Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
#1301907
Ett tips till er som har drabbats av möss: Titta i luftrenaren. När jag fick överta min fars V70, på ålderns höst (fars ålder, alltså, inte bilens), då hade han haft möss i den. De hade mumsat några hål i bullerdämpningsmattan under huven, gnagat på någon gummituta över en elektrisk koppling och lortat lite här och där, men för övrigt inte gjort något. Trodde jag, tills jag tittade i luftrenaren. Luftfilter är tydligen gott, för det hade de gnagat så entusiastiskt att det var hål utifrån och in. Stort nog för en musrackare att klämma sig igenom, om han nu skulle vilja traska ner och kolla hur det såg ut i kompressordelen. Men för att ändå upprätthålla något slags luftrenarfunktion var det ursprungliga luftfiltret ersatt av något slags eko-konstruktion, där det huvudsakliga filtermaterialet var ekollonskal.

Maskinen havererade inte, inte ens turbon, så det går uppenbarligen att filtrera insugningsluften med ekollon. Men jag tror ändå inte att det är optimalt, så jag rekommenerar en inspektion.
av Leopold
#1302130
apersson850 skrev:...Men för att ändå upprätthålla något slags luftrenarfunktion var det ursprungliga luftfiltret ersatt av något slags eko-konstruktion, där det huvudsakliga filtermaterialet var ekollonskal.

Maskinen havererade inte, inte ens turbon, så det går uppenbarligen att filtrera insugningsluften med ekollon. Men jag tror ändå inte att det är optimalt, så jag rekommenerar en inspektion.
Haha... :-)

Kloka tips!
OM RYSSEN KOMMER

Det var ju ett antal Svenskar som reste till arbe[…]

Tack, Lövet!

Om det var min bil hade jag bytt rätt snart. […]

Äh, även utan direkt välskött […]