidorna är det rost så att färgen har släppt tillsammans med bit lack.

Frågar då jag är i limbo om bilen ska bli skojbil på snö eller om det är något som är värt att lägga pengar på att rostlaga och kanske köpa nytt säte (om jag hittar något, sist jag kollade hittade jag inga reservdelar varken nya eller beg på bildelsbasen till den ljusblåa inredningen).

Edit: Bör tilläggas: mätarställningen står på 21000, för karossen iallafall.
av Amarace
#880271
OM det nu är den svarta special som såldes -80 så ska det inte vara blå inredning, det ska vara grå inredning.

Om det är värt att fixa kan bara du veta, det är inget samlarvärde i dom direkt, då ska den vara fint originalskick också.

400st tvivlar jag på också då det gått tre stycken bara här runtikring där jag bor.
av Schmoyoho
#880281
Sätena är gråa men dörrsidorna har en lätt ljusblå ton.

Så den har inget egentligt värde som specialbil? Hur mycket betydelse har motorbytet för värdet om vi ponerat att det varit en specialbil av något mer värde då? Och hur mycket påverkar det om den rostlagas, om man gör skillnad på original och originalskick... typ...
av Amarace
#880283
Problemet är att 240 har inget samlarvärde än, förutom Turbo, i viss mån har GLT och GLE börjat få mer status (dom tidiga), 82 fanns ju en Special också, även den har inget mer värde än en vanlig, folk vet knappt vad det är.

Vad har du för typkod eller regnr på din? Är nyfiken om den har ett speciellt som 82:orna har.

Lätt ljusblå ska dom inte vara utan riktigt grå. Har du bild på dom?

Personligen tycker jag såna ska räddas, medans det finns mån kvar.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#880358
Jag tycker man ska ha hålla livet i sin bil så länge man vill, oavsett om det är "special" eller inte.
Visst, är det något riktigt ovanligt, typ 960 Royal/Executive, 780 bertone, 262 bertone eller liknande så kan det nog vara värt att lägga ner lite extra energi på att hålla den fin.
av Schmoyoho
#880733
Amarace: De är nog gråa men har av någon anledning alltid gett mig ett intryck av att ha en ljusblå ton, dvs ljusblågrå... typ. Hittade en bild: https://www.dropbox.com/s/rwg065i7aqkkm2c/IMG_0068.JPG

Lucif3r: Det är inga fel på bilens liv, men att den börjar rosta är ju inte kul. Dessutom minskar mitt intresse för en bil ju mer eftersatt den blir, det känns trist att lägga ork på en bil som inte är i bra skick längre.

Frågan jag borde ställa mig kanske snarare är huruvida den kan bli en intressant bil på sikt.Jag har hört historier om hur man körde sönder Amazoner förr i tiden, för att det fanns så många. Ungefär som 240/740 idag, och dels har jag hört om andra äldre släktingar som, före min tid, haft gamla Volvos i felfritt skick som slumpats bort. Jag tycker ju ändå det är en lite intressant bil men jag vet inte hur mycket värde den har om 10-20 år med bytt motor och rostlagad överallt jämfört med om den varit helt original. Inte nödvändigtvis penningvärde utan bevaringsvärde, t.ex jämfört mot för en "vanlig" -80 244 GL som faktiskt är original... Om ni förstår hur jag tänker...
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#880794
En bil är alltid en förlust oavsett hur mycket tid och pengar man lägger ner på dom. Så ska du göra något med bilen så ska du göra det för DIN skull, inte för att öka värdet på den.

Visst, till viss del så kan man ju öka värdet på gamla bilar... T ex om man får tag i en snorbillig bil med bara något skitfel, så kan man nog anse att man kan göra en vinst i det hela. Men förutom dom fallen så är det alltid en förlust...

Det samma gäller ju bevaringsvärdet... Det är ju upp till dig om du vill behålla den orginal, eller bygga nå roligt av den med någon roligare motor t ex.
Men lågmilade 100% orginal gamla bilar kommer alltid vara "värda" mer än övriga, då dom är relativt sällsynta.
av Schmoyoho
#880839
Nä, det är ju sant, att det inte är någon "investering" att lägga ner pengar på den. Jag tänker nog lite mer Amazon, där en välbevarad lågmilad bil för några år sedan kunde vara värd att lägga ner pengar på i bevaringssyfte. För det hade nog återbetalat sig.

21000 mil är lite mittimellan låg- och långmilare antar jag men då går den inte mer än 200-300 mil om året så kanske kollar upp lite kostnader för rostfix och lite annat småpyssel. Det enda jag är lite lost på är nya gråa inredningsdelar, handtag och möjligtvis klädsel/hel stol till förarsidan. Då får den iallafall vara fin så länge jag har den eller tills mitt bilbehov ökar och jag byter upp mig.

Angående att det bara gjordes 400 ex hittade jag bara i princip en källa där det ens omnämns och där står det såhär:

"In Sweden you could buy a black 244GL. This car with a production limit of 400, had Turbine wheels, 260 Series door knobs, grey stripes on the body, grey plush trim on the door panels, grey cloth upholstery, head restraint cusions, power steering and overdrive. "

Edit: om någon vet någonting mer om modellen så får ni gärna skriva det, inte för att den är särskilt speciell men bara för kuriosans skull. Den kanske är mer speciell för mig än för alla andra helt enkelt :)

Liten uppdatering, stressade lite i lördags […]

Skulle med 99.9% säkerhet säga att bile[…]

Det som hände tidigare står beskrive[…]

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]