Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av rid54
#826574
Hehe, jo kanske lite "nyutexaminerad"... Det är först efter ett tag man förstår att man har mer att lära.
Användarvisningsbild
av Nexus
#826623
Finns många duktiga unga mekaniker oxå. Många som läser fordon är ju bilintresserade och skruvat moppe i unga år. Bara för man är ung behöver man inte vara värdelös. Minns när jag börja som mek efter praktiserat på samma ställe alla åren vi var ute på praktik genom skolan.(Man lärde sig ju helt klart mest vara ute skruva i verkligheten och inte på någon gammal B20 som satt i motorstöd på skolan).
Äldre herrar skulle minnsan inte ha någon snorunge skruva på deras bil. Men de fick gärna vara med och man förklarade vad som gjordes under en service och visade vart sakerna satt man bytte och kunden fick ett "förtroende" för mekanikern sen som bonus hade jag lägre timpenning och blev billigare som kunden :D .
Problemet är många ggr att kundmottagaren bokar in bilen på säg max 1 h felsökning sen ska resterande bilar som är bokade påbörjas och vara klara innan dagen slut. På 1 timme ska du koppla på datan, kolla verkstadshandboken och mäta om värdena på komponenterna ligger inom värdena de ska. 1 timme drar ganska fort förbi. ...sen bara för datan visar på en komponent som är defekt så kan det ju vara något annat som gör den felar
Så kan man bara byta komponenten och hoppas det var felet och gjort på 10 min så tjänar verkstaden och kunden på det hela.
Tex så hade min svåger inne deras audi på felsök då ac:n inte alltid starta. De mätte donade och så sen visade det sig bara bara ett kontakt stycke som satt lite löst. Men de var ju ändå tvungna ta betalt för 2 timmar felsökning även om det var ett skitfel....

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]