Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av mekabra
#825946
har en fundering lite så som att har dagens bilmekaniker en aning om vad dom håller på med?
fuskat med bilar sedan man var 15 börja med amazon fram till nu sist s80-00 egen bil v70-98
ingen hjärnfysik något av det är ganska bra kompis med en mekaniker på en fristående volvo verkstad
han säger att dagens mekar är mer delbytare än mekaniker?
köpte en s80-00 av volvo ac frös igen reklamerade hittade inget fel klagade igen då lånade dom bilen tre dagar och en mekaniker
körde ca 6 mil/per dag inget fel sa han
körde bilen en mil kom snö ur utblåset på panelen sökte! mätte och bytte en givare
alles ok
läser här på forumet så verkar det som vi hobbymekaniker kan mer än många verkstäder med sina dyra utrustningar?
någon är vi ointressanta eller? ?:-/
av Malmstroem
#825960
Det rör sig snarare om att de som skriver på forumet är de som råkat illa ut och/eller de som är intresserade och kan mycket.

Det finns ca 1.000.000 Volvobilar i Sverige. Om de åker in till verkstaden en gång om året så blir det drygt 2700 verkstadsbesök om dagen (om verkstäderna var öppna 365 dagar per år...).

Med tanke på det är det inte så många som klagar. :wink:
av SubMarine
#825980
Malmstroem skrev:Det rör sig snarare om att de som skriver på forumet är de som råkat illa ut och/eller de som är intresserade och kan mycket.

Det finns ca 1.000.000 Volvobilar i Sverige. Om de åker in till verkstaden en gång om året så blir det drygt 2700 verkstadsbesök om dagen (om verkstäderna var öppna 365 dagar per år...).

Med tanke på det är det inte så många som klagar. :wink:
Nej men de flesta verkstadsbesöken är ju bara vanlig service. Där behöver ju mekanikern inte ta till någon form av felsökning alls. Mörkertalet på folk som inte klagar är nog också väldigt stort i och med att det är en liten andel som hänger på dessa forum sett till alla som har en volvo :)
av rid54
#826017
Felsökning är faktiskt nästan "en konst". För att genomföra felsökning på ett system måste man förstå dess funktion och verkligen veta vilka komponenter som kan påverka funktionen. Allteftersom bilarna blir mer komplexa, blir felsökning svårare, eftersom det har så komplexa system att ta hänsyn till, men det finns också hjälpmedel i form av felkoder att ta stöd mot vid arbetet. MEN om man blint ser på felkoder och inte har verklig förståelse för vad olika komponenter faktiskt gör, så lär inte felsökningen bli bättre. Har man dessutom förutfattade meningar, eller får dåliga råd av sina kolleger/chefer lär man inte klara av att göra en bra felsökning alls. Om verksamheten vid en verkstad dessutom är hårt styrd av ekonomiska incitament, dvs snabba på så vi får in fler betalande kunder, lär de som har lite mer komplexa problem bli de totala förlorarna.
Användarvisningsbild
av Funk
#826202
Ett problem utöver den direkta kompetensen är arbetskostnaden, ingen betalande kund gillar noggrann och metodisk felsökning och reparation, det kostar många mycket gånger mer än att byta en hel "modul".
Tex är det ibland billigare att byta en hel länkarm, än att pressa ut och byta en enstaka bussning...

/Thomas
Användarvisningsbild
av SvenB
#826209
Påminner om en gång för ganska många år sedan på en gammal 240. Jag behövde få en framskärm utbytt på en fristående verkstad som jag då anlitade. Ägaren frågade om jag ville ha orginal, eller pirat. Men han rekommenderade orginal eftersom den passade direkt. Pirat däremot måste han lägga längre tid vid montering så att det inte säkert lönade sig prismässigt. För en hobbymekaniker spelar det liten roll om det tar en halv dag att montera en skärm eller pressa i en bussning, men på en verkstad blir det dyrt. Då är det oftas billigare med att ha en "reservdelsbytare".
Användarvisningsbild
av bem
#826228
Det är nog som nämdes, kanske ofta inte ekonomiskt försvarbart att felsöka nån längre tid på mycket i en modern bil, byta delen (där den identifierats som felaktig) kan bli billigare i slutänden. Med VIDA kan man ju på Volvobilar dessutom ringa in felet ganska snabbt i många fall. Mig spelar det ingen roll om de byter del eller felsöker och försöker laga (delvis) bara det blir rimlig kostnad. Men den mek-kunnige som har kunskaper och tid kan säkert spara mycket pengar om man kan stå hemma i eget garage och meka i lugn och ro.

