Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ravi
#826458
Jag har lite svårt för den yngre generationens tekniker som inte har fått erfarenheten än att det kan faktiskt vara något annat fel än komponentfel t.ex, ärgade kontakter, kabelbrott m.m. (Larzan)

Håller med lite där
Användarvisningsbild
av Allinug
#826460
Perc skrev:
llesrof skrev:Jag tror min volvoverkstad tar omkring 1000:- per timme i arbetskostnad. Min egen timlön är inte ens i närheten av detta.
Jag förutsätter att det här är självklart för dig, men en bilverkstads timdebitering och mekanikernas timlön är ju två skilda saker.
Så det blir ju maximalt med vinst om man både debiterar arbetskostnad och får sälja reservdelar. :-)-)

Det var någon som skrev i ett inlägg i en annan tråd att man det kan skilja flera tusen för samma jobb från en stad till en annan och att man kan göra verkstadsbesöket som en liten utflykt till en annan stad. Och när det börjar skilja flera tusen kronor för samma jobb, så kan det faktiskt löna sig att ta ledigt en dag från jobbet och göra den utflykten (givetvis beroende på hur mycket pengar man själv drar in på en dag, efter skatt).
Användarvisningsbild
av Ravi
#826461
Allinug skrev:
Perc skrev:
llesrof skrev:Jag tror min volvoverkstad tar omkring 1000:- per timme i arbetskostnad. Min egen timlön är inte ens i närheten av detta.
Jag förutsätter att det här är självklart för dig, men en bilverkstads timdebitering och mekanikernas timlön är ju två skilda saker.
Så det blir ju maximalt med vinst om man både debiterar arbetskostnad och får sälja reservdelar. :-)-)

Det var någon som skrev i ett inlägg i en annan tråd att man det kan skilja flera tusen för samma jobb från en stad till en annan och att man kan göra verkstadsbesöket som en liten utflykt till en annan stad. Och när det börjar skilja flera tusen kronor för samma jobb, så kan det faktiskt löna sig att ta ledigt en dag från jobbet och göra den utflykten (givetvis beroende på hur mycket pengar man själv drar in på en dag, efter skatt).

:-)
av llesrof
#826502
Perc skrev:
llesrof skrev:Jag tror min volvoverkstad tar omkring 1000:- per timme i arbetskostnad. Min egen timlön är inte ens i närheten av detta.
Jag förutsätter att det här är självklart för dig, men en bilverkstads timdebitering och mekanikernas timlön är ju två skilda saker.
Självklart, jag bara relaterade till min lön. Bilteknikern skall ju dra in pengar som täcker lokal, utbildning och alla andra kostnader. Min arbetsgivare gör ju också det. Det är därför en dator kostar kunden/förvaltningen uppåt 800:- per månad.
av llesrof
#826504
rid54 skrev:Kanske TS var inne på att felsökningen i vissa fall blir lite "endimensionell". Man tar ut en felkod och litar stenhårt på den komponent som pekas ut (som ett exempel), men har kanske inte förståelse för att komponenten i fråga kan påverkas av sin miljö, som kan vara så "off" att komponenten helt enkelt inte kan göra sitt jobb. Att byta blir då meningslöst... Jag har t.ex fått ta en rätt dum diskussion med Volvo om en felkod som pekar på att solenoiden till lock-up i automatlådan var felaktig ("avbrott"). Jag tyckte det vore bra att kolla kablage och kontakter, innan man börjar med att byta halvdyra komponenter, men meken tyckte det ju var solklart var felet var och ville inte göra annat än att byta solenoid. Det är där jag menar att man kan hitta kvalitetsskillnader mellan mekar/verkstäder. Vissa personer har ett grepp om helheten och jobbar utifrån förståelse för sytsemen, vissa är mer oerfarna/enkelspåriga/ointresserade. Både kunden och verkstaden lär i förlängningen förlora på att personalen har vissa kompetensbrister. Troligen skulle det löna sig för verkstaden att erbjuda någon form av vidareutbildning/-utveckling åt sina mekar. Inte bara inläsning av nya system, men en vidareutveckling av de personliga färdigheterna.
Det där handlar om erfarenhet. Det kan man inte utbilda sig till. Det hade vart intressant att veta hur många år den mekanikern har i branschen :D
av rid54
#826574
Hehe, jo kanske lite "nyutexaminerad"... Det är först efter ett tag man förstår att man har mer att lära.
Användarvisningsbild
av Nexus
#826623
Finns många duktiga unga mekaniker oxå. Många som läser fordon är ju bilintresserade och skruvat moppe i unga år. Bara för man är ung behöver man inte vara värdelös. Minns när jag börja som mek efter praktiserat på samma ställe alla åren vi var ute på praktik genom skolan.(Man lärde sig ju helt klart mest vara ute skruva i verkligheten och inte på någon gammal B20 som satt i motorstöd på skolan).
Äldre herrar skulle minnsan inte ha någon snorunge skruva på deras bil. Men de fick gärna vara med och man förklarade vad som gjordes under en service och visade vart sakerna satt man bytte och kunden fick ett "förtroende" för mekanikern sen som bonus hade jag lägre timpenning och blev billigare som kunden :D .
Problemet är många ggr att kundmottagaren bokar in bilen på säg max 1 h felsökning sen ska resterande bilar som är bokade påbörjas och vara klara innan dagen slut. På 1 timme ska du koppla på datan, kolla verkstadshandboken och mäta om värdena på komponenterna ligger inom värdena de ska. 1 timme drar ganska fort förbi. ...sen bara för datan visar på en komponent som är defekt så kan det ju vara något annat som gör den felar
Så kan man bara byta komponenten och hoppas det var felet och gjort på 10 min så tjänar verkstaden och kunden på det hela.
Tex så hade min svåger inne deras audi på felsök då ac:n inte alltid starta. De mätte donade och så sen visade det sig bara bara ett kontakt stycke som satt lite löst. Men de var ju ändå tvungna ta betalt för 2 timmar felsökning även om det var ett skitfel....

Man kan ju ladda batterierna när man k&ou[…]

Är det inte bara en sprucken slang? Ta bort b[…]

Den ser ganska enkel ut vad gäller att komma […]

Någon temperaturskillnad när den inte v[…]