Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sceptic
#860307
Jag som redan är osäker på vilket bränsle som är bäst och billigast blev väl inte direkt övertygad om etanolens fördelar efter dagens Rapport :(
Nu känns det som det blir 98 oktan framöver.
http://www.svt.se/nyhetsprogrammet-rapport/
29/4 19.30 ca 20 minuter in i programmet.

http://www.svd.se/naringsliv/motor/det- ... 505768.svd
http://www.svd.se/naringsliv/motor/vi-k ... 505766.svd
av Droopy
#860310
Kostnadsmässigt spelar det nog ingen större roll, jag tippar på att jag tjänar i bäst afall en femhundring på ett år på att köra på etanol, och det kan ju kvitta. kör du 5000mil blir det såklart några kronor men då väljer men diesel istället. Så mellan ben sa och etanol spelar det ju ingen större roll, el så köper du en FT så kan du ju variera.


Kvinnan i reportaget kör ju dessutom en 14år gammal konstruktion.........
Användarvisningsbild
av Sceptic
#860320
Det jag testat hittills indikerar väl att etanolen blir billigare. Visst drar vår 2.5FT mer med E85 men det skiljer ju trots allt minst en femma litern. Vi kör ca 1500 mil per år.
Ett lite fylligare reportage fanns även med i dagens Aktuellt. Törs fn tanka etanol efter det här även om jag hört att det mest är Fordmotorerna, och inte Volvomotorn i 2.5FT, som strulat :cry:
av Mwi
#860336
Det är väl mest Ford flexifuelmotorer som har krånglat, har inte hört så mycket om Volvos egna motorer eller om Vag bilar för etanoldrift som har haft krångel. Om du har lagt pengar på Polestaroptimering får du 258 hp endast med etanol med BF98 blir det mindre effekt, har kört ca 4000 mil med min 2,5FT till 90% på etanol utan problem.
Användarvisningsbild
av Sceptic
#860345
Polestar skriver ju att det blir något sämre prestanda med 98 oktan än med etanol men hur mycket man tappar i effekt vet jag inte. 95 rekommenderas dock inte.
Även om det kanske inte har varit några stora problem med 2.5FT-motorn så blir åtminstone jag lite nervös när man hör sånt här. Jag har frågat flera olika Volvomeckar och alla har olika rekommendationer; "kör bara bensin", "kör var fjärde tank bensin", "kör etanol på sommaren och bensin på vintern"....ja vem kan man lita på? :wink:
av Rådlös
#860362
Man måste klarögt se vad detta handlar om. Sådan här skräckpropaganda har pågått med olika intensitet i snart tio år. Flera olika reportrar och journalister har drivit vulgärjournalistik mot etanol tidigare. Om dom går sina egna eller någon annans ärende kommer ju framtiden att utvisa. Någon gång under 2006 eller däromkring kom ett inslag i tidningarna som berättade att petroleumindustrin satsar flera hundra miljoner US dollar per år i propaganda mot alternativa drivmedel.
Detta var inte någon mystisk uppgift som hade läckt ut på underliga vägar utan det stog i oljebolagens årsredovisning.
Alltså fullt öppet för vem som helst.
Man kan ju fundera över var dom här årliga månghundra miljoner dollarna till slut hamnade. Sverige var ett föregångsland på etanol. En hel del styrdes säkert hit och omsattes i seminarier och konferenser etc. etc. Pågår detta fortfarande? Mycket talar för det.
Läs igenom trådarna på det här forumet. Jag vet, det är en näst intill omöjlig uppgift. Därför gör jag mig en egen sammanfattning: Det finns många vittnesmål här på forumet om nöjda "etanolbilister". Det finns en och annan skeptiker också. Men där finns en annan sida. Många av skeptikerna är sådana som egentligen ingen erfarenhet har av etanoldrift. Dom har läst och tagit till sig sina argument av den etanolfientliga pressen. Vi som kör obehindrat på etanol i tusentals mil lägger in våran uppgift och erfarenhet då och då. Och vi känner många gånger att vi "slåss" mot någon med stora resurser (hundratals miljoner årliga dollar) Men vi kör vidare i våra FFV-bilar och är nöjda med det.
Visst kan en teknisk konstruktion gå fel. Det har hänt förut i historien. Det blev inte som det var tänkt. Och det hände Ford nu i det här fallet. Men det är inte bränslets fel, det är ju i så fall Fords fel. (Det var bränslets fel i en isolerad händelse, men den hade vissa förklaringar på dåligt rengjorda tankar. Det är dessutom fyra (?) år sedan och den bränslebatchen är ju slutkörd för längesedan)
Och sedan det här med att köra på bensin i vissa perioder: Volvo har aldrig gått ut med någon sådan rekommendation. När någon verkstadsmekaniker säger det, talar han i sin egen sak och får stå för det. Vi som alltid kör på E85 undrar om den här mekanikern vet vad han talar om egentligen? Detta gäller förmodligen alla bilfabrikat.

Så till den som tvekar i nuläget, tro inte på vulgärpressen. Skaffa dig en egen erfarenhet i stället. Lyssna också på dom som redan har erfarenheten av etanol. Vem är mest trovärdig? Den som dagligen kör problemfritt på E85 eller den som har läst i en kvällstidning att "det är dåligt och farligt"? Eller ännu värre, som inte är något ovanligt, någon som hörde av sin jobbarkompis morsas före detta sambos svåger som fick väldiga problem när han åkte i en etanolbil.
Användarvisningsbild
av Sceptic
#860366
Tackar Rådlös för lugnande besked.
Jag är helt nöjd med hur vår relativt nyinköpta 2.5FT går på både etanol och bensin men den har bara gått 4400 mil varav vi kört 300. Den förre ägaren hade heller inga som helst problem med bilen (han körde etanol och var fjärde tank bensin). Det jag kan oroa mig över är hur den går när den gått på etanol i 15-20000 mil. Mycket möjligt att den då fortfarande är problemfri men när jag hör reportage likt de i nyheterna idag eller "någon som hörde av sin jobbarkompis morsas före detta sambos svåger som fick väldiga problem när han åkte i en etanolbil" blir jag som sagt nervös :D
av jasu50
#860369
Rådlös du har hittat spiken klockrent! :D
Har en -09:a 2.5FT som nu närmar sig 11 000 mila märket och den har säkerligen rullat 98% av dessa mil på E85 endast.
Aldrig haft motorproblem, den dricker lite olja (1 l/1200 mil) så det blir en påfyllning strax innan 1500 mila bytet.
Detta är ju pga det inte finns olja som klarar etanolen.
Har varit till fjälls och den har sparkat igång utan värmare i -20 grader så jag är mer än nöjd. Kommer inte att byta
bort den inom den närmsta tiden. 8)
Användarvisningsbild
av SvenB
#860378
Man undrar hur länge kritikerna skall "suga på karamellen" med sulfatproblemet 2009. Det var ju det som de även i detta reportaget hänvisade till. Och sedan att de ställde en ledande fråga till "virrhönan" som först sade sig tanka bensin för att "det räcker längre". Först när reportern ställde en ledande fråga om problem sade hon "jo jag har haft lite problem", inte vad det var för problem. ?:-/

Felsökning för att hitta eventuella l&au[…]

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det[…]

Löjliga priser XC70

Då var vi uppe på 320K igen, men dett[…]

Vi som beställt nya XC60

Trevligt :-) 2024_001.png