Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jallemet
#1238537
Hej i en gammal tråd!

Jag har googlat lite lätt efter Akenbono belägg men har hittills inte hittat någon återförsäljare i Sverige, någon som köpt och kört med sådana?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1238629
Vad är vinsten med "sportbelägg" egentligen??? Bromsar det bättre eller håller dom längre?? Eller är det bara dyrare? Vet att det fanns Taxibelägg (som "intruder1400" skriver) förr som höll längre men dom hade rykte om sig att vara "hårdtrampade". Byta belägg är väl ingen större sak idag och har man mjuka "lättrampade" belägg så håller det rent bromsskivan från rost lättare om man inte kör så mycket(egen erfarenhet) . Och byter man belägg ofta så är risken att kolvar och belägg fastnar mindre, betydligt mindre.
Vet att vi bytte till "taxibelägg" på en VW Buss (det var en taxi) och visst höll beläggen längre, men det gjorde inte skivorna. Det var den typen av 2-kolvs ok med en kolv på var sida om skivan och ett "plåtkors" mellan beläggen som sitter på pinnarna som håller beläggen (typ Amazon). När klossarna är slut så tar plåten till beläggen i plåtkorsen, men när det var emot plåtkorsen på denna VW Buss var det men än hälften kvar av klossarna, men skivorna var helt nerslitna. Skivorna var i.f.s inte rostiga.... :lol: :lol:
Så ska man byta till annan kvalitet på klossarna så måste man nog ha bättre kvalitet på skivorna också. Sedan måste belägg och skivor bli mycket varmare också (om man ska utnyttja bromsarna mer) och då får man fixa så det kyler mer och då för man kanske "se över" vad för bromsvätska man ska ha också.

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]

2 nya sommardäck fram 2 till på plats […]

Bullerbyn Skickat från min SM-G970F via Ta[…]