Då har jag haft förmånen att testa ljusbilderna ännu lite mera
Halvljus bi-xenon funkar bra, men det blir helt kolsvart en bit bortanför bilen, så man får köra sakta med bara halvljus bi-xenon.
Helljus bi-xenon med kompletterande helljus Philips Racing Performance +80% ger ett skönt ljus som lyser mycket långt. Man får en känsla av att det bara är xenon. Det här gula försvinner nästan helt när halogenlamporna är inställd att lysa centerat från ca 100 meter och framåt. Skönt att ha när man åker i stan, eller där det är mycket trafik eller många skyltar och reflexer.
Racing Performance är dock MYCKET starkare än orginallamporna (upplever jag). Original helljus halogen ger ett ganska gult sken. En gul fläck i träden etc. Detta upplever jag knappt med Philips. Endast på nära under 60 meter märker jag av gula fläcken. Racing Perf från philips bländar dock i reflexer etc mer än vad originallamporna gör. Dock samma watt-tal!
Extraljus Hella Rally 3000 high-boost med klara vita glas och 100 watt lampor kompletterar ljusbilden på ett fint sätt. Om man bara har två lampor blir dock ljuset lite rörformat. Dvs man riktar det ut mot sidorna och får en liten mörkare fläck i mitten efter ca 150-200 meter. Kanterna lyses dock upp mycket bra och framförallt högersidan. När man slår av och på helljusen så märker man inte ngon jätteskillnad mellan helljus med RacePerf och Hella Rally 3000. Det är i princip träden som lyses upp lite mer (högre ljus alltså) samt att ljuset i vägkanterna förstärks. Ljusbilden blir även gulare. Alltså inte samma "xenon-känsla".
Med 3 stycken Hella Xenon fjärrljus blir ljusbilden MYCKET jämnare och MYCKET bredare. Tunnelkänslan försvinner nästan helt och ljuset blir mycket behagligt, trots att det är starkare. Eftersom de mörka fläckarna försvinner nästan helt på nära håll (50-250 meter) så får man nästan en känsla av att köra i dagsljus på nästan samma sätt som ett par jättestora glasögon ger en helt annatn känsla än ett par små glasögon med små bågar. MAn upplever liksom att man är inne i ljuset på något vis.
Första gången som ljusen tänds tar det några sekunder att få dem varma och fullstarka. Längre tid än bilens original bi-xenon. Men när man väl värmt upp dem så startar de precis lika fort som vanliga halogenljus vid blinkningar. Fungerar mycket smidigt med möten, krön, avbländningar etc under vanlig färd.
Man vänjer sig efter ett tag vid ljusbilden och märker inte förrän man kommer ikapp en annan bil att det är hästväg i ljus-skillnader. Vanliga bilar har en liten knapp ljuskägla framför bilen som ofta går som en liten triangel ut från bilen och tokdör efter bara några meter 150-200 meter? Alltså, omöjligt att se om det är raksträckor framför den bil man vill köra om. Med xenon extraljus lyser man vid omkörning upp hela området framför bilarna vägren, träd och hela raksträckan. Vid ca 400 meter blir vägbanan svart, men man ser fortfarande träd, byggnader etc som är betydligt längre fram än så. Att ljusbilden blir svart efter ca 400 meter tror jag beror på att det är kuperad väg, och att det på så långt håll får stor effekt för varje millimeter som ljusen är riktade. Dvs, de lyser kanske något över vägbanan på denna distans.
Längden på ljuset blir alltså inte så himla mycket längre än vanliga halogen extraljus, men det är så mycket bredare och större inom dessa meter. Dessutom är det mycket vitare, så i svackor, krön etc när vanliga halogenljus lyser med svaga punkter långt fram, så är det en jämn svagt upplyst bild över hela vägen med xenon.
Har tagit några bilder med min mobilkamera som kan vara kul att se. Jag har tagit dem på kvällen och med nattläge. Så oskärpan är fruktansvärd. Men man kan förstå lite av skillnaden mellan de olika ljusen.
Störst skillnaden är att man inte behöver titta på punkter (halogen) utan att man med xenon får en hel ljusbild som på dagen (fast mörkare såklart). Man väljer alltså själv var man ska titta/fästa blicken utifrån omgivningen, inte utifrån var punkterna i ljusen lyser.
Bilderna finns samlade här (hoppas länken fungerar):
http://www.garaget.org/mypage/gallery.p ... &cat=30039
Om ni kan se bilderna som är direktlänkade så är de i följande ordning:
Bild1 -> Ca 450 m till kurvan. Helljus bi-xenon samt helljus halogen Racing Performance Philips +80%. (Ger bättre ljus än många av de bilar man kör om på tex långkörningar kvällstid).
Bild2 -> Ca 450 m till kurvan. Helljus bi-xenon samt helljus halogen Racing Performance Philips +80% samt 2 stycken Extraljus Hella Rally 3000 med High-Boostreflektor och riktade svagt åt höger respektive vänster för att få ljuset mot diket ca 100-200 meter framför bilen. Detta ger bättre ljus än de aldra flesta bilar man passerar vid omkörning på långkörningar kvällstid. Man upptäcker djur mycket bra genom reflexer i ögonen. Älgar som står stilla och åt fel håll kan vara lite luriga. Älgen måste stå tillräckligt nära och precis i ljuskäglan för att upptäckas. Över 200 meter så är det svårt att avgöra om det är någon sten, träd, eller annat. Ger väldigt skön och pampig ljusbild på skogsvägar utan långa raksträckor och även på många 70/90 vägar. Ljusbilden drunknar något i stora långa svarta motorvägar. När man slår på extraljusen blir det dock ingen "wow-känsla" utan snarare knappt märkbar övergång och förstärkning av den befintliga ljusbilden. Det är främst dikeskanterna som förstärks något mer. Det fungerar i princip lika bra att köra utan extraljusen, men ljuspunkterna är något starkare med extraljus och ger därför större chans att upptäcka ngot som står stilla vid tex vägkanten och främst då på höger sida. Men av bilderna ser ni att skilnaden knappt är märkbar när vägen är lite större och längre.
Bild3 -> Helljus bi-xenon samt helljus halogen Racing Performance Philips +80% samt 3 stycken Hella Xenon 35 watt med bred/lång ljusbild. Ger en betydlig och klar skillnad mot Halogen Rally 3000 high-boost. Nära på "wow-känsla". Närområdet 50-250 meter lyses upp MYCKET väl och tunnelseendet försvinner. Man får nästan samma synfält som om man hade åkt under dagen eller med mycket god vägbelysning. Ljuset är mycket starkare, bredare och framförallt skönare än vanliga halogen. Väldigt vilsamt för ögonen. Man skulle kunna förlänga ljusbilden något ytterligare genom att sätta en pencilbeam i mitten istället för flodljus. Men jag tror att det skulle störa synfältet. Man skulle få en kraftig ljuspunkt att koncentrera blicken på. Lampor med ref tal 37,5% ger en bred och behaglig ljusbild. De icke e-godkända ger en något starkare och lite fläckigare ljusbild, ljuset blir lite som ett kryss med två smala streck som korsar varandra. Vill man ha en jämn och fin nära på dagsljus-känsla eller välbelyst-rum-känsla så skulle jag rekommendera 3 stycken fjärrljus xenon (bred/lång). Då blir det inga kanter alls. Men man får inget ljus på över 400-500 meter. Det blir bara svagt upplyst. Men det räcker väl oftast om man inte kör extremt fort? Rallybilar tex.