/Bo
Användarvisningsbild
av Ravi
#826229
Tycker att dagen unga mekaniker borde läsa på lite mer! Man måste ju jobbat lite med bilar innan med ju ! Att byta ut saker är lätt men att förstå varför det är lite klurigare
av umekille
#826246
Jo så här är det.
Gårdagens bilmekaniker var uppväxt med att skruva sen barnsben
idag läser man skola till jobbet som vilket yrke som helst.
Dagens tradarchaffisar läser också till sitt jobb förr var det
största delen motorfolk som började köra tradare.
av llesrof
#826341
umekille skrev:Jo så här är det.
Gårdagens bilmekaniker var uppväxt med att skruva sen barnsben
idag läser man skola till jobbet som vilket yrke som helst.
Dagens tradarchaffisar läser också till sitt jobb förr var det
största delen motorfolk som började köra tradare.
Jag är faktiskt inte säker på att jag förstår vad du menar, men jag tolkar det så här:
Förr i tiden sprang det omkring en massa barn på bilverkstaden. De hjälpte till så gott de kunde och blev duktigare och duktigare med åren och till slut var de lika duktiga som "mäster" själv och kunde titulera sig bilmekaniker. Idag, när vi har skolplikt fram till och med nionde klass, så "läser" man tre år på gymnasiets fordonsprogram och man lär sig inte ett smack om bilar, enligt dig. Sedan kommer dessa nykläckta "bilmekaniker" ut och börjar jobba med att byta delar istället för att laga det som är trasigt.

Samma sak var det med långtradarchaufförer. Redan som barn började de köra små lastbilar och i takt med att de blev äldre så körde det större och större ekipage. Nu får de en bok på gymnasiet och får läsa i den och när de läst ut den efter tre år så är de färdiga för att köra långtradare på vägarna både i och utom Sverige
.

Om jag gör en korrekt tolkning så verkar du vara en person som föraktar studier och kunskap man läst sig till. Praktisk kunskap däremot, det är det enda du räknar. Men nu är det inte en analys av dig vi skall göra, även om det hade vart oerhört spännande. Vi lever tyvärr i ett samhälle som präglas av vinstoptimering. De flesta vill tjäna så mycket pengar som möjligt. En del jobbar svart, en del prutar på priset och andra prutar på kvalitén medans somliga tar ut överpriser. Jag kan utgå från mig själv. Jag är ingen bilmekaniker. Jag kan inte så mycket om bilar och jag har heller ingenstans att hålla till mer än i en garagelänga. Jag är dessutom inte speciellt intresserad av att byta bromsok, plana toppar och allt vad man nu gör med en bil. Vanligt underhåll samt en och annan enkel reperation får räcka för mig. Jag är däremot intresserad av fotografering, att skapa musik, historia samt datorer och IT. Andra är skitdåliga på datorer och är totalt ointresserade av musik och lyssnar på dansband. Med andra ord, pajar bilen så lämnar jag den till verkstaden. De i sin tur vill göra det så smidigt som möjligt även om det blir dyrt för mig som kund. De byter den del som är trasig. Ofta går det snabbare än att laga den. Ofta är det dessutom dyrare. Men det skiter ju verkstaden i eftersom det är jag som får betala. Det de förlorar i timpenning tar de igen på reservdelen. VInstoptimering för verkstaden.

Vilka alternativ har jag? Att göra det själv? Näe, jag kan inte, jag har ingen utrustning och jag vill inte. Ett annat alternativ är att leta reda på en annan verkstad som gör samma jobb för en lägre kostnad, ibland bara en marginellt lägre kostnad. Då är det bara till att hoppas att den verkstaden passar mina övriga rutiner. Antingen måste de låna mig en annan bil så att jag kan åka till jobbet eller så måste när jobbet eller där en kollega passerar så att jag kan åka med denne. Jag vill liksom inte ta ledigt en dag och åka till en mindre ort där verkstaden gör jobbet lite billigare. Rent ekonomiskt förlorar jag på det. Visst, jag kan ta flexledigt. Fast då finns det andra saker jag vill lägga min lediga tid på. I mitt fall så fungerade inte detta så jag fick snällt åka till den dyra verkstaden inne i stan.

Vi står också inför ett paradigmskifte när det gäller bilmekaniker. Det finns fortfarande väldigt många av den typen som "Umekillen" hyllar, alltså de som växte upp på en verkstad och som sög på en M6-bult istället för en napp. Efter att ha kunnat laga det mesta med en slägga och hylsnyckel står de inför komplexa elektroniska system som kräver en helt annan kunskap och förståelse samtidigt som man fortfarande måste kunna laga saker med den där släggan och hylsnyckeln. Att ta till sig det nya är väldigt svårt för många. Jag är likadan när det gäller viss modern musik och varför det skall vara så jävla viktigt för ungdomar att blogga eller facebooka om precis allt de gör. Eller varför inte när det gäller musikproduktion där det räcker med en bra dator och bra mjukvara. Då sitter jag hellre med mitt rum med 15 riktiga syntar runt mig. Jag fotar heller med min systemkamera än med telefonen. Vi är alla bakåtsträvare på något sätt.

Åter till vinstoptimeringen. Andra tjänar pengar på min okunskap om bilar och hur man lagar dessa. Så enkelt är det. Eftersom de, precis som jag, vill ha så mycket pengar som möjligt, så ser de till att få det. Det är därför det kostar 9400:- att få bilen servad. Nu var det visserligen ny kamrem och allt det där, men ändå! Det är på tok för mycket pengar. Jag tror min volvoverkstad tar omkring 1000:- per timme i arbetskostnad. Min egen timlön är inte ens i närheten av detta.

Jag skrev att jag skulle utgå från mitt eget perspektiv. Jag arbetar som IT-tekniker och då tror de flesta att då kan man allt om precis allt som har med datorer att göra. Så är det naturligvis inte. Jag åker inte omkring och felsöker datorn och byter trasiga komponenter. Där jag arbetar så har vi garanti på skiten så vi byter datorn. Den ingår i ett helt system, ett system som består av en förfärlig massa människor med olika arbetsuppgifter inom olika förvaltningar. Jag byter datorn eftersom det går snabbare än att hålla på att felsöka den. Felsökning är, som någon var inne på, väldigt komplext. Man kan naturligtvis ha personal som kan allt om allt och som direkt dyker ned i datorn och byter en kondensator eller löder ihop något i en switch, men det kostar. I slutändan är det kunden som får betala det eftersom ingen håller på med ideell verksamhet, allra minst en bilverkstad. Jag har inget mer att gå på än det kunden beskriver. Oftast har detta gått genom första linjens support också. De är i och för sig rätt duktiga men ibland missar de också och lägger ut onödiga jobb till mig. Rätt ofta visar sig felet vara något helt annat än det kunden har beskrivit. Även om man ställer frågor som kan besvaras ned ja eller nej så blir det fel. "Har du några viktiga dokument på Skrivbordet, ja eller nej?" Är svaret nej så kan vi köra en ominstallation. Sedan frågar kunde var hans dokument tagit vägen. De låg ju på Skrivbordet. I ett fall innebar "Jag har två skärmar och jag vill inte ha samma bild på båda" att han ville ha en kabel så att han kunde koppla in en till skärm och inte alls att han körde klonad bild men ville ändra till utökat Skrivbord.

Det jag menar är att det är oerhört svårt att lokalisera vissa fel, speciellt om man inte vart med om dem tidigare. Det är lätt att tycka att de som jobbar med en viss sak skall kunna allt om allt inom sitt område men man glömmer att man själv inte alltid vet allt om allt om man arbetar med komplexa saker. Man kanske får tänka som så att de som har dessa förväntningar själva arbetar med väldigt enkla saker?
Lövets Tesla M3 LR AWD

Nu är jag ju en sådan här gammal […]

Hur i hela friden ska man bära sig åt f[…]

Stigande tomgång.

B230fb, 940 91.a. Inga felkoder och ingen lampa.

En ny motor i snitt var 15000 mil... Det blir int[…]